Gå til innhold

Bioteknologi eller siviløkonom?


marensijo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går i tredjeklasse på videregående, et er snart tid for å velge studier som dere sikkert vet. Jeg har et par utdanninger jeg vurderer, men jeg er svært usikker på hva som er et lurt valg å ta. En ting som er sikkert er at jeg kommer til å studere i Trondheim.

 

Jeg er nemlig veldig glad i biologi og kunne gjerne studert bioteknologi, men etter noen undersøkelser på nettet har jeg funnet ut at en mastergrad ikke er lurt å ta. Dette er fordi man blir overkvalifisert for noen jobber og underkvalifisert til noen. Stemmer dette? I tillegg, hvordan er egentlig jobbmulighetene? Hvis jeg ville studert bioteknologi, hadde bachelor vært det lureste da? Å ta en doktorgrad høres ikke særlig aktuelt ut for å være ærlig. Jeg ønsker meg jo egentlig en god lønn også, men ut fra det jeg har sett er det ikke akkurat verdens beste lønn som bioteknolog generelt. Er man veldig flink og får jobb rett sted, er det allikevel mulighet for å få en høy lønn? Skal jeg studere bioteknologi tenker jeg å gjøre det ved NTNU.

 

I og med at jeg føler at en bachelor er "svakt", har jeg også sterkt vurdert å bli siviløkonom. Jeg er glad i matte og slikt, men må man være ekstremt interessert i hvordan økonomien er rundt i verden og se økonominyhetene hver dag? Jeg har ikke lest meg så altfor godt opp på hvordan studiet er enda, men håpte noen her kunne fortelle litt om det istedenfor at jeg lester på diverse sider (utdanning.no for eksempel), da det ofte har hendt at jeg leser noe på disse sidene, men så kommer jeg her og finner ut at det ikke stemmer helt allikevel. Enda en ting jeg lurer på er om det er best å studere ved BI eller HiST isåfall? Et sted leste jeg at det var best ved HiST, men det er jo BI jeg hørt mest og best om.

 

Er det noen andre utdanninger som også er bra å ta hvis man ønsker rimelig god lønn og en spennende jobb? Jeg var dessverre dum nok til å ikke ta fysikk eller R2, så utdanninger som krever disse fagene kan jeg ikke ta. Snittet mitt er allikevel høyt, så det hindrer meg ikke.

 

Jeg setter pris på all hjelp!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg går i tredjeklasse på videregående, et er snart tid for å velge studier som dere sikkert vet. Jeg har et par utdanninger jeg vurderer, men jeg er svært usikker på hva som er et lurt valg å ta. En ting som er sikkert er at jeg kommer til å studere i Trondheim.

 

Jeg er nemlig veldig glad i biologi og kunne gjerne studert bioteknologi, men etter noen undersøkelser på nettet har jeg funnet ut at en mastergrad ikke er lurt å ta. Dette er fordi man blir overkvalifisert for noen jobber og underkvalifisert til noen. Stemmer dette? I tillegg, hvordan er egentlig jobbmulighetene? Hvis jeg ville studert bioteknologi, hadde bachelor vært det lureste da? Å ta en doktorgrad høres ikke særlig aktuelt ut for å være ærlig. Jeg ønsker meg jo egentlig en god lønn også, men ut fra det jeg har sett er det ikke akkurat verdens beste lønn som bioteknolog generelt. Er man veldig flink og får jobb rett sted, er det allikevel mulighet for å få en høy lønn? Skal jeg studere bioteknologi tenker jeg å gjøre det ved NTNU.

