Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Lysscener & Automatisering - Samle tråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du flere events som logger det samme? Eller sender motion detektoren din "motion-signal"  2 ganger? Hva står det i HS loggen din?

 

Ser kun èn entry i loggen på sensorene.

Device: 0. etg Kjellerstue Bevegelsessensor Set to On/Open/Motion

Har ikke flere events som logger det samme.

 

Jeg kjører Fibaro sine sensorer. Eneste jeg har endret i konfigen på de er at ikke LED skal lyse.

Lenke til kommentar

 

 

 

Se der ja, litt fikling så fikk jeg det til.

 

Via device operation satt jeg display status til Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3.

Funket også med: hs.SetDeviceString(407, "Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3", True)

 

Etter dette fikk jeg til å logge via scriptet ditt Moskus.

 

attachicon.gifmotion log.PNG

 

Tips til hvordan jeg kan fjerne On og Off knappen og ikonet til devicen?

 

Hva slags "fikling" gjorde du? Jeg har akkurat samme problem her :(

 

Får samme feilmelding hvis jeg kjører kommandoen under control panel, og jeg får samme feilmelding hvis jeg kjører skriptet.

 

 

 

Her:

hs.SetDeviceString(DIN_DEVICEREF_HER, "Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3")

 

Fikk det til, men den logger hver bevegelse 2 ganger. Tips?

 

 

14.01.2016 21:14:32 - Kjellergang
14.01.2016 21:14:32 - Kjellergang
14.01.2016 21:12:52 - Kjellergang
14.01.2016 21:12:52 - Kjellergang

Scriptet logger ikke to ganger samtidig, så det er nok noe med Eventet. Kanskje bevegelsessensoren din faktisk blir trigget flere ganger?

 

Du kan huke av for "Do not trigger again for" 2 sekunder.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke nødvendigvis så veldig pent ut, spesielt ikke i kontorstolen i kjelleren. Men hvem bryr seg om det? :p

 

Trodde de fleste her inne som drev på med hjemmeautomasjon ville ha automatikken litt 'skjult'\pent.

Det er iallefall hva jeg sikter mot på sikt.. :p

 

Pøh! No pain, no gain! :p

 

Men seriøst; det er begrenset for hvor godt du kan skjule en slik pute. I enkelte situasjoner er det mulig, andre ganger ikke så veldig. Det er ikke akkurat som om jeg har tenkt å sprette opp skinntrekket til sofaen for å sette ei slik matte på plass.

 

Generelt gjelder regelen for oss med små barn: Er det skjult, så er det heller ingen som finner det frem og ødelegger det. ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Se der ja, litt fikling så fikk jeg det til.

 

Via device operation satt jeg display status til Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3.

Funket også med: hs.SetDeviceString(407, "Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3", True)

 

Etter dette fikk jeg til å logge via scriptet ditt Moskus.

 

attachicon.gifmotion log.PNG

 

Tips til hvordan jeg kan fjerne On og Off knappen og ikonet til devicen?

 

Hva slags "fikling" gjorde du? Jeg har akkurat samme problem her :(

 

Får samme feilmelding hvis jeg kjører kommandoen under control panel, og jeg får samme feilmelding hvis jeg kjører skriptet.

 

 

 

Her:

hs.SetDeviceString(DIN_DEVICEREF_HER, "Linje 1<br/>Linje 2<br/>Linje 3")

 

Fikk det til, men den logger hver bevegelse 2 ganger. Tips?

 

 

14.01.2016 21:14:32 - Kjellergang
14.01.2016 21:14:32 - Kjellergang
14.01.2016 21:12:52 - Kjellergang
14.01.2016 21:12:52 - Kjellergang

Scriptet logger ikke to ganger samtidig, så det er nok noe med Eventet. Kanskje bevegelsessensoren din faktisk blir trigget flere ganger?

 

Du kan huke av for "Do not trigger again for" 2 sekunder.

 

 

Hvor setter du den?

Lenke til kommentar

 

Ser ikke nødvendigvis så veldig pent ut, spesielt ikke i kontorstolen i kjelleren. Men hvem bryr seg om det? :p

 

Trodde de fleste her inne som drev på med hjemmeautomasjon ville ha automatikken litt 'skjult'\pent.

Det er iallefall hva jeg sikter mot på sikt.. :p

 

Helt enig, dessuten er min erfaring att en merker veldig godt når en sitter på noe som er laget i plastikk. Jeg har igrunn ikke funnet noe formål som jeg vil bruke mine matter til enda..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan har dere løst bevegelse i rom der man oppholder seg? Sliter litt med å få logikken til å gå opp. Vil at lys skal skru seg på med bevegelse men samtidig ha mulighet til å enkelt overstyre med å skru av manuelt mens man f.eks ser på tv. Vil ikke ha for mange virtual devicer.

