Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele store filer over nettet


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en god del egenprodusert video som jeg ønsker å dele med familie. Saken er den at disse filene er har en betydelig størrelse. Filene vil sprenge kapasiteten jeg har fått tildelt av ADSL-leverandør min ganske betydlig, dersom jeg legger det ut for nedlasting der. Filene kommer fort opp i flere hundre MB..

 

Finnes det løsninger hvor jeg lett kan få ordnet noe slikt?

 

- Wes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker meg en overføring over internett på ett eller annet vis..

 

Klart jeg kan brenne en CD.. men da er vel hele poenget borte. Det har seg sånn at det å sende ting og tang til Australia både tar tid og er relativt dyrt. Spesielt dersom CD'n har fått litt hard medfart på turen over....

 

Uten å ha særlig kunnskap på feltet.. Er det ikke mulig å sette opp en FTP server el. no lokalt på min maskin som min bror - etter å ha punsjet inn ett eller annet smart- får tilgang til. Er jeg fullstendig på jordet her?

 

- Wes

Lenke til kommentar

Hvis du har ADSL (Asynchron Digital Subscriber Line) har du nok betydelig mindre hastighet for opp- en for nedlasting. Dvs. hvis du har 704/128 kb ADSL er en egen ftp-server ikke løsningen.

Da vil du kunne laste opp (eller familien din ned) med maks. 12kbyte/s. Med filer som er flere 100 mb store ... ville det ta evigheter.

Selv med en opplastingshastighet (nedlasting for de andre) på 256kbit maks. 24kbyte/s. Det hadde jeg ikke giddet ...

Lenke til kommentar
Hvis du har ADSL (Asynchron Digital Subscriber Line) har du nok betydelig mindre hastighet for opp- en for nedlasting. Dvs. hvis du har 704/128 kb ADSL er en egen ftp-server ikke løsningen.

Da vil du kunne laste opp (eller familien din ned) med maks. 12kbyte/s. Med filer som er flere 100 mb store ... ville det ta evigheter.

Selv med en opplastingshastighet (nedlasting for de andre) på 256kbit maks. 24kbyte/s. Det hadde jeg ikke giddet ...

det ville da gått ok det, husk å komprimer filene så funker det fint bare du lar pcn stå en dag.

 

Upploading tar ikke på kvoten og selv om kvoten er brukt opp så blir ikke uppload begrenset (iallefall med telenor) dermed er det bare å upploade i vei. Kan hende det er lurt å dele filen opp i ørten på 20mb eller noe så skjærer ikke alt seg om en fil blir korupt.

Lenke til kommentar

Joda... regner nok med at det vil ta tid med beskjeden upload.. men hovedsaken er jo å få overført disse store filene, så det får ta tiden det tar - En slik overføring kan jo foretas på tider der jeg uansett gjør noe annet..

 

Har ADSL fra Bluecom og følgelig ingen opp/nedlastings"grenser" å forholde meg til :)

 

- Wes

Lenke til kommentar

Har sansen for en løsning der jeg kan kontrollere hvem som har tilgang til filene. Og det har jeg vel dersom jeg setter opp en midlertidig FTP-server på min maskin?

 

DC har jeg ingen erfaring med, men det samme kravet til aksess kan kanskje opprettholdes også med en slik løsning?

 

Har ikke finlest kontrakten med Bluecom - det står kanskje noe der om at slikt ikke er lovlig? Synes da det er opp til meg hva jeg bruker båndbredden til - jeg betaler da for den! På hvilken måte kan dette være negativt for ISP? Jeg innser jo at dersom alle finner på slikt vil nettet bli tungt belastet - men hvor realistisk er det?

 

- Wes

Lenke til kommentar

Ville nok gått for en FTP server.. Dette er både enkelt og greit. Som nevt tiligere har ikke ISP noen mulighet til og se om du kjører noen form for server, så det blir opp til deg selv om du vil følge reglene eller ikke.. Ikke at jeg skal si at din ISP har noen form for "lover" på det området, noe jeg egentlig tviler på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...