 

I og med at jeg føler at en bachelor er "svakt", har jeg også sterkt vurdert å bli siviløkonom. Jeg er glad i matte og slikt, men må man være ekstremt interessert i hvordan økonomien er rundt i verden og se økonominyhetene hver dag? Jeg har ikke lest meg så altfor godt opp på hvordan studiet er enda, men håpte noen her kunne fortelle litt om det istedenfor at jeg lester på diverse sider (utdanning.no for eksempel), da det ofte har hendt at jeg leser noe på disse sidene, men så kommer jeg her og finner ut at det ikke stemmer helt allikevel. Enda en ting jeg lurer på er om det er best å studere ved BI eller HiST isåfall? Et sted leste jeg at det var best ved HiST, men det er jo BI jeg hørt mest og best om.

 

Er det noen andre utdanninger som også er bra å ta hvis man ønsker rimelig god lønn og en spennende jobb? Jeg var dessverre dum nok til å ikke ta fysikk eller R2, så utdanninger som krever disse fagene kan jeg ikke ta. Snittet mitt er allikevel høyt, så det hindrer meg ikke.

 

Jeg setter pris på all hjelp!

 

 

 

Jeg kan si litt om sivøk her i Trondheim. For det første er det greit å merke seg at arbeidsmarkedet er mer mettet nå enn det var for et par år siden. Dette innebærer at det er vanskeligere å få seg jobb, men det går fremdeles bra for de aller fleste, og spesielt de meg gode karakterer.

 

Du trenger ikke ha enorm interesse for økonominyheter, det har hvertfall ikke jeg og jeg har gode karakterer.

 

Hvis du er glad i matte, har du muligheten til å ta en masse valgfag som vil passe deg, spesielt fra 3. året og utover. Du må dog ha tålmodighet de første årene, for da er det mange fag hvor lesing er veien å gå til gode karakterer. Det viktigste er at du ikke slakker av, da kan det bli vanskelig å komme inn på master. Snittet for å komme inn på masteren var rundt 3.6 i år tror jeg, altså mellom c og b. Det blir antageligvis ikke enklere med årene.

 

Jeg går altså på HHIT (altså Hist) og kan ikke fatte og begripe hvorfor noen vil gå BI trondheim istedet. Det er dyrt, og de som kom fra BI Trondheim til Sivøk-masteren hos oss gjør det jevnt over dårligere enn karakterene deres skulle tilsi.

 

Hvis du har litt ambisjoner om å gjøre det bra, og begynner å lese systematisk og godt fra første året, har du gode muligheter for å få jobb tror jeg. Og hvis du liker matte har du ihvertfall gode forutsetninger for å gjøre det bra karakterermessig.

 

Det som er genialt med økonomi er at det er veldig bredt, og at det er gode muligheter for at du finner et fagområde du syns er spennende.

 

Men nåååå må jeg gå på skolen :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Løsningsforslag:

 

1. Velg NTNU dersom du har mulighet for det.

2. Velg HiST hvis du ikke kommer inn på NTNU.

 

Andre universiteter og høgskole har også sine spesialiseringer.

 

Velg en anerkjent studiested.

Et litt vel svart/hvitt svar. Bare fordi man kommer inn et sted betyr ikke at man vil trives der. Jeg hadde bestemt meg i god tid før jeg var ferdig med videregående at jeg skulle gå siv. ing på NTNU og kom inn med grei margin. Var vel noe blendet av "prestisjen" med en siv. ing grad og forventet lønn i den nogenlunde unge alderen. Litt ut i 2. semester brøt jeg og søkte meg inn på TØH (som i dag heter HHiT) i stedet.

 

Jeg tviler på ingen måte på at siv. ing-utdannelsen kan være spennende om man står løpet ut, men hadde jeg visst det jeg vet i dag om dette studiet skulle jeg gjerne unnlatt å kaste bort et studieår på å finne det ut.

 

Hvis du ennå ikke har bestemt deg ville jeg starta en tråd eller to her og prøvd å finne ut hvordan studiehverdagen til de forskjellige studiene er. Hva lærer man, er arbeidsmengden noe du er villig til å ta på deg (et lite hint, den er utrolig mye høyere på siv. ing enn på økonomi (hvert fall de første årene) osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...