Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Drøfting om ulike religioner


Anbefalte innlegg

"Mens de andre religionene som regel handler om menneskets vei til frelse eller til Gud, handler kristendommen om Guds vei til mennesket."

 

Fikk en oppgave av min kjære religions lærer om å drøfte dette utsagnet. Men trenger litt hjelper til å gå i dybden.

 

Vet at kristendommen skiller seg ut fra f.eks. buddhismen og islam med de prøver å vise veien til frelse eller til Gud, gjennom de 10 bud osv. osv.

 

Noen som kunne gitt meg litt hjelp? Hadde blitt fornøyd :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig at religionslæreren din er kristen?

 

Som Osecia skriver over her, så sikter det nok til at kristendommen sitt fokus ofte er på at Jesus døde for å, uhm, redde oss fra oss selv. Det er best å ikke tenke for mye på det scenarioet, med mindre man liker å tenke på at kristendommen sitt fokus er et menneskeoffer.

 

Det som kan være interessant er at ikke alle verdens religioner er så fordømt opptatt av 'frelse'. Ihvertfall ikke det vi anser som 'frelse', da vi tross alt har vokst opp i en kultur hvor kristendommen er standarden som vi måler religion etter. Med andre ord så syns jeg at den oppgaven der legger opp til at man skal vurdere alle andre religioner opp mot kristendommen, og ikke se på religionene på sine egne premisser.

Lenke til kommentar

Ah, for all del, det kan stemme - det er noen år siden jeg hadde religionsfaget på skolen (og jeg fulgte ikke spesielt godt med).

 

Jeg syns uansett at det virker som om premisset for problemstillingen er at man skal vurdere alle religioner opp mot kristendommen på en måte som om kristendommens sitt fokus på frelse er det eneste fokuset en religion kan ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...