Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gnålern's vei til et sunnere liv - en logg og erfaringstråd


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Og hvis du skulle falle for å kjøpe brus, kjøp sukkerfri. Eksempelvis Pepsi Max eller Cola Zero. Personlig så drikker jeg nesten aldri brus med sukker i lenger, og synes sukkerfri brus smaker bedre også. Ellers veldig bra at du holder deg til sukkerfri saft. Samme greia der. Hold deg også unna juice, da dette inneholder mye fruktsukker. Omtrent som å drikke sukkerholdig brus. Det kan være lurt å spise oliven, da dette kan være bra for kolesterolnivået.

 

Hehe. Folk er veldig forskjellige. Jeg liker bedre vann rett fra springen enn de sukkerfrie brustypene. De har en ekkel ettersmak, og gjør meg uggen i magen. Selv drakk jeg veldig mye cola noen år tilbake, men har helt kuttet ut brus, og gått over til vann, kaffe og grønn te, uten noe tilsatt smak eller sukker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så flink du har vært som har klart å kutte ned så mye over en lengre periode! :) Det må jo føles som bra belønning for strevet at du ikke er i faresonen for diabetes 2 lengre også. Tar tid med sånne endringer i hverdagen, men det høres jo ut som du gjør en god jobb.

Ville heller gått for iste på natta hvis du "må" drikke noe annet enn vann, energidrikk på natta hjelper vel hvertfall ikke med søvnen.. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gikk en tur opp til Knabben (Solbergfjellet) på Tirsdag, en veldig krevende tur for meg som har utrolig dårlig kondis. Men jeg overlevde, og det var helt nydelig utsikt på toppen der. Gikk bratt rute ned, og måtte holde i tau et par/tre plasser for å ikke detta ned. :p Gikk bra, knea knakk ikke sammen, jeg lever fortsatt men er utrolig sliten fortsatt. :)

 

Drikker et par/tre energidrikker i helgene, samt også trener 3-4 ganger i uka. (Øvelser fra DaraBee.)

Endret av Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det har gått ganske dårlig med trening de siste månedene, da jeg sliter endel med angst relatert til da jeg fikk kneskåla ut av ledd for over et år siden. Jeg er livredd for å bruke knea for mye, da jeg er redd for at dem rett og slett skal knekke sammen. Jeg er ihvertfall med på den ukentlige fellesturen med boligen (bor i en omsorgsbolig), så da får jeg ihvertfall eksponert meg, og får brukt knea skikkelig.
 
Se denne posten for mer informasjon:
Er det en måte å bli kvitt gjenopplevelser #14?


 

Har fått tilbud om behandling fra personalet der jeg bor, kognetiv terapi i kombinasjon med eksponeringsterapi. Jeg må rett og slett bli vandt til å bruke knea ingen, og prøve å ikke være engstelig for at knea knekker sammen hvis jeg bruker dem for mye. Knea er helt fine, og har vært på mange tunge skogsturer som har gått helt fint.

Har også starta med kjøkkentjeneste for å bli flinkere for å lage mat og kjøkkenhygiene, samt jeg lærer å bruke kniver på nytt (eksponering), så jeg ikke er redd for å kutte meg og blø endel.

For hver tur jeg er på så går det bedre og bedre, og jeg blir bittelitt mindre engstelig for hver gang. Selv om det ikke virker sånn når jeg er tilbake fra turen, er helt utslått og sover i 3-4 timer etter turen. Neste tur går da enda litt bedre. :)

Starta med kjøkkentjeneste 3 dager i uka, men det ødela meg nesten, da det ble alt for mye på en uke, så har avtalt å ha kjøkkentjeneste en gang i uka, og jeg skal bli med på alle ukentlige fellesturene (én tur i uka).

Jeg er heldig som bor i en døgnbemanned omsorgsbolig med veldig dyktig personal. :)

 

 

 

Jeg prøver ihvertfall å gjøre noen enkle øvelser som jeg har funnet på Darabee.com, hvis jeg er i mental form til det. :)

 

EDIT:

 

Spiser ihvertfall endel frukt, spesielt fersken. Men nå er fersken sesongen over, så må finne meg en annen frukt å spise. Er plommer et godt alternativ (siden plommer og fersken er i samme famiile)?

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Spiser ihvertfall endel frukt, spesielt fersken. Men nå er fersken sesongen over, så må finne meg en annen frukt å spise. Er plommer et godt alternativ (siden plommer og fersken er i samme famiile)?

Jeg tenker at så lenge du liker en frukt, så er det bare å spise det. Vet ikke helt hva du tenker på med godt alternativ? Plommer er sunt og har ca 44 kcal pr 100 gram, så du kan spise ganske mye før har noe å si på dagstotalen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...