Gå til innhold

[Løst] Ny laptop - dedikert skjermkort blir ikke brukt!


Slutsky

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt denne laptopen:

 

http://www.expert.no/baerbar-pc/hp-pavilion-15p076no-156-laptop/p/24257/

 

Som dere ser av spesifiksasjonene har denne et dedikert skjermkort.

 

Problemet mitt er at laptopen velger å bruke det integrerte skjermkortet for å spare strøm, noe som er helt unødvendig når strømkabelen står i.

 

Problemet gjør at det hakker litt når jeg ser 1080p i VLC og jeg får ikke mer enn SD kvalitet når jeg ser TV2 Sumo:

 

post-58936-0-54843400-1420276997_thumb.jpg

 

Har vært inne i AMD Catalyst Control Center og prøvd å endre på innstillinger. Under Switchable Graphics Application Settings skal det være mulig å påvirke hvilket skjermkort som skal brukes for de ulike programmene. Problemet er at det ikke er mulig å endre for de programmene som spiller av video (i mitt eksempel VLC og firefox). Disse er satt til strømsparing, noe som i praksis betyr integrert skjermkort:

 

post-58936-0-17442400-1420276990_thumb.png

 

Jeg er helt sikker på at det dedikerte skjermkortet ikke blir brukt. Har lagt ved utklipp fra Open Hardware Monitor som viser at load på dedikert GPU har vært på 0 % mens jeg har spilt av 1080p i VLC og sett TV2 Sumo:

 

post-58936-0-14121100-1420276984_thumb.png

 

Dette er det jeg har prøvd å gjøre for å løse problemet:

- installere nyeste driver.

- installere en eldre driver etter tips fra et random forum (google-søk).

- deaktivere integrert skjermkort.

- avinstallere interert skjermkort.

- sett etter om det er mulig å endre innstillinger i BIOS.

 

Ingenting har fungert. Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med dette problemet.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har nettopp kjøpt denne laptopen:

 

http://www.expert.no/baerbar-pc/hp-pavilion-15p076no-156-laptop/p/24257/

 

Som dere ser av spesifiksasjonene har denne et dedikert skjermkort.

 

Problemet mitt er at laptopen velger å bruke det integrerte skjermkortet for å spare strøm, noe som er helt unødvendig når strømkabelen står i.

 

Problemet gjør at det hakker litt når jeg ser 1080p i VLC og jeg får ikke mer enn SD kvalitet når jeg ser TV2 Sumo:

 

attachicon.gifSumo.jpg

 

Har vært inne i AMD Catalyst Control Center og prøvd å endre på innstillinger. Under Switchable Graphics Application Settings skal det være mulig å påvirke hvilket skjermkort som skal brukes for de ulike programmene. Problemet er at det ikke er mulig å endre for de programmene som spiller av video (i mitt eksempel VLC og firefox). Disse er satt til strømsparing, noe som i praksis betyr integrert skjermkort:

 

attachicon.gifSkjermbilde1.PNG

 

Jeg er helt sikker på at det dedikerte skjermkortet ikke blir brukt. Har lagt ved utklipp fra Open Hardware Monitor som viser at load på dedikert GPU har vært på 0 % mens jeg har spilt av 1080p i VLC og sett TV2 Sumo:

 

attachicon.gifSkjermbilde2.PNG

 

Dette er det jeg har prøvd å gjøre for å løse problemet:

- installere nyeste driver.

- installere en eldre driver etter tips fra et random forum (google-søk).

- deaktivere integrert skjermkort.

- avinstallere interert skjermkort.

- sett etter om det er mulig å endre innstillinger i BIOS.

 

Ingenting har fungert. Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med dette problemet.

Prøv høy ytelse på strømstyringsplan?

Lenke til kommentar

På grunn av måten AMDs drivere fungerer, kan du ikke overvåke den dedikerte GPUen på en laptop. Så det er godt mulig at den jobber likevel.

