Gå til innhold

HDMI(trøbbel?)


Anbefalte innlegg

Hei! Fant ikke noe svar på mitt spørsmål når jeg kikket gjennom Diskusjon.no..

Jeg går rett på sak:

1) Har en bærbar PC fra Asus som er koblet opp til en 55" TV (plasma) gjennom HDMI-kabel. Men jeg oppdager at når jeg slår over til vanlig TV, er det et mørkt og sort rektangel. Dette gjelder rundt HELE TV-skjermen. Jeg har allerede valgt anbefalt oppløsning via TV.
2) Er der noen innstillinger (isåfall hvor?) som jeg kan justere på manuelt?

Det er faktisk ikke bra for selve skjermen siden det er plasma (har hørt rykter om at det samme gjelder LED-skjermer), etter hva jeg har hørt skal man heller slå av TV-skjermen enn å la den stå i "fryst" modus, for eksempel skrivebordet på PC når den er koblet til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du må justere aspect ratio på selve skjermen. Hvis PC-skjermen og TV har forskjellig anbefalt oppløsning kan det også bli knot.

 

Statisk bilde på plasmaskjermer er ikke anbefalt. Har plasma selv. Har skjermsparer satt til 5 minutter og har skjult oppgavelinje. Kjører også "skjermvask" i ny og né. De fleste plasmaskjermer i dag er ikke så følsomme som de gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hende du må justere aspect ratio på selve skjermen. Hvis PC-skjermen og TV har forskjellig anbefalt oppløsning kan det også bli knot.

 

Statisk bilde på plasmaskjermer er ikke anbefalt. Har plasma selv. Har skjermsparer satt til 5 minutter og har skjult oppgavelinje. Kjører også "skjermvask" i ny og né. De fleste plasmaskjermer i dag er ikke så følsomme som de gamle.

Hvilken skjerm må jeg justere aspect ratio på da? Selve TV-skjermen eller PC-skjermen? Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

Det høres ut som aspect ratio på TV'en din er satt til 1:1 (Slik den bør være når du kopler PC til). Det kan ha flere forskjellige navn i menyen avhengig av modell. Men det som skjer er sannsynligvis at du har satt TV-tuneren til å sende ut 720p, eller 576i/p og at da TV'en lar være å strekke dette bildet ut til å dekke hele skjermen. Du kan altså sette TV-tuneren til å sende ut 1080i signal i stedet, og det vil sannsynligvis fikse problemet. Men samtidig kan det tenkes at scaler'en i TV'en er bedre enn i tuneren og at du da kaster litt av billedkvaliteten i dass. For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som aspect ratio på TV'en din er satt til 1:1 (Slik den bør være når du kopler PC til). Det kan ha flere forskjellige navn i menyen avhengig av modell. Men det som skjer er sannsynligvis at du har satt TV-tuneren til å sende ut 720p, eller 576i/p og at da TV'en lar være å strekke dette bildet ut til å dekke hele skjermen. Du kan altså sette TV-tuneren til å sende ut 1080i signal i stedet, og det vil sannsynligvis fikse problemet. Men samtidig kan det tenkes at scaler'en i TV'en er bedre enn i tuneren og at du da kaster litt av billedkvaliteten i dass. For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen.

Som du skriver i slutten; "For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen." - er litt noob på akkurat dette området men mener du menyen på TVen da?

Lenke til kommentar

 

Det høres ut som aspect ratio på TV'en din er satt til 1:1 (Slik den bør være når du kopler PC til). Det kan ha flere forskjellige navn i menyen avhengig av modell. Men det som skjer er sannsynligvis at du har satt TV-tuneren til å sende ut 720p, eller 576i/p og at da TV'en lar være å strekke dette bildet ut til å dekke hele skjermen. Du kan altså sette TV-tuneren til å sende ut 1080i signal i stedet, og det vil sannsynligvis fikse problemet. Men samtidig kan det tenkes at scaler'en i TV'en er bedre enn i tuneren og at du da kaster litt av billedkvaliteten i dass. For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen.

Som du skriver i slutten; "For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen." - er litt noob på akkurat dette området men mener du menyen på TVen da?

 

 

Ja, det er det jeg mener.

 

Om du bruker en tv-tuner boks, vil det være ganske mye å hente i billedkvalitet på å sende bildet i original oppløsning til tv'en og la den skalere. Dessverre er de fleste tunerene på markedet i dag så dårlige at de kun sender en oppløsning ut. Ser du på NRK1 HD for eksempel, så sender den kanalen i 720p, da er det beste å gå i menyen på tuneren og la den sende 720p signal til TV'en. Om du så skifter til en kanal som ikke er i HD så vil tuneren først skalere opp 576i signalet til 720p (Og den vil garantert gjøre det feil), så sender tuneren 720p signalet til TV'en din som må skalere det videre opp til 1080p (Om det er oppløsningen på TV'en din). Skifter du så til en HD filmkanal så sender den mest sannsynlig i 1080i, da vil tuneren din skalere bildet NED til 720p og sende det til TV'en din som så skalerer opp igjen til 1080p.

