Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk og pris for JottaCloud backup - håper jeg.

 

Det siste året har jeg kopiert noen tusen CD'er inn på en 3TB harddisk (ikke delt, bare en - ganske full - partisjon med kanskje 50Gb ledig.) i FLAC format for å spille dem av via en Squeezebox.

 

Dette er en 2 år gammel WD Red 3TB NAS Harddisk som nok har vært i bruk stort sett kontinuerlig de siste 2 årene.

 

I går fikk jeg en merkelig feil da jeg skulle kopiere noen filer. Maskinen resatte seg og jeg fikk beskjed om at det var en feil på denne harddisken som måtte repareres. Dette ble gjort automatisk.

 

Litt bekymret fortsatte jeg å bruke PC og harddisk.

 

I natt hadde vi strømbrudd.

 

I noen uker nå har PC'en laget elektronisk støy som slår inn på stereoanlegget i samme rom. Dette har hatt sammenheng med harddisk aktivitet. Jeg kan høre i høyttaleren hver gang noe leses eller skrives.

 

Jeg har brukt PC og harddisk flere timer i løpet av dagen i dag uten problemer men for kort tid siden resatte PCen seg igjen - og når jeg kom tilbake til desktop så var hele den 3TB store partisjonen borte.

 

Jeg startet opp diskmanager og får vite at hele harddisken er "Unallocated" og "Not initialized".

 

Siden jeg mener at jeg skal ha en komplett backup online forsøker jeg å skrive en ny MBR men får feilmeldingen "The request could not be performed because of an I/O device error."

 

Jeg laster ned et program som heter "Partition Find and Mount" og starter det. Det er heller ikke til hjelp da det ikke er i stand til å se harddisken partisjonen ligger på.

 

SPØRMÅL:

Er det noe å gjøre med harddisken eller må jeg bare få tak i en ny og satse på å få fylt den opp igjen fra JottaCloud?

 

Takk for at du tok deg tid til å lese! :-)

 

Stein Arne

Endret av SAJensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøpe ny ja, med en gang en harddisk viser tegn til ustabilitet er det på tide å trippelsjekke at man har god backup.

Hardisker lar seg ikke fiske i den forstand at man bare kan legge ting inn igjen.

 

Siden det er så mye arbeid bak det, så synes jeg du burde hatt det i raid 1 uansett.

Den snaue 1000lappen den koster er verdt det VS arbeidet vil jeg tippe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må kjøpe ny ja, med en gang en harddisk viser tegn til ustabilitet er det på tide å trippelsjekke at man har god backup.

Hardisker lar seg ikke fiske i den forstand at man bare kan legge ting inn igjen.

 

Siden det er så mye arbeid bak det, så synes jeg du burde hatt det i raid 1 uansett.

Den snaue 1000lappen den koster er verdt det VS arbeidet vil jeg tippe.

 

Takk for svar.

 

Dette er en intern harddisk. Jeg har også to mindre disker i PCen (1TB og 2TB).

 

Vil Raid 1 si 2 identiske harddisker som hele tiden speiler hverandre?

 

Kreves det mye annen hardware for å få dette til å funke - og vil det funke parallelt med disker som ikker er i RAID?

 

Finnes det andre mer pålitelige disker?

 

Edit:

Hovedkortet mitt er ifølge kvitteringen et Gigabyte GA-Z77-D3H, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, mSATA, VGA, DVI, HDMI, UEFI.

 

Stein Arne

Endret av SAJensen
Lenke til kommentar

Den skal ikke være så ille den du har med nas-stempel.

Men harddisker kan dø lett og random.

 

Software-raid kan hovedkortet ditt sikkert kjøre, ellers er det vel bare til å kopiere hele disken over på den andre / de nye filene man legger til om man har en slik lett struktur.

 

Har manuell backup selv, hvor jeg setter i en harddisk og kopierer de yeste filene som har egen mappe over så de blir like, så går den i brannsafen igjen.

 

http://www.tested.com/tech/pcs/459034-backblaze-projects-median-lifespan-hard-drive-6-years/

 

Her har du jo en liste over merker som ble testet over tid.

http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-drive-study-reveals-the-most-reliable-hard-drive-makers.html

Lenke til kommentar

 

Vil Raid 1 si 2 identiske harddisker som hele tiden speiler hverandre?

 

Kreves det mye annen hardware for å få dette til å funke - og vil det funke parallelt med disker som ikker er i RAID?

 

 

Ja , riktig de speiler hverandre.

 

 

Trenger ikke noen annen hardware for å få det til å funke.

Du kan sette opp Raid 1 via Intel BIOS'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...