Gå til innhold

Bilde på tv nr.2 gjennom parabol


Ed Hunter

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har eit problem eg håpar nokon kan hjelpa meg meg.

Har ein digital parabol tilkobla ein tv og ein tuner i øverste etasje.

Vil ha bilde frå tv'en oppe på eit anna tv-apparat nede i første etasje gjennom parabolen.

Har sett folk som har kabel slik at dei gjennom parabol tuner kan sjå på tv ein anna stad.

 

Kva kabler og slikt må eg ha for å kunne gjere dette?

(kanskje litt rotete forklaring... men men)

 

Takker for all hjelp :woot:

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg ikkje dum ut den.. Men har vel ikkje akkurat tenkt å bruke so mykje peng på dette! Ingen som veit korleis eg kan få bilder frå parabolen på ein anna tv med eit kablet oppsett?

 

Viss eg bruker to tunere kan eg koble den tuneren med tilkobla parabol-antenna, til ein anna tuner gjennom lnb-ut og lnb-in? Då med ein standard coax-kabel?

Bare ein tanke... men har sett folk som gjer det på ein enkel måte.

 

Men kva kabler og kva koblinger veit eg ikkje om... :shrug:

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar

Jeg prøvde på noe ganske likt tidligere. Hadde da antennen kobla til en tuner oppe, og hadde en tuner stående nede. Fant ut at dersom jeg skulle benytte meg av begge tunerne, måtte jeg enten ha 2 hoder på parabolen eller et hode som støttet 2 tunere. Nå har jeg bare lagt en coax ned slik at jeg ser samme bildet på begge tv'ene. Ikke helt slikt jeg ville, men ble litt for mye stress siden det ikke er jeg som eier antennen.

 

Spørsmål og svar om Tilbehør og Parabolinstallasjon

 

1. Hvordan kopler jeg sammen en analog og en digital mottaker til samme parabol?

· Hvis du vil kople sammen to mottakere til samme parabol, må du bruke en omkopler som kalles smart switch. Den har én inngang (for signal fra parabolen) og to utganger, A og B. Kople den analoge mottakeren til A-utgangen og den digitale mottakeren til B. Hvis begge satellittmottakerne er i gang samtidig, gir den prioritet til den analoge mottakeren (A). Den analoge mottakeren må være i ventemodus (standby) for at den digitale mottakeren skal få signal. Vær oppmerksom på at bare én satellittkanal, analog eller digital, kan ses om gangen.

 

2. Hvordan kan jeg kople sammen to satellittmottakere for å se på to ulike programmer samtidig?

· Hvis du vil at satellittmottakerne skal fungere uavhengig av hverandre, må du bytte ut LNB-ene til twin-LNB-er. Et twin-LNB har to utganger som kan koples til to ulike satellittmottakere.

 

3. Hva er et Universal-LNB?

· Et LNB sitter i parabolens brennpunkt (fokus) og samler, forsterker og omdanner satellittsignalene til mottakeren. Et annet vanlig navn for LNB er mikrobølgehode. Et Universal-LNB dekker frekvensbåndet 10,70-12,75 GHz, som analoge og digitale satellittsignaler benytter seg av. Den dekker også horisontal og vertikal polarisasjon. Alle LNB-ene som er blitt levert de siste 2-3 årene, er Universal-LNB-er.

 

4. Hva er en DiSEqC switch?

· En DiSEqC switch er en omkopler som veksler mellom ulike LNB-er. Hvis du vil motta signaler fra to satellitter med samme parabol, kan du benytte deg av to LNB-er, en for hver satellitt. Ved bruk av en DiSEqC switch trengs det bare én kabel fra parabolen til satellittmottakeren.

 

Lenke til kommentar

Den enkleste og billigste måten å gjøre dette på er å koble tuneren til tv med scart i øverste etasje, deretter strekke en coax kabel fra ant ut på tuneren til tv i første etasje..

 

Da vil du kunne se på det samme på begge tv'ene samtidig....

 

Hvis du ønsker å se forskjellig programmer, må du bytte til twin lnb og enten kjøpe deg en av de nye puma tunerene eller bruke 2 tunere.

 

Alternativt er at du kobler antenneen til lnb-inn på tuneren oppe og strekker en coax med f-kontakt fra lnb-out til tuneren nede. Men du vil da ikke kunne bruke begge samtidig, du må slå av den ene før du skrur på den andre for at dette skal fungere.

 

Det du spørsmålet du må stille deg er om du vil se på den samme kanalen oppe og nede eller om du vil se på forskjellig kanaler...

Det første er lett, nr 2 blir fort dyrt (minimum 2500,- hvis du har tuner og abo nr 2)

 

NB: Viasat bytter til NDS kryptering i løpet av 2004 for å få bukt med pirat parabolkort (NDS er vist nok ikke cracked enda). Noe som betyr at man må ha en Viasat godkjent tuner.. har sjekket det opp i forhold til midt anlegg, skikkelig irriterende. Force tunere=ikke tv3 over parabol... sånn som det ser ut nå.

Lenke til kommentar

Skal du se på samme bilde som tv nr 1 i stua så er det bare å trekke en coax kabel fra tuneren og ned til tv nr 2, coax kabelen tilsluttes RF kontakten på tuner og tv. Skal du ha to tv`er trenger du da en splitter, som deler signalet.

 

Tuneren har også svideo/composite ut og lyd. Du kan eventuelt bruke svideo og audio kabler ned til rommet ditt, men en kabel på 10 meter vil et merkbart dårligere bilde.

 

Enkleste blir å trekke en coax kabel fra RF utgangen, da går lyd og bilde i samme kabel. Ulempen er at lyd og bilde ikke blir så god.

 

Det er satelitt mottakere på markedet som har to tunere innebygget. Det betyr at man kan se på to forskjellige tv kanaler på to forskjellige tv`er med samme kort.

Lenke til kommentar
NB: Viasat bytter til NDS kryptering i løpet av 2004 for å få bukt med pirat parabolkort (NDS er vist nok ikke cracked enda). Noe som betyr at man må ha en Viasat godkjent tuner.. har sjekket det opp i forhold til midt anlegg, skikkelig irriterende. Force tunere=ikke tv3 over parabol... sånn som det ser ut nå.

Filleren............. da må mange punge ut for å få tak i en annen tuner :-| dårlig gjort..er jo en haug med folk som nettopp har skrotet analoge tunere mot digitale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...