Gå til innhold

Når skal proteinpulver inntas?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ha et sunt og godt kosthold først og fremst.. Proteinshake til frokost, etter trening og evt. kveld.

Så du mener altså at jeg bør drikke proteinshake hver dag, og helst flere ganger daglig?

 

 

Nei. Neineinei. Det er kun dersom du har EKSTREMT behov for proteiner. Og det har du ikke med mindre du er konkurranse-styrkeløfter eller bodybuilder. Og hvis du er en av de tingene, så hadde du hatt svaret for lenge siden.

 

Proteinshakes er hovedsaklig whey, som fordøyes kjappest av alle proteintypene. Det betyr at det bør inntas når musklene er på sitt mest katabole, som er rett etter trening.

 

Spis riktig, og mye, ellers på dagen. Flere shakes er unødvendig.

Lenke til kommentar

 

 

Ha et sunt og godt kosthold først og fremst.. Proteinshake til frokost, etter trening og evt. kveld.

Så du mener altså at jeg bør drikke proteinshake hver dag, og helst flere ganger daglig?

 

 

Nei. Neineinei. Det er kun dersom du har EKSTREMT behov for proteiner. Og det har du ikke med mindre du er konkurranse-styrkeløfter eller bodybuilder. Og hvis du er en av de tingene, så hadde du hatt svaret for lenge siden.

 

Proteinshakes er hovedsaklig whey, som fordøyes kjappest av alle proteintypene. Det betyr at det bør inntas når musklene er på sitt mest katabole, som er rett etter trening.

 

Spis riktig, og mye, ellers på dagen. Flere shakes er unødvendig.

 

Så jeg skal altså bare ta proteinshakes rett etter trening? Noe som betyr at jeg får i meg færre proteiner de dagene hvor jeg ikke trener?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tenk på kaloriinntaket før du tenker på proteininntaket du. Får du i deg nok kalorier, får du i deg nok protein, såfremt du spiser mat av en viss kvalitet.

 

Støtter denne, men proteinshakes er en fin måte å få opp kaloriinntaket på, selvom det kanskje ikke er den beste. Velger du likevel å ta shakes burde du ta de i garderoben etter trening så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

En enkel formel:

 

Kroppsvekt * 1,2 = x gram protein per dag (for lett trening)

Kroppsvekt * 1,8 = x gram protein per dag (for tung trening)

 

Formelen over gir deg et bilde over hvor mange gram du trener per dag (ikke et nøyaktig tall). Du trenger protein også på hviledagen (som du skal ha etter treningsdagen). Får du nok protein via det du spiser til vanlig, trenger du ikke proteinpulver. Så enkelt er det. Proteinpulver er et supplement, og ikke like bra som ekte mat.

 

Du må ikke innta all protein en viss tid på dagen, men det er viktig å få i seg næring og energi fra morgen til kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En enkel formel:

 

Kroppsvekt * 1,2 = x gram protein per dag (for lett trening)

Kroppsvekt * 1,8 = x gram protein per dag (for tung trening)

 

Formelen over gir deg et bilde over hvor mange gram du trener per dag (ikke et nøyaktig tall). Du trenger protein også på hviledagen (som du skal ha etter treningsdagen). Får du nok protein via det du spiser til vanlig, trenger du ikke proteinpulver. Så enkelt er det. Proteinpulver er et supplement, og ikke like bra som ekte mat.

 

Du må ikke innta all protein en viss tid på dagen, men det er viktig å få i seg næring og energi fra morgen til kveld.

Det er faktisk like bra som ekte mat... da det er ekte mat.

For eks melk hvor vann , laktose og fett er tatt ut, fortsatt like bra protien.

 

Helt ned i 1,7g er godkjent også, så må man huske at det er pr kg fettfire kroppsvet, så de fleste kan ta av 10kg på "kroppsvekten" når det regnes ut.

Lenke til kommentar

De fleste råvarene er da "ekte mat" hvor det "usunne" er filtrert ut, men det er riktig å tenke at pengene likså godt er brukt på kiwi som i tilskuddsbutikkene.

 

Man kan jo nyte "vanlig mat".

Man må iallefall vite at tilskudd ikke er noe nødvendig , som kommer utenom kostholdet som mange oppsett bærer preg av.

For min del inngår shake som en del av frokosten da jeg ikke har matlyst om morgenen, og etter trening da jeg skal rett på jobb.

 

Kulle liksågodt åpnet en matpakke med gyllingfilleer, eller tatt meg en litago om jeg hadde følt jeg hadde til til å tilbrede, planlegge og spise det.

 

Kutte ut protein i kosten for å shake til hvert måltid ville vært noe snodig.

Lenke til kommentar

En enkel formel:

 

Kroppsvekt * 1,2 = x gram protein per dag (for lett trening)

Kroppsvekt * 1,8 = x gram protein per dag (for tung trening)

 

Formelen over gir deg et bilde over hvor mange gram du trener per dag (ikke et nøyaktig tall). Du trenger protein også på hviledagen (som du skal ha etter treningsdagen). Får du nok protein via det du spiser til vanlig, trenger du ikke proteinpulver. Så enkelt er det. Proteinpulver er et supplement, og ikke like bra som ekte mat.

 

Du må ikke innta all protein en viss tid på dagen, men det er viktig å få i seg næring og energi fra morgen til kveld.

Hvorfor trenger jeg like mye protein på hviledagen?

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger jeg like mye protein på hviledagen?

Når du tar deg en joggetur så begynner kroppen å forbrenne, når joggeturen er over og du setter deg i sofaen så går den i hvilemodus igjen og forbrenner mindre.

 

Det som er unikt med styrketrening er at etter en treningsøkt så fortsetter kroppen å arbeide i 24-48 timer fordi du har brutt ned muskler. Dette må bygges opp igjen og da trenger du næring, derfor skal du også innta nok protein på hviledagen.

 

Hviledagen er hellig, hvis du ikke gir kroppen byggestenene den trenger for å bygge seg opp igjen vil du bare bryte den ned (overtrening). Den trenger også restitusjon (hvile) for å bygge seg opp igjen. Det du gjør er å bryte deg ned, som gjør at kroppen adapteres ved å bygge seg opp igjen sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen tilleggsspørsmål her, har fått høre at kroppen bare kan ta til seg en hvis mengde med protein på en gang, er dette riktig? Ble nemlig anbefalt til å dele opp proteinshaken i 4, til frokost, lunsj, middag og etter trening. Skal sies at det proteinpulveret jeg har kjøpt inn inneholder 23g protein per porsjon(1dl pulver og 2-3dl med valgfri drikke).

Lenke til kommentar

Hei!

Er det bare nødvendig å innta proteinpulver rett etter trening, eller bør det tas hver dag?

 

Det er aldri nødvendig å innta proteinpulver. De eneste som trenger å tenke på hvor mye protein de får i seg er folk som er på ekstreme dietter eller spiser bare fett og sukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...