Gå til innhold

Keyboard - For nybegynnere?


Raste

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Har tenkt tanken lenge, men er først nå jeg ønsker å kaste meg ut i det og jeg har lyst til å lære keyboard. Har sett inne på 4sound og lett etter noen rimelige keyboard, men vet ikke hva som fungerer best for en som skal lære dette fra bunnen av. Hvor mange tangeter er nødvendig? Jeg tenker prisklasse 1000-1500kr for et USB-MIDI keyboard, og så får jeg heller investere i noe dyrere om dette er noe jeg greier å mestre etterhvert.

 

Noen tips til en som starter fra scratch her? :)

 

 

Har f.eks sett på denne:

 

http://www.4sound.no/tangenter/usb-and-midi-keyboards/m-audio-keystation-49-ii

 

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult! Gøy med tangenter :)

 

Det er litt vanskelig å komme med noen anbefalinger når du ikke nevner hva slags musikk du ønsker å spille.

Antall tangenter avhenger av bruken - dersom du primært skal jobbe i en DAW ( "Digital audio workstation" – uttrykk for et generelt musikkprogram) holder det med 4 oktaver som det keyboardet du linket til. Ønsker du derimot å legge bassnoter på akkorder/melodi, blir 4 oktaver litt knapt. I tillegg skiller man mellom vektede og uvektede tangenter. Vektede tangenter er tunge som på et piano. Uvektede tangenter er derimot lettere, som på vanlige keyboard/orgel. Vektede tangenter er mest vanlig å bruke når man spiller piano eller "pads", mens uveide brukes til det meste annet. Man kan selvsagt spille piano på uveide tangenter, men det kjennes litt rart og det er vanskelig å få samme "feel" på spillingen. Det skal nevnes at keyboard med veide tangenter fort blir dyre, så det er nok ikke så aktuelt når du er fersk.

 

M-audio har fine innstegsmodeller av begge typer, bl.a. den du har linket til. Det kan være lurt å ta turen innom nærmeste musikkbutikk for å prøve, de fleste skal ha M-audio eller tilsvarende modeller inne.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg har den erfaringen at det fort blir veldig kjedelig med billig utstyr.

 

Hjemme har vi el-piano fra Yamaha til rundt 10 tusen veil. med vektede tangenter og hele piano-følelsen. Da jeg flyttet hjemmefra kjøpte jeg meg et midi-keyboard med semi-vektede tangenter, men det blir ikke det samme langt på nær. Spiller bare når jeg er hjemme nå for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...