Uansett skal det jo ikke være noe problem å spille av filmer med en APU, det er en dedikert dekoder-blokk som fikser filmavspilling og det skal ikke vises noe last på GPUen når du spiller av film.

 

Har du prøvd Sumo i Chrome eller IE? Kan jo hende at det er nettleseren som er problemet her. Ellers kan det også hende at nettverkskortet ikke er raskt nok til å hente data ned kontinuerlig fra Sumo.

Hvis youtube fungerer som det skal i 1080p er det nok ikke driverne som er problemet med Sumo.

Det kan også hende at maskinvareakselerasjon av Flash kan skape problemer, mulig det hjelper å skru dette av.

Lenke til kommentar

Har allerede satt ytelsen til maks i strømstyringsplanen.

 

attachicon.gifSkjermbilde3.PNG

 

Jeg har også tv2sumo og har samme fps som deg, altså 26 og SD kvalitet. Min maskin har i7-prosessor, 12 ram og gtx770m. Jeg synes bildekvaliteten er helt grei og har aldri reagert på det (bruker ruter kobling). CPU belastningen er naturligvis lavere hos meg. Sikker på at du ikke lager et problem som ikke er her ang. tv2?

En pc skal ikke være avhengig av et dedikert grafikkort for å streame tv-sendinger.

Lenke til kommentar

På grunn av måten AMDs drivere fungerer, kan du ikke overvåke den dedikerte GPUen på en laptop. Så det er godt mulig at den jobber likevel.

Uansett skal det jo ikke være noe problem å spille av filmer med en APU, det er en dedikert dekoder-blokk som fikser filmavspilling og det skal ikke vises noe last på GPUen når du spiller av film.

 

Har du prøvd Sumo i Chrome eller IE? Kan jo hende at det er nettleseren som er problemet her. Ellers kan det også hende at nettverkskortet ikke er raskt nok til å hente data ned kontinuerlig fra Sumo.

Hvis youtube fungerer som det skal i 1080p er det nok ikke driverne som er problemet med Sumo.

Det kan også hende at maskinvareakselerasjon av Flash kan skape problemer, mulig det hjelper å skru dette av.

 

Kan jo håpe at den jobber uten at det er mulig å overvåke. Syns bare det er rart at alle videoavspillingsprogrammer er låst til strømsparing i AMD Catalyst Control Center.

 

Har ikke prøvd Chrome eller IE nei, så skal gjøre det. Har alltid brukt firefox og min 5,5 år gamle laptop klarte til og med å kjøre HD-kvalitet i TV2 Sumo.

Lenke til kommentar

 

Har allerede satt ytelsen til maks i strømstyringsplanen.

 

attachicon.gifSkjermbilde3.PNG

 

Jeg har også tv2sumo og har samme fps som deg, altså 26 og SD kvalitet. Min maskin har i7-prosessor, 12 ram og gtx770m. Jeg synes bildekvaliteten er helt grei og har aldri reagert på det (bruker ruter kobling). CPU belastningen er naturligvis lavere hos meg. Sikker på at du ikke lager et problem som ikke er her ang. tv2?

En pc skal ikke være avhengig av et dedikert grafikkort for å streame tv-sendinger.

 

 

Som nevnt klarte min 5,5 år gamle laptop HD-kvalitet i TV2 Sumo. Forventet derfor at den nye med bedre skjermkort skulle klare dette uten problemer.

 

Bildekvaliteten er som du sier helt grei, men ser veldig stor forskjell sammenlignet med HD.

Lenke til kommentar

Fant en løsning på problemet: Jeg "lurer" AMD Catalyst Control Center (CCC) ved å endre navn på de programmene jeg vil skal bruke dedikert skjermkort (f. eks. vlc.exe --> vlc1.exe). Deretter legger jeg til vlc1.exe i listen over programmer i CCC. CCC kjenner ikke igjen dette programmet og jeg kan dermed endre til "high performance".

 

Takker for alle forslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...