Gå til innhold

Studiespes->IKT-Servicefag


Proxy123

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg fullførte 3 år med studiespes for 2 år siden og fant nylig ut at jeg skulle kanskje heller gått for iKT-Servicefag. Jeg tok kontakt med forskjellige skoler og der ble jeg fortalt at jeg måtte ta opp alle 3 programfagene. Til slutt endte jeg opp med å ringe fylkeskommunen og der fikk jeg snakket med en av lederne. Hun fortalte meg at jeg ikke i det hele tatt trengte å ta opp noen av de programfagene. Alt jeg trengte å gjøre var å finne meg en læreplass og vær der i 3 år istedenfor 2 år. Det jeg lurer på er om det er noen av dere, som har tatt denne veien? Jeg er klar over at det kan bli litt vanskelig å finne læreplass uten programfagene, men har det så stor betydning? Har allerede god kunnskap innen for IT.
Hadde vært også fint om dere kunne dele noen tips til hvordan jeg kan lande læreplass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg jobber på IKT-servicefag i Asker, og du kan gjøre som de sier i fylket, men du må allikevel ta eksamnene for å få fagbrevet. Det er nok en del mer krevende å finne læreplass dersom du ikke har kontakter. Det er også mulig med en mellomløsning, der du går noen dager på skole, og har noen dager i uken i bedrift. Men da må du først søke på en skole, og få tilpasset dette underveis. (Du vil uansett få fritak for alt av fellesfag, også kroppsøving dersom du ønsker.

 

Vanskelig å anbefale bedrifter uten å vite hvor i landet du befinner deg, men det finnes en rekke gode bedrifter som også vurderer folk uten formell IT-kompetanse (selv om det er betydelig vanskeligere).

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Rogaland. Hvis du kjenner til noen gode bedrifter så hadde det vært flott om du kunne lagt igjen navn på disse. Hvis jeg forsto det riktig. Så sier du at jeg må uansett ta programfag eksamene for å få fagbrev? Trodde jeg skulle slippe dette i og med fylkeskommunen sa at jeg var ''Kvalifisert''.

PS: Hvis du kjenner til bedrifter rundt omkring i Norge, som tar inn folk uten formell IT-Kompetanse så hadde det vært flott om du kunne lagt igjen navn på disse også. Har ikke noe problem med å flytte til en annen by.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...