Gå til innhold

[Løst] NAS og interne harddisker-Forskjellig størrelse?


Sissel B

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus RT-N66U router som jeg har koblet en Zyxel NSA325 v2 NAS til. Til selve Asus routeren har jeg koblet to USB harddisker på hhv 500 GB og 1TB. I tillegg har jeg en intern harddisk i NASen på 1 TB. De to førstnevnte har jeg lagret masse bilder på. Den sistnevnte har jeg lagret musikk (som jeg bruker til å spille av over nettverket) og litt annet på.

Harddiskene med bilder på er noen år gamle, så jeg lurte på å installere en nyere harddisk på 500GB som jeg har i NASen for å ha en tredje kopi av disse bildene. Men medfører det noe problemer av noe slag å ha harddisker med forskjellig størrelser inne i NASen når jeg ikke har tenkt å speile de eller noe, men skal ha de til to forskjellige bruk?

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det blir problemer er litt avhengig av hvordan systemet er satt opp. Har du RAID bør/må diskene være like store, hvis ikke får du ikke utnyttet kapasiteten i begge diskene. Siden du tydeligvis kun har en disk i NAS'et har du ikke RAID og er dermed litt friere til hvordan du kan sette opp systemet.

 

Siden du allerede har en 1TB disk vil jeg ikke anbefale deg å sette inn noe mindre enn en 1TB disk eller kanskje støtte, litt avhengig av hva NAS'et støtter. Ut ifra denne siden virker det som den støtter 3TB disker så hvis du ikke har planer om å sette opp RAID vil jeg nesten anbefale deg å sette inn en 3TB disk da det er mer fremtidsrettet.

 

 

edit: hadde glemt lenke.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Om det blir problemer er litt avhengig av hvordan systemet er satt opp. Har du RAID bør/må diskene være like store, hvis ikke får du ikke utnyttet kapasiteten i begge diskene. Siden du tydeligvis kun har en disk i NAS'et har du ikke RAID og er dermed litt friere til hvordan du kan sette opp systemet.

 

Siden du allerede har en 1TB disk vil jeg ikke anbefale deg å sette inn noe mindre enn en 1TB disk eller kanskje støtte, litt avhengig av hva NAS'et støtter. Ut ifra denne siden virker det som den støtter 3TB disker så hvis du ikke har planer om å sette opp RAID vil jeg nesten anbefale deg å sette inn en 3TB disk da det er mer fremtidsrettet.

 

 

edit: hadde glemt lenke.

 

Ja hadde jeg tenkt å kjøpe ny harddisk, hadde jeg selvfølgelig vurdert å kjøpe så stor som mulig harddisk. Men greia er at jeg har en Asus Vivo Stuepc, som jeg kjøpte i høst som kom med en 500gb harddisk. Denne har jeg tenkt å erstatte med en SSD-disk. Dermed har jeg en 500gb harddisk til overs, som jeg tenkte jeg kunne bruke i NASen hvis det var mulig. Siden jeg har to andre harddisker koblet til Routeren på usb-portene der med en kopi hver av bildene mine, så tenkte jeg at bare den ene skulle ha en 3.kopi av disse. Den andre tenkte jeg skulle fungere som en "server" for streaming av musikk etc.

 

For øvrig ser jeg at det var en 2 TB harddisk jeg satte inn først. Denne Seagaten.

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Disken er satt opp i JBOD nå. Hvis man skal sette inn en ny harddisk, må man først sikkerhetskopiere eksisterende innhold på den disken som står i til en USB-disk (eller minnepinne for den saks skyld, da den foreløpig bare inneholder ca 25 GB)? Synes jeg leste ett sted at begge disker formateres når man setter inn en ny?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sikkerhetskopierte innholdet på disken som sto i opprinnelig, men det var visst ikke nødvendig. Har nå installert en 500GB harddisk i tillegg. Begge er satt opp i JBOD og jeg bruker den ene som en slags Mediaserver og den andre som disk for sikkerhetskopiering av bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...