Gå til innhold

Jobbe i USA


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg lurer på hvor vanskelig det virkelig er å få seg jobb i USA? Har lest litt på nett, og det virker som at det er heeeelt umulig, men dette kan da vel ikke stemme? Noen som har erfaringer fra dette området, som kan komme med noen tips angående dette?

 

Jeg har gått 3 år på VGS, og går lærling som prosessteknikker akkurat nå. Etter dette vil jeg jobbe i USA en stund, bare for å prøve noe nytt, samt få litt mer erfaring her i livet. Må ikke jobbe innenfor samme kategori som nå, tar nesten det jeg kan få, bare for å komme meg ut litt her i verden.

 

Noen som har en form for fremgangsmåte, med tanke på visum og jobbsøknad?

-Hvem kan jeg ta kontakt med for mer informasjon?

-Hvor kan jeg evt lete etter ledige stillinger?

 

Takker for alt av svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 år siden jeg prøvde (ikke veldig hardt) å finne jobb i usa. Jeg hadde studievisum som åpnet for arbeidspraksis. Tilbød meg å jobbe gratis for å få relevant erfaring, men fikk likevel liten respons.

Det hører med til historien at jeg kun gikk etter de jobbene jeg hadde lyst på. Ingen av stillingene var utlyst.

De norske studentene som hadde jobb i usa jobbet på universitetet.

 

Mye har sikkert endret seg siden den gang. Kravet for at en bedrift skulle kunne skaffe deg arbeidsvisum var at de kunne dokumentere at du var innehaver av en spesialkompetanse de hadde behov for og vanskelig å finne innenlands. En måte de kan dokumentere dette på er å lønne deg langt over gjennomsnittet. Men du kan også gjøre deg bemerket på andre måter. En av mine medstudenter ble headhuntet av usaske forsvaret, antagelig etter tips fra sin professor i kryptografi.

En av mine tidligere elever fikk også jobbtilbud fra usaske myndigheter, antagelig fordi de hadde oppdaget programmeringsevnene han viste frem på sin hjemmeside og diverse forum. De kan umulig ha gjort så mye undersøkelser på forhånd, for da han svarte at han ville gjøre ferdig ungdomsskolen før han kunne begynne å jobbe, var de plutselig ikke så interesserte lenger.

Lenke til kommentar

og du tror de mexicanerne gir fra seg jobben til en nordmann som aldri har tatt i ei ku før den kommer på Rimi?

Ikke frivillig, nei. Men nå har det seg slik at meksikanere i nordlige USA er et yndet mål for innvandringsmyndighetene å ta. Hadde du satt deg litt inn i saker og ting hadde du vist at bøndene i nord-østlige USA har problemer med å få tak i arbeidskraft som kan være der på permanent basis uten at de plutselig risikerer å bli fri for arbeidere over natta.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...