Gå til innhold

Høyskolen i Bergen - Kommunikasjonssystemer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som formål å til etter sommeren å kunne gå på ingeniørlinja på HiB. Jeg har til slutt kommet fram til at jeg skal søke på elektronikk, data og kommunikasjonssystemer.

 

Det som bekymrer meg litt, er at hvis du tar en titt på denne siden her (som jeg også vil nevne er ett helt fantastisk hjelpemiddel hvis du lurer på karaktersnitt på en hvilken som helst linje) http://poenggrenser.no/, og deretter går på kommunikasjonssystemer på HiB, vil dere se at alle som søkte har komt inn siden 2005 til 2014.

 

Det som sender av et par alarmer der er at jeg lurer på om det er noe med akkurat denne linjen i forhold til de andre linjene som gjør den uattraktiv for studenter? Jeg lurer på om noen som har gått på HiB vet noe mer om akkurat dette, om det gjelder kvaliteten på lærerne/undervisningen eller noe slikt som dårlig arbeidsmarked/lønn etter endt studie. Jeg har også lagt merke til at det er den eneste linjen som kommer opp når jeg skriver inn 'kommunikasjonssystemer', er det kanskje en relativt ny linje og derfor er snittet og søkertallet lavt?

 

Samtidig har jeg ett tilleggspørsmål til andre som har studert kommunikasjonssystemer om hva jeg kan forvente meg etter fullført studie. Jeg har lest mye om det og finner mye info om hva som skjer i løpet av skoletiden, men ikke så mye om hva man faktisk gjør på jobben i etterkant.

 

Mitt siste spørsmål er om noen vet hvordan lønnsnivået ligger for en bachelor i kommunikasjonssystemer både helhetsmessig og i forhold til andre ingeniør-yrker, da jeg heller ikke finner noe info om dette.

 

TLDR; Er kommunikasjonssystemer på HiB noe dårligere kvalitetsmessig enn de andre ingeniørlinjene på HiB?

 

Takk på forhånd

Ingeniørspiren

Endret av Ingeniørspiren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper og tror at "elektronikk, data og kommunikasjonssystemer" er det som for ikke så alt for lenge siden gikk under navnet Kommunikasjonsingeniør (Kom.Ing) på Institutt for Elektro på Nygårdsgaten.

 

Linjen er veldig ny (opprettet 2006 hvis jeg ikke husker rett), det er nok årsaken til lave søkertall (regn med at et par i klassen er femtiåringer sendt der fra NAV som dropper ut etter få uker), da den rett og slett ikke er blitt markedsført på noen som helst måte (de som vet om den er næringslivet (les. Nera/Ceragon som ene Cisco instruktøren tidligere jobbet for) som står bak den).

Historien går litt som det her:

HiB fikk to (veldig flinke) instruktører til Cisco sin CCNA (og dermed også CCENT) og CCNP sertifiseringer, men de klarte ikke friste nok studenter til å betale 25k for kun CCNA, så de opprettet Kommunikasjonsingeniør som en NOKUT godkjent utdanning ved å ta CCNA/CCNP som de hadde fra før og slenge inn en del elektronikk, data og automasjonsfag ifra andre linjer på Institutt for Elektro.

Dette skjønte jeg dessverre ikke får i tredje semester, når det absolutt eneste relevante faget for en Kommunikasjonsingeniør var et 5-studiepoengsfag i optisk fiberkommunikajson. Jeg sluttet derfor fordi jeg ikke orket 8-10 måneder med admin/økonomifag før vi fikk to tredeler av CCNP (CCNA første to semester, ingen Cisco i tredje og fjerde, og så to av tre moduler av CCPN i semester 5 og 6).

 

Selv om jeg droppet ut, så fikk jeg iallefall drømmejobben i min mening. Offentlig ansatt med statens pensjonskasse og 800k i bruttolønn for en spennende og givende jobb med kritisk infrastruktur landet rundt. Det som sikkert sikret meg jobben var nok nettopp CCNA fra HiB (første gangen fikk jeg det som del av pensum på Bergen Tekniske Fagskole, andre gangen som første året på Kom.Ing).

 

Mitt råd er å gå Kom.Ing. og ta nytte av det du får første året (elektronikk, litt programmering og ikke minst CCNA), og så kan du heller spø på med VMware og/eller Linux sertifiseringer.

Hvis du orker så kan du alltids fullføre økonomi-/markedsførings-/automasjonsbullshitten andre året og kose deg med 2/3 CCNP siste året.

