Gå til innhold

Studievalg - Siviløkonom UiS vs NHH


Inventory

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har det seg slik at det snart er min tur til å velge studie. Jeg går siste året på videregående, og har tenkt å søke meg inn på et studie med mitt førstegangsvitnemål. Men - Hva betyr nå det? :hmm:

 

I løpet av VGS har jeg følgene valgfrie programfag:

Matematikk R1

Matematikk R2

Fysikk 1

Fysikk 2

Kjemi 1
Biologi 1

Kristendom (Man MÅ ha det på skolen min...)

Jeg skal da etter mine beregninger ha 4 realfagspoeng.

 

Jeg har 5 i alle programfagene, men gjør det ganske dårlig i nynorsk og slikt. Mine beregninger tilsier at jeg får ca 4.4-4.6 i snitt. Med realfagspoengene får jeg ca 48-50 poeng. Har jeg misforstått?

 

Jeg har sett masse på studier, og er enda usikker. Men jeg syntes siviløkonom virker litt spennende.

Det mest prestisjefulle er å ta denne på NHH. Det vil jeg. Men de har 52.6 i grense på førstegangsvitnemålet. Hva betyr det? At ingen under den poenggrensen kommer inn? Det er jo 440studieplasser. Betyr det at jeg kan komme inn om jeg får 50poeng? På tredje inntaket, kanskje?

 

UiS har også siviløkonom-utdanning. Man kan ta en master i økonomi og administrasjon og førstegangsvitnemål (grensen?) er 48.7. Der kan jeg fint klare å komme inn. Begge er jo master i økonomi og administrasjon? Samme utdanning?

 

Hva er forskjellen på studiet ved UiS og NHH? :hmm::confused:

Endret av Inventory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenggrensen på NHH var 53,0 i år. Det betyr at den "dårligste" søkeren som kom inn på studiet hadde 53,0 søkerpoeng. Søkere med 50 poeng kom ikke inn, men søkere med 53,0 poeng eller mer kom inn. Poenggrensen kan flytte seg fra år til år, siden den henger sammen med hvor mange som søker og ikke minst med hvor mange poeng disse søkerne har. Så selv om du oppnår 53,1 poeng, er det ikke garantert at du har nok poeng til å komme inn på NHH neste år.

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/14/poenggrenser_vara_hoved.html

 

Du har regnet ut poengsummen din riktig, forutsatt at du får de karakterene du tror.

 

Som du er inne på, er én forskjell mellom UiS og NHH at den siste er mer anerkjent. Jeg vil tro at de obligatoriske emnene er rimelig like, men det er antakelig forskjell på studieplanene og i tilbudet av de valgfrie emnene du kan ta. Informasjon om dette kan du helt sikkert finne på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar

Ikke relatert, men hvorfor valgte du så vanskelige valgfag når du vil ta et studie hvor du nesten ikke bruker noe av det du lærte i de? Er vel enklere å få bedre snitt med litt mindre vitenskapelige fag? :shrug:

Tja... Har ikke noe svar på det. Jeg liker jo realfag.

 

På samordnaopptak står det:

Du kan få inntil 2 tilleggspoeng for høyere utdanning. Dersom du dokumenterer 60 studiepoeng (20 vekttall) eller mer vil du få 2 tilleggspoeng. Dersom du dokumenterer mellom 30 og 59 studiepoeng (10 – 19 vekttall) vil du få 1 tilleggspoeng.

 

Så hvis jeg tar at årsstudium, så vil dette gi meg 2poeng. I tillegg får jeg alderspoeng. Gitt at jeg går ut av VGS med 50poeng, så kan jeg søke på ordinær opptak med 54poeng. I tillegg har jeg mulighet til å ta opp fag i løpet av dette årsstudiumet. (Lese i sommerferien :wee: )

 

Da har jeg mulighet til å komme inn på datatekologi på NTNU :dremel: Eller jeg ute å kjører nå? :tease:

 

EDIT:

Beklager at jeg avsporer helt fra tema

Endret av Inventory
Lenke til kommentar

Det er helt riktig.

 

Ikke relatert, men hvorfor valgte du så vanskelige valgfag når du vil ta et studie hvor du nesten ikke bruker noe av det du lærte i de? Er vel enklere å få bedre snitt med litt mindre vitenskapelige fag? :shrug:

 

Jeg studerer på NHH og jeg hadde også realfag på videregående. Grunnen min var at jeg ville holde mulighetene åpne i tilfelle jeg endte med å velge et studium som krever realfag. Og matte har man bruk for uansett. Jeg hadde også markedsføring og økonomistyring i vg2 og jeg har hatt liten til ingen nytte av de fagene på økonomistudiet.

 

Du har sikkert rett i at det er lettere å få bedre snitt med bare samfunnsfag, men for min del var realfagspoengene mer enn nok kompensasjon for ekstra arbeid og 5-ere istedenfor 6-ere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...