Gå til innhold

Vil ta elektrofag!


Ada.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så gøy med svar! :)

Jeg blir vel litt "storesøster" i klassen da, med tanke på at jeg er 8 år eldre når jeg starter!
Forhåpentligvis er jeg ikke den eneste som har tatt utdannelsen utenfor normert tid.

 

Apropos voksenopplæring, Aniria; jeg har vært i kontakt med aktuell skole, og deres avdeling for opptakskonto og de fortalte meg at jeg dessverre ikke har ungdomsrett lenger, men skal gjøre alt jeg kan for å få den ved å søke!

Men kan alle ta voksenopplæring når de har fylt 25 år?

Endret av Ada.
Lenke til kommentar

Nei jeg tok fsgbrev på skolen tilslutt så jobbet jeg et par år. etter det startet jeg ingeniørstudie.

Tror hun likte seg greit, men hun hang mest med hun andre jenten i klassen samt en gutt som var 21-22 ca. Tror kanskje hun synest restten var litt barnslige, men hun passet inn grreit. :) god jul ja :)

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar

Gikk selv VG1 Elektrofag for en del år siden og vi hadde kun 1 jente totalt med alle elektroklassene!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sikkert prøvd å fått det til slik at jeg kunne ta elektrofagene som privatist.

Kanskje ordne en avtale med elektrolærerne (rådgiver for elektroavdelingen) om at du kan få være med i undervisningen og lære, men at du slipper å være en offisiell elev ved skolen for å si det slik. Jeg har en slik avtale med en skole for å ta ett fag som jeg mangler :)

Eventuelt, hvis du kjenner en elektriker så kan du kanskje få han til å lære deg litt praktiske småting som du må kunne (koble ledninger på brett, automasjon, lodding, osv) og så lese deg opp på teorien selv?

Det er helt sikkert ganske forskjellig rundt omkring, men jeg må ærlig innrømme at VG1 elektrofag var et ganske simpelt år. Tror ikke det skulle by på så alt for mange problemer å ta det som privatist.

Lykke til uansett, kan godt sende pm hvis du lurer på noe mer!



Lenke til kommentar

Gikk selv VG1 Elektrofag for en del år siden og vi hadde kun 1 jente totalt med alle elektroklassene!

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sikkert prøvd å fått det til slik at jeg kunne ta elektrofagene som privatist.

 

Kanskje ordne en avtale med elektrolærerne (rådgiver for elektroavdelingen) om at du kan få være med i undervisningen og lære, men at du slipper å være en offisiell elev ved skolen for å si det slik. Jeg har en slik avtale med en skole for å ta ett fag som jeg mangler :)

 

Eventuelt, hvis du kjenner en elektriker så kan du kanskje få han til å lære deg litt praktiske småting som du må kunne (koble ledninger på brett, automasjon, lodding, osv) og så lese deg opp på teorien selv?

 

Det er helt sikkert ganske forskjellig rundt omkring, men jeg må ærlig innrømme at VG1 elektrofag var et ganske simpelt år. Tror ikke det skulle by på så alt for mange problemer å ta det som privatist.

 

Lykke til uansett, kan godt sende pm hvis du lurer på noe mer!

 

 

 

 

Vi hadde verkstedsarbeid flere ganger i uken, vet ikke hva dere hadde. Men det må du nok ta praksis på skolen uansett. Privatist kan vere vanskelig å motivere seg til hel på egenhånd. Jeg ville hørt med noe elektrofirma om du kunne jobbet (som praksis) der og gått på skole samtidig.

 

Det er mye youtube videoer ang elektro hvis en vil ha innføring. Samt en krets app som kan vere til hjelp til mye kobling. http://www.falstad.com/circuit/

Lenke til kommentar

Tusen takk for informative svar, Metasenter og gunnar453!

 

Jeg tenker også at elektro VG1 ikke er så teoretisk vanskelig, og hvis jeg derfor ikke har annet valg enn privatist så blir det det. Men ja, som gunnar sier, så er det en en god porsjon praksis, og det kan nok være krevende å ordne på egenhånd.

