Gå til innhold

WD My Cloud - er litt skuffet


serpaul

Anbefalte innlegg

NAS og skyen fristet, men kanskje litt avansert for meg. WD tilbød en løsning.

 

Nå har jeg pakket ut og innstallert 2 TB WD My Cloud.

 

Jeg er litt skuffet.

 

Fra PC via ethernet og hub overfører den data med 2-4 Mbps.

 

Jeg har en WD Elements ekstern harddisk med USB 2.0. Den overfører data fra PC med 20-40 Mbps.

 

WD My Cloud er selvsagt kjappere for sikkerhetskopiering enn skylagring. Jeg har teoretisk linje opp på 1 Mbps, som sikkert er tregere i praksis. 3 GB tar gjerne en liten natt å laste opp.

 

Jeg har igjen å teste WD Smartware som fulgte med, men den gjør visst ikke så veldig mye annet enn å bruke funksjoner som allerede ligger i Windows for sikkerhetskopiering.

 

Så har jeg begynt å tenke på at hvis jeg skal bruke skyfunksjonene i WD My Cloud, som de reklamerer for, vil jeg uansett ikke ha mer enn 1 Mbps hvis jeg f.eks skal hente en film jeg har lagret på 1 GB.

 

Nå tenker jeg at dette kjøpet kanskje var feil for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ulik hastighet opp og ned på linjen din? (er i alle fall det som er vanlig). Så det vil gå fortere å hente filer ned igjen. For da er det jo nedhastigheten som teller.

Men høres ut som du får en elendig hastighet internt på nettet ditt. Hva slags ruter bruker du? Og er ethernedledningen av det nye slaget og ikke noe du har funnet frem fra 90 tallet (mange glemmer/vet ikke at hastighet via nettkabelen også styres av selve nettkabelen og ikke nettkort og/eller ruter). Cat5(e) eller Cat6 bør du ha.

Lenke til kommentar

WD My Cloud lagrer hjemme hos meg men er tilgjengelig som en personlig sky. Så det jeg har begynt å tenke på er at hvis jeg går rundt ute i den store verden og f.eks vil ha en videofil som jeg tok opp på Værnes flyshow i 2014 og den er lagret på WD My Cloud ( fortsatt hjemme hos meg) vil det ta sin tid (noen timer) å hente den så lenge jeg har 1 Mbps linje opp hjemme.

 

Kabelen som fulgte med My Cloud er Cat5(e). De andre er eldre Cat5. Der problemet internt på nettet mitt ligger, tror du?

 

Edit: Så feil, Cat5(e) og Cat5E, men noen år gamle de siste, ja...

Endret av serpaul
Lenke til kommentar

Men om "skyen" er hjemme hos deg, hva betyr da linjehastiheten på internettlinjen din i denne sammenheng? Er det lagret lokalt hos deg, er det ditt nettutstyr som har noe å si.

Om du får 100mbit til WD boksen, tilsvarer det ca 10.2 MB/s, eller står nettkortet ditt med 10mbit hastighet, for det blir 1.2 MB/s er det det du mener?

For jeg skjønner ikke hvor den 1Mbit greia kommer inn, eller har betydning.

 

Skal du få max ut av boksen hjemme hos deg selv, må du i alle fall skaffe deg en Gbit ruter. Da får du i alle fall max hastighet ut av boksen. Betinger selvsagt at pcen(e) dine støtter Gbit hastighet.

 

Uansett kan man vel ikke forvente noe mer enn 60-70 MB/s overføring til og fra disken internt på nettverket. For jeg går ut i fra at det står en vanlig snurredisk i den boksen.

 

Nei, skal du ha sky, gå for Jottacloud eller Onedrive/Dropbox etc. Er det sikkerhet du tenker på, så er det jo bare tull med en "sky" lokalt hjemme. For ved brann, lynnedslag, tyveri etc så forsvinner jo all data.

Men som en ekstra kopi hjemme er det jo greit nok, men du bør uansett ha en online skytjeneste for best mulig backup.

Lenke til kommentar

Jeg har OneDrive (og bruker DropBox gjennom en forening). Men så var det 500 GB med filmopptak, som vokser. De har jeg på en ekstern harddisk i dag. Så jeg tenkte at jeg heller skulle ha dem på en nettverksdisk, med forbindelse ut til verden slik at jeg kunne se dem ved behov, f.eks på messer. Men med båndbredden hjemme er visst det like håpløst som å skulle laste dem opp til OneDrive. Men burde ha dem to steder. Mulig jeg bruker My Clouden som en ekstra back up av den eksterne harddisken. Eller motsatt.

 

1 Mbps er hvis jeg skal se filmene fra My Clouden når jeg er ute og farter siden det er linjen min ut hjemmefra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...