Gå til innhold

Kondenstørketrommel, hva er brukbart til en brukbar pris?


Anbefalte innlegg

Så ble det søppla neste sted for vår 10 år gml. utluftning tørketrommel.

 

Da er man på jakt etter nytt produkt, et produkt som har en budsjettramme på omkring 3-5 høvdinger. Hva kan et godt alternativ til flaggskipet til Miele, til en pris av drøye 12 høvdinglapper, være?

 

Finner noen tester på nettet, men de fleste krever et eller annet abonnement for innsikt om hva testen sier om de forskjellige produktene som er testet, eller testsiden bærer preg av "å være kjøpt av" en eller annen produsent.

 

Tørketrommel med varmepumpe teknologi hørtes ok ut, med lavere drifts utgifter, men virker fordyrende. Kan et slikt prispåslag for denne type teknologi egentlig spares inn, bortsett fra besparelse for miljøet? Driftsutgifter synes å være med en slik teknologi 950 watt, mens tradisjonelle kondenstørketrommel bruker omkring 1,4 kW.

 

Varme Teknologi benytter en såkalt kondensator, noen av produsenten skryter av at de har en selvrensende type, noe som skal forhindre at tråder, ulldotter henger seg fast på denne del. Noen med peiling på slike deler og egenskaper de bør ha, "som alle har"?

 

Velkommen til expert panel omkring dette emnet, kondenstørketromler!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg frasier meg tittelen "Expert" som du kaller det, men jeg vil gjerne dele en erfaring :

 

Hadde for en tid tilbake en kondenstrommel av typen Candy. Denne betalte jeg 1299,- for. Denne tørket, men ikke godt nok. Den hadde ett program som "Den sjette sans" som skal stoppe når trommelen er tørr innvendig. Dette fungerte ikke litt bra engang, Trommelen måtte alltid gå programmet 2 ganger for at det skulle bli tørt.

 

Min maskin sto på ett relativt lite rom, uten utlufting. Til tross for at dette var en kondenstrommel, så ble ALT i rommet fuktig med mindre døra ut til stua sto på vidt gap. Med andre ord var denne maskinen veldig lite effektiv.

 

Mens jeg hadde denne i drift, og en vaskemaskin på 1400 B.C, så ble det tungt å vaske klær. Det tok tid, og støyet mye. Derfor fant jeg ut at jeg skulle prøve noe nytt, nemlig kombimaskin med både vask og tørk i ett, og jeg landet da på denne : https://www.komplett.no/lg-f14a8yd-vask-trk/755313#!tab:reviews

Det er mye negativt sagt om kombimaskiner, men denne har imponert meg. Vasker bra, tørker helt tørt og lite støy. Du kan starte den på kvelden når du legger deg, så vasker og tørker den slik at du har rene klær på morgenen. Passer meg HELT perfekt.

 

Nå skal det sies at jeg hadde god grunn til å bytte ut vaskemaskinen i tillegg, og derfor falt valget på kombimaskin. På denne kan man også koble på varmt vann, noe som senker tiden på vask relativt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...