Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hurtigberedere (under kjøkk.benk) og vedlikehold/holdbarhet?


Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet i blokk, bor i øverste etg. (3etg)

 

Under kjøkkenbenken har jeg en 12år gammel hurtigbereder (leiligheten ble bygget i 2002, tror berederen stammer fra den tid), som funker fett og det er tørt og fint der den står (sist jeg sjekket), eneste er at det er litt varmere inni det skapet der den står enn ellers i skapene.

 

Jeg har 3 spørsmål ang. berederen (som er av type hurtigbereder med en slags pose som er fylt opp inni skapet, tror posen kan tømmes for å få den ut):

 

1- Hvor lenge pleier de å holde slike hurtigberedere? 20-25år ??

 

2- Trengs det noe vedlikehold på den? Jeg sjekket inni skapet der den står og temperaturen er fin, og det er tørt og fint. Alt fungerer fint, har aldri klart å tømme den for varmtvann.. Jeg har heller aldri gjort noe vedlikehold på den de 4 årene jeg har bodd her.

 

3- Den har en slags oppfylt pose ser det ut som, er dette for å kunne ta den ut og evt bytte den med en ny? Slik at man skal slippe å demontere kjøkkenbenk? :p

 

Takker på forhånd for svar. :)

Hvis dere ønsker bilde er det bare å si ifra! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på egen erfaring:

 

En vanlig bereder bør holde 15-20 år eller mer. Det er sjelden de lekker, det er som regel termostat eller elementet som ryker. På en gammel bereder (over 10 år) ville jeg byttet hele berederen dersom elementet røk.

 

Ikke noe vedlikehold av selve berederen, men kan være greit å se over rør, koblinger og ventiler innimellom. Kjenn også på stikkontakten, dersom den blir varm kan det være greit å få en elektriker til å legge opp fast installasjon (uten stikkontakt). Når berederen er ny, kan det være lurt å tappe ut noen liter fra overtrykksventilen av og til, da det vil samle seg litt rusk/skitt i bunnen av berederen. Etter noen måneder er dette ikke lenger nødvendig.

 

Pose? Dette er bare isolasjonen, som er laget slik for at det skal bli lettere å legge rør og ledninger rundt den, enn dersom isolasjonen var som på en vanlig bereder med metall utenpå isolasjonen. Om man må demontere kjøkkenbenken eller ikke for å bytte bereder kommer an på hvordan kjøkkenet ser ut, og hvor tanken er installlert.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på egen erfaring:

 

En vanlig bereder bør holde 15-20 år eller mer. Det er sjelden de lekker, det er som regel termostat eller elementet som ryker. På en gammel bereder (over 10 år) ville jeg byttet hele berederen dersom elementet røk.

 

Ikke noe vedlikehold av selve berederen, men kan være greit å se over rør, koblinger og ventiler innimellom. Kjenn også på stikkontakten, dersom den blir varm kan det være greit å få en elektriker til å legge opp fast installasjon (uten stikkontakt). Når berederen er ny, kan det være lurt å tappe ut noen liter fra overtrykksventilen av og til, da det vil samle seg litt rusk/skitt i bunnen av berederen. Etter noen måneder er dette ikke lenger nødvendig.

 

Pose? Dette er bare isolasjonen, som er laget slik for at det skal bli lettere å legge rør og ledninger rundt den, enn dersom isolasjonen var som på en vanlig bereder med metall utenpå isolasjonen. Om man må demontere kjøkkenbenken eller ikke for å bytte bereder kommer an på hvordan kjøkkenet ser ut, og hvor tanken er installlert.

Takker for deling av info og erfaring. :)

Lenke til kommentar

Basert på egen erfaring:

 

En vanlig bereder bør holde 15-20 år eller mer. Det er sjelden de lekker, det er som regel termostat eller elementet som ryker. På en gammel bereder (over 10 år) ville jeg byttet hele berederen dersom elementet røk.

 

Ikke noe vedlikehold av selve berederen, men kan være greit å se over rør, koblinger og ventiler innimellom. Kjenn også på stikkontakten, dersom den blir varm kan det være greit å få en elektriker til å legge opp fast installasjon (uten stikkontakt). Når berederen er ny, kan det være lurt å tappe ut noen liter fra overtrykksventilen av og til, da det vil samle seg litt rusk/skitt i bunnen av berederen. Etter noen måneder er dette ikke lenger nødvendig.

