Gå til innhold

[Løst] Nye høytallere til musikk-lytting og produksjon


Anbefalte innlegg

Er på over god tid å bytte fra mine eldgamle JVC høytallere med Guitar Hero klistermerker og kassettspiller, jeg vil ha noe nytt :w00t:

 

Har sett på disse to, Cerwin Vega XD4 og PreSonus Eris E4.5

 

Favoriserer XD4 pga pris+utseende og enklere I/O, men er jo lyd som teller, så tenker jeg går for E4.5 om det er verdt det.

 

Trenger jeg forsterker til dem, virker som det er innebygd?

 

Takker for innspill :)

Endret av Zunn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis valget står mellom disse to, er E4.5 det åpenbare valget. XD4 har grumsete lyd med veldig udefinert bass.

 

Du trenger ikke forsterker til noen av de, begge er aktive monitorer, dvs. de har innebygd forsterker.

 

Ellers kan jeg anbefale M-Audio Studiophile AV 40, som ligger i samme prissjikt som de du har nevnt. Klare og fine både i de høye og de lave frekvensområdene.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål, om jeg bruker headsettet mitt gjennom høytalleren, er det sjans for jeg blir kvitt den gjeldene "surrelyden" jeg har i headsettet? skjønner visst du ikke kan svare på dette, men er noe som har plaget meg litt i det sisste

Nei, den kommer nok fra da-konverteren i pcen din (eller skjelden selve headsettet). Hvis det ikke er noe i veien med headsettet vil du faktisk få samme surrelyden i høyttaleren. Så jeg anbefaler at du kjøper en ekstern da-konverter.

 

Enten kan du velge høyttalere med da-konverter (Octave hos hifi-klubben) eller kjøpe en ekstern da-konverter til pcen. Hifi-klubben har noen (jeg har ikke testet dem), som denne: https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/argon-minidac-da-konverter/

 

Slike kan kobles til via optisk kabel, firewire eller usb, avhengig av modell.

Lenke til kommentar

Husk at det er relativt håpløst å få til en skikkelig god miks om rommet anlegget står i ikke er under kontroll. Da vil du høre masse stående bølger og annen forvrengning som er skapt av rommet ditt og korrigere for dette under miksen, selvom dette egentlig kun eksisterer innenfor ditt rom. Når det da spilles av i et annet rom låter det fort helt feil mtp balanse i bass o.l

Lenke til kommentar

Favoriserer XD4 pga pris+utseende og enklere I/O, men er jo lyd som teller, så tenker jeg går for E4.5 om det er verdt det.

XD4 synes jeg ser utrolig billige ut.

 

Når det gjelder IO har de akkurat samme innganger :). Eris kommer med kabler: minijack til phono inn, og minijack til minijack (for aux in i front), så du kan koble den direkte til PCen. Kommer også med høyttalerkabel for å koble de to sammen.

 

NB. Eris sender lyden rett frem i en "stråle". XD4 sprer sannsynligvis lyden litt mer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hmm problemet ser ut som å ha blitt verre, koblet PCen min til et annlegg hos en venn, og nå er det slik at skurrelyden forandrer tone i forhold til load på prossessor, utrolig irreterende problem, spørsmålet er bare om dette problemet vil løse seg om jeg kjøper et lydkort :hmm:

Ja, det er halve poenget med de boksene jeg anbefalte. Andre halvdelen er at lyden kan bli bedre generelt (selv om man kan være skeptisk til ting fra dx.com). Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Hmm problemet ser ut som å ha blitt verre, koblet PCen min til et annlegg hos en venn, og nå er det slik at skurrelyden forandrer tone i forhold til load på prossessor, utrolig irreterende problem, spørsmålet er bare om dette problemet vil løse seg om jeg kjøper et lydkort :hmm:

Ja, det er halve poenget med de boksene jeg anbefalte. Andre halvdelen er at lyden kan bli bedre generelt (selv om man kan være skeptisk til ting fra dx.com).

 

Er lite keen på å kjøpe noe fra DX ja, har selv sitte på denne, som har 6,3mm jack, volumjustering, og ser veldig bra ut, regner med den vil gøre jobben?

 

Har lest at 6,3mm på den er ganske mye bedre enn en vanlig 3,5 pga den har en preamp eller noe i den duren, og det sier jeg heller ikke nei til :D

Lenke til kommentar

Joa, de vil nok gjøre jobben fint, men greia er at jeg har flerne lydenheter, og vil helst kunne bruke dem alle uten skurring, også liker jeg at jeg kan få ekstra god lyd i Audio Technica Ath M50X gjennom 6,3mm jacken :)

 

Ellers så synes jeg windows volumkontroll er kronglete, og volumhjulet på annlegget står gjemt bak skjermene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...