Gå til innhold

Kjøpe "Blank" Pistol


Q.Q

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene med det å kjøpe og eie en slik en blank/start pistol? Vet godt reglene med det å skyte, men usikker på om man faktisk bare kan bestille en slik en på nettet og at eneste kravet er at man må være 18 år. Kan man f.eks bli ringt av politiet, får man de på døra? Må man ha våpenlisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

våpenlisens er ikke et krav, eneste er at du må være over 18 og at det må brukes med vett.

man blir ikke ringt av politiet og får dem heller ikke på døren.

og det er ikke bare ulovlig men farlig å modifisere dem, løpet er ikke laget for å bli byttet eller bli boret opp, det tåler rett og slett ikke belastingene av å fyre en skarp ladning og kan sprekke eller eksplodere.

Lenke til kommentar

Hvordan er reglene med det å kjøpe og eie en slik en blank/start pistol? Vet godt reglene med det å skyte, men usikker på om man faktisk bare kan bestille en slik en på nettet og at eneste kravet er at man må være 18 år. Kan man f.eks bli ringt av politiet, får man de på døra? Må man ha våpenlisens?

Som de andre har skrevet, er du min. 18 år, kan du kjøpe slike fritt.

 

Våpenlisens? Hvis det var et søknadspliktig våpen, måtte du sende en søknad til politiet. Og etter at den eventuelt er innvilget og du har kjøpt et våpen, med gjenpart tilbake til politiet, skriver de ut et Våpenkort. Kalles ofte litt missvisende for lisens. Det er mange begrensninger, for oppbevaring, frakt og bruk.

 

Men av det du skriver, leser jeg litt mellom linjene og undrer på, om du virkelig vet når og hvor du kan skyte med slike?

 

Gennerelt så kan du skyte med den, der du kan skyte med andre skarpe våpen. Sjekk politivedtektene i egen kommune, eller kontakt lokal politimyndighet. Se også litt på Våpenloven og Naboloven. Og overholder du ikke disse lovene (ikke true/skreme folk, eller unødig bråk), må du regne med besøk av politi! Kan bli både inndragning, bøter og fengsel.

 

Kjøper du startpistol i Norge, er de trolig ikke til å bygge om. I alle fall ikke de jeg har sett, de siste 20 -30 årene. Men, jeg vet de har vært å få i utlandet. Anbefaler å kjøpe i Norge, hvis du ønsker en.

 

Kunne likevel være interessant å vite, hva du skal med en slik? Bare morro, eller noe mer seriøst?

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...