Jeg har tatt en del allmennfag som privatist via Sonans, og av den grunn vil jeg helst styre unna alt av privatist og egenlesing - da jeg syns det var ganske utfordrende! Og som gunnar sa - vanskelig å motivere seg helt på egenhånd.

 

Syns også det er greit at første året ikke er så krevende, for det betyr at jeg mot all formodning kan jobbe ganske mye utenom skoletid, og det betyr mer penger i kassa :D

 

Forhåpentligvis kommer jeg inn på VG1 elektro til høsten, selv om jeg ikke har ungdomsrett, ellers tror jeg at jeg venter et år (der jeg jobber, sparer penger og heller leser meg opp på faget litt før jeg begynner på skole) og tar voksenopplæring.

 

Jeg får bare blåse i at jeg er den eneste jenta der, eller en av få, det er bare litt uvant. Jeg er jo vant til å jobbe på plasser med bare kvinnelige kollegaer (sykehjem, barnehage osv.). Men det går nok veldig bra :)

 

 




Lenke til kommentar

Du må gi tilbakemelding da hvordan det går! Men prøv seriøst å få jobb i elektrobedrift ved siden av skolen, da blir det nok mye lettere siden du har reell og gøy arbeidspraksis i tillegg. Da kan du sikkert ordne avskrivning av noen fag på skolen i tillegg hvis du vil det. Jeg tror det er mange elektrobedrifter som er keen på å ta inn jenter, samt har "jentepoeng". Om du vil ta elektrojobb så er det mangen andre firma enn elektriker for hjemmeinstallasjoner. Sjekk på produksjonsbedrifter (meierier, verksted, bryggerier osv se nederst) Der har de gjerne også automasjon som er mer spennende enn husintallasjoner, da kan man programmere PLS som brukes til styring av prosesser og roboter. Jeg ville kanskje jobbet i en bedrift der kan sammarbeide med ingeniører, det er spennende. Tror ikke det skal vere så alt for stort problem å få jobb selv som færsking, vi hadde mangen ulærte på jobben som koblet industri-elektro. Om du viser interesse for jobben så er det nok muligheter. Mange steder har de idiotsikkert "putlearbeid" som må gjøres og da setter de gjerne lærlinger eller andre ufaglærte på det. Eksempelvis var jeg utplassert som tavlemontør og da måtte en eks avisolere 100+ ledninger, sette på kabel-merking og kontakthylser osv. Ettervert så får en jobbe med mer spennende ting.

 

Sjekk på jobb i disse stillingene, alle er under elektrolinjen:

Automatiker

Automasjonsmekaniker (Har selv fagbrev som det)

Industrielektriker

Elektronikkfaget

Heismontør

Tavlemontør (industrisikringskap)

 

Sjekk jobb her:

Meierier

Verksted

Bryggerier

Sykehus

Båtverft (men de som leverer el/kontroll-utstyr til båter er kanskje mer spennende)

Subsea bedrifter for oljebransjen og ROV "ubåter"

Alarm/Brannalarm firmaer

Tele og kommunikasjonsbedrifter

Heismontør bedrifter

Tavlemontør bedrifter

Militærbaser, (jobbe som sivilarbeider)

 

Mangen av disse bedriftene kan vere vanskelig å finne da det er bedrifter som leverer til andre bedrifter. Det gjelder da å spørre seg videre når en kommer til en bedrift som sier nei. Spør om de vet om noen andre bedrifter som driver med noe som kan vere relevant.

 

Ang det å få plass på skolen, de første ukene er det ofte folk som slutter, så da er det lurt å ringe skolen. Og om de sier at de ringer deg opp igjenn hvis noen slutter, så ring og sjekk for de glemmer slikt! Møt gjerne opp på skolen og snakk med faglærer etc. Da er det lettere. Jeg fikk plass på elektrolinjen etter nyttår og fullførte, selv om jeg manglet et halvt år. Kanskje du også kan det? :p

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)

Hvor i landet befinner du deg btw?

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...