Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er "sodium polyacrylate" på norsk? (Natriumacetat?)


Anbefalte innlegg

Hei, så en kul video på youtube hvor en fyr blanda "sodium polyacrylate" med vann og fikk en ting som så ut som snø.

 

Det jeg lurer på er hva er "sodium polyacrylate" på norsk, og hvor får du kjøpt det. Har lest at det er "Natriumacetat" Men aner ikke om dette er riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg spektakulært lite peiling på kjemi. Men jeg vil allikevel anbefale deg med å være litt forsiktig med å etterligne kjemikere på YouTube. Hvis du skal gjøre det, bruk nå i det minste vernebriller, og gjerne gjør det utendørs de første gangene til du veit hvordan det ender.

Lenke til kommentar

Nå har jeg spektakulært lite peiling på kjemi. Men jeg vil allikevel anbefale deg med å være litt forsiktig med å etterligne kjemikere på YouTube. Hvis du skal gjøre det, bruk nå i det minste vernebriller, og gjerne gjør det utendørs de første gangene til du veit hvordan det ender.

Jada :) Jeg tar alltid forhåndsregler, men dette er vist på flere kjente tv show (blandt annent ellen show.) Så jeg vet at det ikke er noe farlig ekspriment :wee:

Lenke til kommentar

Hei, så en kul video på youtube hvor en fyr blanda "sodium polyacrylate" med vann og fikk en ting som så ut som snø.

 

Det jeg lurer på er hva er "sodium polyacrylate" på norsk, og hvor får du kjøpt det. Har lest at det er "Natriumacetat" Men aner ikke om dette er riktig.

Natriumpolyakrylat er en variant av polyakrylat, som er en polymer, altså en lang, gjentagende kjede av molekyler. Ikke helt ulikt et plaststoff, men totalt ubrukelig som byggemateriale. Greia er at på hvert ledd i kjeden er det festet et natriumion der det heller skulle vært et hydrogenatom. Akkurat det samme som er forskjellen på bordsalt og saltsyre. Når det kommer i kontakt med vann absorberer det 2-300 ganger sin egen vekt, og blir til kunstig snø. Fullstendig ufarlig, og kan kjøpes på eBay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...