Gå til innhold

Opptak til Innsatsstyrken i Heimvernet


M.Andreas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første opptaket er ikke vanskelig. Enhver som har noenlunde god fysisk form klarer kravene (løpe 3000m, pushups, pullups og situps). Seleksjonsøvelsen er litt tyngre, men stort sett overkommelig for de fleste som klarte opptaket. Krever nok litt mer kondisjon, men det vil du bli informert om. Kommer du gjennom seleksonsøvelsen med gode resultater skal resten gå greit så lenge du har god viljestyrke og mestringsevne. Da spesielt i forhold til hvordan du takler stress og hvordan du klarer deg på ekstremt lite søvn.

 

Jeg hadde litt flaks da jeg søkte meg inn og slapp unna alt sammen :p Siden jeg kom rett fra forsvaret ble jeg sendt direkte på kurs og oppkledning og så satt i tjeneste på under en måned.

Lenke til kommentar

 

 

Det første opptaket er ikke vanskelig. Enhver som har noenlunde god fysisk form klarer kravene (løpe 3000m, pushups, pullups og situps). Seleksjonsøvelsen er litt tyngre, men stort sett overkommelig for de fleste som klarte opptaket. Krever nok litt mer kondisjon, men det vil du bli informert om. Kommer du gjennom seleksonsøvelsen med gode resultater skal resten gå greit så lenge du har god viljestyrke og mestringsevne. Da spesielt i forhold til hvordan du takler stress og hvordan du klarer deg på ekstremt lite søvn.

 

Jeg hadde litt flaks da jeg søkte meg inn og slapp unna alt sammen :p Siden jeg kom rett fra forsvaret ble jeg sendt direkte på kurs og oppkledning og så satt i tjeneste på under en måned.

 

 

Døds bra svar! Liger bra ann når det gjelder det fysiske, (3000 12 min 25 push 40 sit ups, 6 hang ups)

Men hva er det eg bør øve meg på til opptaket, Har lest litt på kart og kompas, repetert litt objekt sikring osv. Dimmer no om en måned så er godt forbredt på det militære

Vet du noe om hvor mangen som møter og om det pleier og være mangen som ryker? ☺️?

Lenke til kommentar

3000m resultatet ditt er ganske bra, over norm. Push up ca. norm, sit-up over norm og hangup ca. norm. Hadde siktet på å klare mellom 30-40 pushups og oppmot 10 hangups for å være godt innafor (det er lett å trene seg opp til, tenk rekrutten der du måtte gjøre disse øvelsene flere ganger daglig hver eneste dag). Det er her de fleste ryker, så hver rep. teller :)

 

Etter opptaket kommer seleksjonsøvelsen. Det er først og fremst en mestringsøvelse hvor fokuset er på hvordan hodet ditt fungerer snarere enn om du gjør ting riktig rent teknisk. Forberedelse til denne er egentlig bare å gå lange turer (gjerne med sekk) og øve på utholdenhet. Det er ikke forventet at det tekniske nivået ditt er så høyt her, det går mer på samarbeidsevne, ansvar, initiativ, lederskap, kreativitet og mestring. M.a.o. dine personlige egenskaper. Det blir gitt instruksjon/kursing om nødvendig avhengig av innholdet i øvelsen så det er ikke sånn at du blir kastet til ulvene første dagen :p HV har en del egne rutiner på ting så et godt tips jeg kan gi deg er å komme inn med litt lave skuldre. Forsvaret er og blir mer seriøst og strukturert enn HV uansett hvordan man ser på det og det var litt vanskelig å gi slipp på da jeg kom inn. De fleste folk i HV har en litt mer jovial tilnærming til f.eks properhet og slike ting. Det gis litt flere faen enn man er vant med fra forsvaret siden man i utgangspunktet er en gjeng med sivile som har på seg uniform en gang i ny og ne. Det eneste jeg aldri har opplevd at har blitt firet på er sikkerheten. Den har kanskje vært enda mer "nazi" enn jeg var vant med fra forsvaret. I tillegg til sanitet. Nivået i HV er prosentvis LANGT over hva man normalt ser i forsvaret.

 

Om du kommer gjennom seleksjonsøvelsen (de fleste gjør det) så er det så godt som bankers så lenge du ikke driter deg fullstendig ut. I HV har de vel også en aspirantperiode (jeg er i SHV som ikke har dette), men den skal gå greit så lenge du er motivert og takler utfordringene på en god måte.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte så er det dine personlige egenskaper som teller mest. Skarpskyting, nærsstridsskyting og det der er å regne som øvelser, ikke tester. De fysiske testene og mestringsøvelsene derimot burde man klare. Opptaket er for å se hvem som kan passe inn og hvem som ikke gjør det, ikke nødvendigvis hvem som har best resultater selv om det selvsagt er en del av vurderingen. Har vært markør mange ganger og i vurderingene jeg har gjort i ettertid har det alltid vært størst fokus på hva slags fremtreden soldatene har hatt snarere enn om de gjorde alt riktig.

 

Kan nevne at i intervjuet som er på siste dagen så spør de deg en del om hva du kan og ikke kan, og hva du selv ønsker å drive med (det er for å eventuelt plassere deg i en eller annen rolle/stilling) så det kan du jo tenke litt på :)

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte så er det dine personlige egenskaper som teller mest. Skarpskyting, nærsstridsskyting og det der er å regne som øvelser, ikke tester. De fysiske testene og mestringsøvelsene derimot burde man klare. Opptaket er for å se hvem som kan passe inn og hvem som ikke gjør det, ikke nødvendigvis hvem som har best resultater selv om det selvsagt er en del av vurderingen. Har vært markør mange ganger og i vurderingene jeg har gjort i ettertid har det alltid vært størst fokus på hva slags fremtreden soldatene har hatt snarere enn om de gjorde alt riktig.

 

Kan nevne at i intervjuet som er på siste dagen så spør de deg en del om hva du kan og ikke kan, og hva du selv ønsker å drive med (det er for å eventuelt plassere deg i en eller annen rolle/stilling) så det kan du jo tenke litt på :)

Lenke til kommentar

 

Som jeg nevnte så er det dine personlige egenskaper som teller mest. Skarpskyting, nærsstridsskyting og det der er å regne som øvelser, ikke tester. De fysiske testene og mestringsøvelsene derimot burde man klare. Opptaket er for å se hvem som kan passe inn og hvem som ikke gjør det, ikke nødvendigvis hvem som har best resultater selv om det selvsagt er en del av vurderingen. Har vært markør mange ganger og i vurderingene jeg har gjort i ettertid har det alltid vært størst fokus på hva slags fremtreden soldatene har hatt snarere enn om de gjorde alt riktig.

 

Kan nevne at i intervjuet som er på siste dagen så spør de deg en del om hva du kan og ikke kan, og hva du selv ønsker å drive med (det er for å eventuelt plassere deg i en eller annen rolle/stilling) så det kan du jo tenke litt på :)

 

 

Bra svar! Du vet vell ikke noe om du ulike stilingene? Har vært i vakt og sikring og har lyst og gå inn i jegertroppen, pg det miner om fjernoppklarer. Har eg noe mulighet for det med tanke på at eg ikke har hatt noe spesielt heavy førstegangstjeneste ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...