Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp ang. arbeidsliv!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Fordi lønnsforskjellene mellom medlem og ikke medlem ofte ikke er nevneverdig.

- Fordi arbeidsforhold i dag er betydelig mer stabile og mindre utsatt for diverse dritt enn de en gang var - behovet for en solid organisasjon i ryggen anses mindre nå enn før.

- Folk bytter oftere jobber og derfor gjerne er mindre verdi i å støtte næringer man ikke skal bli værende i.

- Fordi dem har har ikke begreper om hva solidaritet innebærer.

- Fordi noen er opportunister - bryr seg ikke om hvordan ting har blitt som det har blitt og bare skummer fløte.

Endret av eller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du mener arbeidstakerorganisasjonene. Jeg kan svare på hvorfor jeg står utenfor organisasjonen på arbeidsplassen min.

 

Først og fremst har jeg et godt forhold til arbeidsgiveren min og føler at mine og mine kollegers rettigheter er ivaretatt i tilstrekkelig grad. Jeg har også en arbeidsavtale og en livssituasjon som gjør det enkelt å tilpasse meg eller slutte i jobben hvis dette endrer seg.

 

Noe annet viktig er at organisasjonen ikke nødvendigvis opptrer i min interesse. Organisasjonen på arbeidsplassen min er tilsluttet LO. LO deler seng med Arbeiderpartiet. Jeg identifiserer meg ikke med Arbeiderpartiet og vil derfor ikke legitimere dem eller støtte dem indirekte. Dette gjelder også de andre politiske partiene som LO samarbeider med og støtter. Og som du kanskje vet, arrangerte LO en streik i forrige uke i protest mot de foreslåtte endringene i arbeidsmiljøloven. Det kan jeg ikke bifalle. Én grunn er at jeg ikke ser streik som et legitimt middel for å påvirke politikken. En annen grunn er at jeg ønsker de foreslåtte endringene velkommen fordi jeg oppfatter dem som positive og fordi det er fordelaktig for meg som arbeidstaker at arbeidsmiljøloven blir mer fleksibel.

 

Det du kan skrive i leksa di er kort sagt at en arbeidstaker kanskje ikke trenger tjenestene som organisasjonen tilbyr og at organisasjonen kan ha en politisk orientering som arbeidstakeren ikke identifiserer seg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...