 

Hele greia er helt høl i huet. Det beste kompromisset er å sette tuneren til å sende 1080i til TV'en, det er ihvertfall min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som aspect ratio på TV'en din er satt til 1:1 (Slik den bør være når du kopler PC til). Det kan ha flere forskjellige navn i menyen avhengig av modell. Men det som skjer er sannsynligvis at du har satt TV-tuneren til å sende ut 720p, eller 576i/p og at da TV'en lar være å strekke dette bildet ut til å dekke hele skjermen. Du kan altså sette TV-tuneren til å sende ut 1080i signal i stedet, og det vil sannsynligvis fikse problemet. Men samtidig kan det tenkes at scaler'en i TV'en er bedre enn i tuneren og at du da kaster litt av billedkvaliteten i dass. For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen.

Skal absolutt teste dette! Blir bilde og/eller lyden dårligere kvalitet på stiller jeg jo bare tilbake til de originale innstillingene som er/var på tuneren, såvidt jeg vet er ingenting forandret sånn sett ettersom det kun er jeg som har brukt tuneren. (RiksTV hvis det skulle være til noe info :p )

Lenke til kommentar

 

Det høres ut som aspect ratio på TV'en din er satt til 1:1 (Slik den bør være når du kopler PC til). Det kan ha flere forskjellige navn i menyen avhengig av modell. Men det som skjer er sannsynligvis at du har satt TV-tuneren til å sende ut 720p, eller 576i/p og at da TV'en lar være å strekke dette bildet ut til å dekke hele skjermen. Du kan altså sette TV-tuneren til å sende ut 1080i signal i stedet, og det vil sannsynligvis fikse problemet. Men samtidig kan det tenkes at scaler'en i TV'en er bedre enn i tuneren og at du da kaster litt av billedkvaliteten i dass. For å benytte scaleren i TV'en i stedet må du finne aspect ratio innstilling eller "bilde format" heter det kanskje i menyen.

Skal absolutt teste dette! Blir bilde og/eller lyden dårligere kvalitet på stiller jeg jo bare tilbake til de originale innstillingene som er/var på tuneren, såvidt jeg vet er ingenting forandret sånn sett ettersom det kun er jeg som har brukt tuneren. (RiksTV hvis det skulle være til noe info :p )

 

Feilen ligger ikke i tuner-boksen.

Om det er til noe nyttig informasjon, er TV-boksen fra RiksTV koblet til en HDMI-switch, som der igjen er koblet direkte til TVen (selvfølgelig).

 

Kjøpte HDMI-switchen hos nettbutikken NetOnNet (se link for all info fra dem om switchen)

Trykk på link for å komme til samme switch jeg har investert i.

 

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/kabel-og-kontakt/hdmi/hdmi-veksler/hq-hdmi-switchwith3dsupport/160897.4302/

 

PS: Jeg har handlet flere ganger hos NetOnNet, og har alltid vært fornøyd med produktene fra dem, bruker blant annet et trådløst tastatur og mus med av merket Andersson som jeg er meget fornøyd med. Har ikke måttet bytte batteri engang.

Jeg er ganske nøye på detaljer (bildekvalitet/lyd) men har så langt ikke merket noen negative sider ved å bruke switchen :)

 

Men jeg har nå testet meg frem på tuner-boksen og oppdaget ganske fort egentlig at bildet er over hele skjermen :D vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram gjennom TV-menyen for å finne de forskjellige innstillingene jeg må justere på, men må vel bare lete meg gjennom. Har en 55" Samsung, hvilken type fra Samsung vet jeg ikke (kjøpte den privat).

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få en liten misstanke om at du har vært litt upresis i forklaringen av problemet. Du skrev at laptop'en er koplet til TV'en, men når du "slår over til vanlig tv" så går det galt. Mener du at når du bruker skjermen på laptop'en er alt fint, men når du på laptop'en veksler til å sende bildet til TV'en så får du sorte kanter rundt bildet?

 

I så fall tør jeg tippe på at du har et AMD skjermkort i laptop'en? De skjermkortene sender alltid ut bilde med sort kant rundt over HDMI. Da må du i driveren på skjermkortet og skru av noe som heter "overscan" eller "underscan", den står med en slider under, der den allerede er satt til 5% eller 15% og den skal du da slide ned til 0%. Jeg har forklart det tidligere i en annen post her: Link

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...