Gå til innhold

Ny mini-pc (stasjonær)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver og funderer på å kjøpe meg en slik mini-pc (type Asus VivoPC, Eee-box o.l) for å ha som mediepc i stua.

 

Problemet er at det er lenge siden jeg kjøpte en PC, og jeg begynner jo å skjønne at klokkefrekvens på CPU kanskje ikke har alt å si lenger. Jeg vil ikke legge altfor mye penger i dette (begrensa hva man trenger av krefter for å se på netflix og surfe nett), men det er greit å få noe som faktisk duger, og jeg har sett meg ut noen alternativer.

 

ASUS Eee Box EB1037-B0024

https://www.komplett.no/asus-eee-box-eb1037-b0024/816581?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

Lenovo Q190

https://www.komplett.no/lenovo-q190/805501

 

Hvilken av disse vil gi best ytelse? Og ikke minst er det noe å samle på i det hele tatt? Duger det?

 

Asusen har en quadcore Celeron på 2GHz (Boost til 2,42), mens Lenovoen har en en dualcore i3 på 1,8GHz. I mitt hode innebærer det at Celeron-prosessoren yter betydelig bedre, men er en Celeron virkelig bedre enn en i3?

 

Kjenner det er lenge siden jeg har forholdt meg til disse tingene, og jeg er litt lost.

Har også sett på en billigere variant av Q190 med en Celeron (1017U, Dualcore 1,6GHz) til 2400. Er på tight budsjett, så om denne vil duge til mitt formål hadde det vært knall (billigste jeg fant med 4GB RAM), men vil ha noe som kan funke hvertfall noen år.

 

Noen som har noen tips å gi meg, evt andre tanker eller tips om andre maskiner som er bedre kjøp? Eller om jeg bare bør drite i hele greia og bygge meg et minitower eller en Shuttle-X med en gang. (Disse maskinene vurderes i hovedsak for å tilfredsstille samboerens ønsker om lav støy og å slippe å ha en PC bak TV'n).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Celeron J1900 er basert på Atom-arkitekturen, og blir derfor ikke sammenliknbar med en CPU basert på Core-arkitekturen (f.eks Core i3). Så selv om Celeron J1900 har flere kjerner og litt høyere klokkefrekvens, vil nok i3-3217 kjøre ringer rundt J1900.

Skal du ha noe som funger noen år ville jeg nok valgt Lenovoen. Det er en langt mer robust arkitektur som er mindre avhengig av f.eks hardware-akselerasjon for å fungere godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...