Jeg har "akkurat passe" med virtuelle devicer for det. :D

 

EDIT: OK, må være litt mer utfyllende. Jeg har lys som skrus av og på automatisk hvis virtuel device er på. Jeg kan altså også skru det av. MEN automatikken vil heller ikke være gjeldende hvis jeg dimmer lyset i stua. Så eventene som sjekker om lyset er PÅ eller AV, og da kan er automatikken gjeldene. Hvis det da er dimmet så forblir lyset uforandret.

 

3dAh1pj.png

(det viktige over er "IF 1.etg Stue Bevegelsessensor, Luminance just had its value set or changed")

 

og

 

V7Y1Fzq.png

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det kaller jeg SMART hus

Flere parametre gir flere muligheter. Det gleder bare å finne ut hvordan man skal bruke dem.

 

Eller: Hvordan man best kan bruke dem. :)

 

 

:confused:  Takk Moskus.

 

Må sette meg ned å tenke igjennom. Mulig jeg klarer meg med en event som skrur av lyset automatisk om det ikke er bevegelse på en lang stund siden jeg ikke har lux målere.

Når jeg ser meg om i huset etter ting som kan automatiseres (for det gjør jeg med jevne mellomrom), så begynner jeg enkelt. Jeg kan eksemplifisere det med automatisk lys i stua, der resultatet er postet i innlegget mitt over.

 

- Gjør jeg samme handling om og om igjen?

Vi har hatt automatisk lys i stua som skrur seg på om morgenen eller når vi kommer hjem og av når vi legger oss eller går ut. Men av og til er det jo faktisk sol eller lyst i denne delen av landet også, så da skrudde vi av lyset manuelt. :(

 

- Så, hva skal skje?

Lyset skal gå av når det ikke er behov for det, men på igjen når det er mørkt inne.

 

- Har jeg tilstrekkelig informasjon i HS3 til å gjøre det?

Om det er lyst eller mørkt i stua kan måles med en Multisensor. Da gjelder det bare å finne aktuelle triggere.

 

- Er det noen unntak til regelen?

Ja, det er det. Når lyset er dimmet skal det forbli dimmet, selv om det da er "mørkere" og lyset egentlig automatisk skulle være på. Dette innebærer at eventene som faktisk styrer lyset på sjekke om lyset har motsatt fortegn enn det automatikken skal sette det til: "Skru lyset AV hvis lyset er PÅ" (og motsatt).

 

Men hvorfor er det viktig? Jo for alternativet (som dekker flere muligheter) er: "Skru lyset AV hvis lyset IKKE ER AV". Dette er mer generelt, og vil trigge fra 1% og opp til 100%, typisk nyttig hvis du vil forsikre deg om at lyset faktisk er av (ved leggetid, f.eks. men da er jeg enda enklere "Skru lyset AV. Punktum") for et event som trigges ofte.

 

- Hvor enkelt er det mulig å beskrive hendelsene som skal skje?

Her er det mange veier til Rom. Jeg valgte å splitte ut selve hendelsene (actions "skru lys av/på")  i egne Eventer. Disse Eventene blir i utgangspunktet trigget hver gang HS3 får en ny lysmåling fra stua, MEN kun hvis Lux-nivået er under 300 eller over 650. Er lyset mellom disse skjer det ingenting (er lyset på forblir det på, er lyset av forblir det av).

 

Men det er da enklere å trigge disse to Eventene fra et event ved andre hendelser enn kun når lyset endrer seg, og det er enklere å legge til enda flere tilfeller når lyset skal skrus på. Slik det er nå blir det vurdert om lyset skal være av eller på når 1) alarmen blir skrudd av (vi kommer hjem), 2) lysforholdene forandrer seg eller 3) det blir morgen (og vi er hjemme). Det er mulig å få dette til uten å ha et felles trigger-Event, men jeg synes det er enklere å håndtere.

 

 

 

Dette er det som er så fantastisk med Event-motoren til HS3. Dette er relativt enkelt å sette opp, bare man er i stand til å finne ut hva man faktisk vil prøve å oppnå. :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har laget en Alarm event på/av og en nattmodus på/av event.

 

har også bevegelse sensorer og dør sensorer osv

 

Nattmodus: Bruker den når jeg legger meg. da den skrur av lys osv.

 

Nattmodus:

OEJMbnBm.jpeg

Alarm:

T0Fyb3Ra.jpeg

 

Har dere noe tips hvordan jeg kan endre på de? så de blir mer optimale? Trenger tips:) Hvordan dere hadde laget det.

 

ps bruker også Automatisk lys event som Moskus la ut her:)

Endret av knutarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...