 

Pose? Dette er bare isolasjonen, som er laget slik for at det skal bli lettere å legge rør og ledninger rundt den, enn dersom isolasjonen var som på en vanlig bereder med metall utenpå isolasjonen. Om man må demontere kjøkkenbenken eller ikke for å bytte bereder kommer an på hvordan kjøkkenet ser ut, og hvor tanken er installlert.

 

Hva mener du med at stikkontakten blir varm? Tenker du dårlig kontakt eller bare at det er varmt der inne liksom?

 

Jeg er selv fagutdannet elektriker, og varme skal de jo tåle.. :)

Eneste jeg kan tenke meg er evt for mye varme som utvikles under skapet og at stikken blir for varm, men skulle tro de tålte det.. Selv om den blir varm, så blir det ikke dårlig kontakt eller noe form for endring i kvaliteten på kobling eller at kobberen utvider seg,.. det skal jo en del til. :)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar

Hurtigberedere under kjøkkenbenken er digg.

Husker jeg la opp strøm til en 5 liters 3KW tank under en kjøkkenbenk.

Fra strømmen blei satt på til vannet var så varmt at termostaten i tanken la ut tok det 7 minutter.

Du har i hvertfall til en hver tid vantvann i kjøkkenet.

Jeg har nok mer enn 5 liter;) Ville mer sagt ca 30liter eller noe, går vertfall 4-6 bøtter med vann oppi den. :) Den er like stor som en oppvansmaskin, eller tar ca like mye plass under kjøkkenbenken (står ikke noe annnet der enn berederen). :)

Lenke til kommentar

TS. Hvis det er en benkebereder, som fyller et 60 cm brett underskap, er den trolig på 120 L. Det er det som er vanlig, i mindre nyere leiligheter. Vil ikke betrakte det som en "hurtig" bereder, alla de små på 20 - 30 liter. Her er en type, fra en produsent. http://www.bad.no/produkter/varmtvannsbereder/bereder-benk/oso/oso-bereder-rb-120-2-kw-benk/

 

Selv om beredere er isolert (utenpå "tanken"), kommer det en del varme igjennom. Og i et skap blir det litt varmt. Men, berederene er konstruert og godkjent for dette. Så, det er helt vanlig. :) Er du urolig, kontakt heller produsenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Hvis det er en benkebereder, som fyller et 60 cm brett underskap, er den trolig på 120 L. Det er det som er vanlig, i mindre nyere leiligheter. Vil ikke betrakte det som en "hurtig" bereder, alla de små på 20 - 30 liter. Her er en type, fra en produsent. http://www.bad.no/produkter/varmtvannsbereder/bereder-benk/oso/oso-bereder-rb-120-2-kw-benk/

 

Selv om beredere er isolert (utenpå "tanken"), kommer det en del varme igjennom. Og i et skap blir det litt varmt. Men, berederene er konstruert og godkjent for dette. Så, det er helt vanlig. :) Er du urolig, kontakt heller produsenten.

Den du linket til her er AKKURAT den jeg har ;D hehe, 120 liter da;)

Lenke til kommentar

Hva mener du med at stikkontakten blir varm? Tenker du dårlig kontakt eller bare at det er varmt der inne liksom?

 

Jeg er selv fagutdannet elektriker, og varme skal de jo tåle.. :)

Eneste jeg kan tenke meg er evt for mye varme som utvikles under skapet og at stikken blir for varm, men skulle tro de tålte det.. Selv om den blir varm, så blir det ikke dårlig kontakt eller noe form for endring i kvaliteten på kobling eller at kobberen utvider seg,.. det skal jo en del til. :)

 

Jeg følger med kontakten på min egen 2 kW bereder (std 200 l OSO), og kjenner at den av og til blir varm. Det er selve stikkontakten som blir varm, ikke veldig varm. men så varm at jeg ikke liker det. Har vurdert å endre til fast installasjon, altså uten stikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikk vil alltid bli noe varm, selv på 2kw selv om kursen er beregnet for 3600ish watt.

To pinner inn i kontakt blir aldri det samme som fast hele vegen.

Sliter litt med serverene selv, men nå står de på 100% load 24/7 365.

 

Jeg har sett 2,5kw-tanker med stikk bli svidd pga "dårlig kontakt/stikk" og de er på bare timer av gangen.

Vurder iallefall fast om den byttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...