Gå til innhold

HP lanserer «holografisk» skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette forskjellig fra en god, gammeldags 3D-skjerm med motion tracking? Enhetene er naturligvis blitt mindre og oppløsningen høyere, men ut fra beskrivelsen tenker jeg på teknologi fra nittitallet.

 

Da kunne man se på 3D-modeller gjennom 3D shutterglasses på 120+Hz CRT-skjermer med tracking enten på hodet eller med hansker.

 

Er dette en bedre versjon av det, eller er det noe mer "hologram"-isk her enn da?

Lenke til kommentar

Hvor er det blitt av den kritiske journalistikken? Eller er det bare inkompetanse som ruver?

 

Dette her er absolutt ikke noen tredimensjonal holografisk visning, men et helt vanlig stereoskopisk bilde. Det at dere beskriver det som å trekke objekter ut av bildet viser at dere ikke har peiling, stereoskopi handler nettopp om det motsatte: en illusjon av et omkransende bilde innenfor skjermen. Dette er elementær kunnskap innen grafikk. Dette er heller ikke første gang vi ser et selskap påstå at de har funnet opp "3D" og skal revolusjonere alt. Dette er intet mindre enn en finpussing enn hva vi allerede har sett i 20 år.

 

Det stinker oksemøkk.

Lenke til kommentar

Dette her er absolutt ikke noen tredimensjonal holografisk visning, men et helt vanlig stereoskopisk bilde. Det at dere beskriver det som å trekke objekter ut av bildet viser at dere ikke har peiling, stereoskopi handler nettopp om det motsatte: en illusjon av et omkransende bilde innenfor skjermen.

 

 

Med mindre jeg misforstår så har du helt rett i at elementet ikke vil kunne vises utenfor panelet. Jeg antar begrepet "ut av skjermen" er ment som det tradisjonelle "3D makes the picture pop right out of the screen!" Altså elementet framstår som å flyte foran bakgrunnen.

 

I HPs demo-programvare (og ingen annen kommende programvare noensinne etter det - husker dere Microsofts Milo?) kan du sikkert velge ("trekke") et element med pennen som da flyter framover, og du kan snu det rundt med en penn som virker å ha tre akser. Så "ut av skjermen" betyr nok vanlig 3D-effekt: elementet løsnes fra bakgrunnen og får forsterket 3D-effekt. "Foran" skjermen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Poenget her må være at du kan se mer enn bare et 3D-element fra en side? Slik nesten alt annet der ute er. Og det virker jo også som en ganske så finpusset head tracking og peker slik at du kan behandle 3D-elementet og se en grei porsjon til sidene (virker som grei nok vinkel) rundt elementet.

Ikke at jeg tror det er noe nytt akkurat, da jeg mener å ha hørt om lignende, dog noe færreste har vært borti eller sett. Og et godt steg fra det vi har på de fleste "3D-TV", Nvidia osv... i dag

For arbeid med 3D-modeller så ser jeg ikke at "vanlig 3D"/stereoskopi hjelper noe som helst.

Mens dette faktisk kan hjelpe litt på saken. Usikker på om det kan sies å være et skritt mot skikkelig holografi, hvor man kan se 360 grader rundt objektet om man vil (gjerne også uten briller). Og ikke bare 25 grader ish.

Uansett. Kunne gjerne tenkt meg å hatt en slik. Eller i det minste teste det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

erer? fungerer?

 

Jeg tror du snakker om 3D-modellering. Med det "overraskende" tilleggselementet at det er lagt på 3D. I det jeg så av videoen så det ut til at det var pennen, ikke headtrackingen som styrte/snurret rundt modellen. Altså akkurat som vanlig 3D-modellering. Klart, hvis man kombinerer dette med head tracking, så begynner jo det å bli ganske bra styring. Men jeg tror dette vil være begrenset til akkurat de programmene de lager for å demonstrere teknologien.

 

Her er det ikke 3D som bidrar til å gjøre 3D-modellering så mye bedre, men mer 3D-modellering som bidrar til å få 3D til å virke kult.

 

Jeg også kunne tenke meg å ha dette. Og Microsoft Milo. Og Microsoft Courier. Og masse annet som eksisterer for å demonstrere overlegen teknologi men aldri når massemarkedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ble en "er" for mye gitt. Rettet opp i nå.

Hmm, trykket meg gjennom en rekke demoer. Virket på et punkt som om det var headtracking, og det må jo i så fall til for å få en bedre "3D-effekt". Ikke peiling hva jeg måtte ha klikket meg inn på, men du har kanskje rett i at det bare er pennen som styrer. Og da blir det plutselig litt kjipt igjen.

 

Helt "vanlig 3D", bare med modeleringspennen. :hm:

 

Edit:

På spec-sheet'et så står det som funksjonalitet "• Headtracking interface".

Har ikke mulighet nå å finne frem videoen som jeg eventuelt måtte ha sett, men var på youtube i alle fall.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kombinasjonen av 3D + headtracking + treakset stylus + demoprogram med 3D-modell som lar seg styre av denne spesifikke stylusen er i alle fall helt unik. Jeg setter spørsmålstegn ved om denne kombinasjonen lar seg bruke i annen programvare enn demo-programvaren. Fordi det ofte har stoppet der.

 

Hvis dette derimot blir utbredt, slik at det kan brukes i spill o.l., blir det jo noe helt annet. Men til dags dato virker jo selv flerskjermsoppsett bedrøvelig i spill, så jeg er avventende.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...