Gå til innhold

MB, GB, TB, ....?


Kfinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-21 12:58, Ola PeK skrev:

Tera 10^12

Peta 10^15

Exa 10^18

zetta 10^21

yotta 10^24




Quote:


Because the SI prefixes strictly represent powers of 10, they should not be used to represent powers of 2. Thus, one kilobit, or 1 kbit, is 1000 bit and not 2^10 bit = 1024 bit. To alleviate this ambiguity, prefixes for binary multiples have been adopted by the International Electrotechnical Commission (IEC) for use in information technology.


 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-02-21 13:10 ]</font>

 

 

Hvor kommer de forskjellige ordene fra?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-24 00:37, tja||anal skrev:


Hvor kommer de forskjellige ordene fra?


 

Quote:


The petabyte,which can also be expressed as one quadrillion bytes, got its name in 1975 when the International Committee of Weights and Measures (CIPM) decreedthat 10 to the 15th power be dubbed with the prefix peta- (symbol P) and that 10 to the 18th power be called exa- (symbol E). And the CIPM did not pull these prefixes out of thin air. Peta- is supposedly from penta- "five", because peta represents 1,000 to the 5th power.  We'll backtrack and mention that tera-comes from tetra- "four" because, you guessed it, tera- refers to1,000 to the 4th power.  Then we move on to exa-, from hexa-"six", zetta-, from septa- "seven",and yotta-, a variation on octo- "eight".

.

.

.

So what about mega- and giga-?  Mega- comesfrom Greek megas "great", from the Indo-European *meg- "great", which also gave us magnitude, major, andeven maharajah.  Giga- also comes from Greek, this timegigas "giant", from which we get gigantic and giant,among others.


Link: http://www.takeourword.com/TOW134/page2.html

Lenke til kommentar

Mm.

 

Hva er fremtiden innen datalagring?

I foelge min krystallkule vil Digital Content Provision bli et nytt forhatt ord. La meg forklare.

 

Med den nye standarden for DVD

( http://www.theregister.co.uk/content/54/24124.html ),

med dens _innebygde kopibeskyttelse_ kan man begynne aa skimte land i sikte.

Naar man i tillegg kombinerer dette med det faktum at M$ logger media man avspiller

( http://www.theregister.co.uk/content/4/24152.html ),

i tillegg til websiter man besoeker osv., blir det klarere at sluttbrukeren, som opp gjennom fremveksten av *andaktig historieforteller-roest* den digitale tidsalder, vil oppleve flere foersoek paa aa begrense friheten til aa bruke sine egne data.

 

Nomad Jukebox er et eksempel paa dette. Du kan legge til sanger paa boksen, men ikke overfoere dem tilbake til en pc.

Nei dere, militaeret brukte Bernoulli-disketter med kapasitet paa 1Gb flere aar foer disse ble tilbudt forbrukerne( saann ca. for 10 aar siden tipper jeg ).

 

Er det noen som vil inngaa et juridisk bindende veddemaal om at det vil tilbyes lagringsmedia uten noen form for kopibeskyttelse eller logging, med en kapasitet over 1Tb innen 15 aar, gir jeg dere en odds paa 1:3.

 

:smile:

Lenke til kommentar

Eg trur faktisk at det vil forsette å vere media utan kopisikring.

Grunnlaget for det er at den store massemarknaden for datalagring(les: privatpersonar) er i startfasen. Den jevne forbrukar kan så å seie ingenting om datamaskiner og logging og personvern. Men ettersom marknaden blir meir mogen og forbrukarar blir klar over kva som skjer og kva som faktisk blir logga av kommersielle interesser så vil dei kreve/finne fram til alternativ.

Kva som vil vere dominerande er ikkje godt å seie, men det vil alltid vere nokon som tilbyr alternativ.

 

Eg trur ikkje vi vil komme til storebror-samfunnet, med mindre dei som styrer klarer å skape ein illusjon av vi faktisk er frie når det motsette er tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...