Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi - varme, uorden og spontanitet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prøve i morgen og har en del spørsmål jeg ikke har fått spurt læreren min. Jeg har kjemi 1.

 

1. Får man alltid entalpiene oppgitt? Eller må man regne seg frem til den? Entalpiendringen kan man regne seg frem til ved å ta Hprod - Hreak, men hva med produktene og reaktantene?

 

2. Hva er forskjellen på; dannelsesentalpi, reaksjonsentalpi, forbrenningsentalpi og bindingsentalpi? Hva bruker man når?

 

3. Kan man bare finne ut av om en prosess er spontan eller ikke med gibbsenergien?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard entalpier er vel alltid oppgitt (altså for 25 grader og 1 atm trykk eller noe i den dur)

 

reaksjonsentalpi er endring i entalpi som skjer hvis 1 mol av reaktanter blir til 1 mol av produkter

 

dannelsesentalpi er entalpiendring når en substans er dannet fra elementene

 

forbrenningsentalpi er reaksjonsentalpi ved forbrenningsreaksjon

 

bindingsentalpi er endring i entalpi når et kjemisk bånd dannes mellom to atomer

 

3. kan vel finne den totale entropiendringen, men det trenger du ikke tenke på

Lenke til kommentar

Standard entalpier er vel alltid oppgitt (altså for 25 grader og 1 atm trykk eller noe i den dur)

 

reaksjonsentalpi er endring i entalpi som skjer hvis 1 mol av reaktanter blir til 1 mol av produkter

 

dannelsesentalpi er entalpiendring når en substans er dannet fra elementene

 

forbrenningsentalpi er reaksjonsentalpi ved forbrenningsreaksjon

 

bindingsentalpi er endring i entalpi når et kjemisk bånd dannes mellom to atomer

 

3. kan vel finne den totale entropiendringen, men det trenger du ikke tenke på

For å finne ut av reaksjonsentalpien må man ta Hprod - Hreak, men hva med de andre (dannelsesentalpi, forbrenningsentalpi, bindingsentalpi...)? Blir de alltid oppgitt eller må man regne dem ut? I så fall, hvilken formel må man bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...