 

Hvis det skulle være andre spørsmål rundt linjen så har de fortsatt en linjeforening: http://www.komsys.org/

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Ser ikke hva som er så gærnt med det studieløpet http://www.hib.no/studietilbud/studieprogram/studieoppbygging/?id=109&kull=2014H&name=Kommunikasjonssystemer

 

Virker forholdsvis normalt. Man må gjerne gjøre et par kjedelige fag før man får gjøre det man er mest interessert i. All den elektro- og fysikkbiten er helt standard for alle elektroingeniørlinjer.

 

Problemet er vel at det iallefall tidligere ble solgt inn som en linje som burde vært under Institutt for Data ilag med de som studerer Dataingeniør på HiB Nygårdsgaten, og at man i semester 3 og 4 hadde samlet alle de fyll-fagene inn imellom linjens egentlige formål; Cisco i første og siste år.

 

Poenget er at linjen er ny og ikke veldig gjennomtenkt. De fikk ikke Ciscoen til å gå rundt for seg selv etter å ha lært opp to flinke instruktører, så de opprettet en linje med de samme forelesningene slik at studentene kunne studere dette ~gratis imens HiB fortsatt fikk holde på. Av en eller annen grunn ble elektronikk/automasjon valgt som fyllfag, og ikke f.eks. serverdrifting/utvikling fra Institutt for Data eller andre ting som ofte medfølger Ciscokunnskaper.

 

Ser heldigvis at de nå har iallefall er tydeligere på at dette er elektro (dog, mattelæreren på elektro kan ikke det binære tallsystem, så sannhetstabellene fyller han ut på måfå og håper han får med alle variantene) og ikke data, men i min erfaring både ifra ISP og luftfart er iallefall at Kom.Ing hadde vært mer tjent med å tilhøre Institutt for Data.

Lenke til kommentar

For at det skal være et ingeniørstudie må de teoretiske fagene være der. Serverdrifting er noe man lærer på et mindre akademisk nivå. Om læreren ikke kan binærmatte vet jeg ikke hvor mye faglig tyngde som ligger i bånn der. Sånt skal de kunne i søvne. Det kunne i hvert fall min digitalelektronikk-foreleser.

 

Virker som det er forskjellige syn på hva et kommunikasjonsstudie innebærer. For meg har det innebart (og innebærer i disse dager) fag om signalprosessering, digital og analog signalbehandling, digital kommunikasjon (koding av meldinger etc), GSM/2G/3G/4G, GPS, radar, SAR etc. Fokuset er på hvordan man kan designe og bruke disse tingene. Dvs et mer teknisk nivå (low level) enn kanskje en Cisco-sertifisering innebærer.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

For at det skal være et ingeniørstudie må de teoretiske fagene være der. Serverdrifting er noe man lærer på et mindre akademisk nivå. Om læreren ikke kan binærmatte vet jeg ikke hvor mye faglig tyngde som ligger i bånn der. Sånt skal de kunne i søvne. Det kunne i hvert fall min digitalelektronikk-foreleser.

 

Virker som det er forskjellige syn på hva et kommunikasjonsstudie innebærer. For meg har det innebart (og innebærer i disse dager) fag om signalprosessering, digital og analog signalbehandling, digital kommunikasjon (koding av meldinger etc), GSM/2G/3G/4G, GPS, radar, SAR etc. Fokuset er på hvordan man kan designe og bruke disse tingene. Dvs et mer teknisk nivå (low level) enn kanskje en Cisco-sertifisering innebærer.

 

Veldig enig, men la du merke til at du selv ikke nevnte ting som VHDL/C++ programmering, automasjon, bedriftsøkonomi, prosjektledelse og markedsføring/entrepenørskap? Matte og fysikk er jeg helt for når det er snakk om beskytta ingeniørtittel og B.Sc. De bør lære det grunnleggende (for mange kom ifra Allmenn uten noen som helst erfaring med data/elektronikk, det kommer ikke bedrifter senere til å kurse de i siden de fleste i min erfaring kun sender deg på kurs i veldig spesifikke fagfelt).

 

Jeg har hatt elektronikk hele veien fra gk elektro -> vk1 elektronikk -> vk2 serviceelektronikk -> bergen teknisk fagskole -> høgskolen i bergen, og lærerene i både matte og elektronikk (for meg mye det samme) har bare blitt verre til lenger opp jeg kom. Forskjellen er vel kanskje at lærerene på videregående faktisk jobbet ved siden av skolen. Hun vi hadde på HiB innrømte jeg på eget iniativ at hun ikke var god nok for næringslivet, så hun skaffet seg jobb som lektor på HiB..

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...