Gå til innhold

Nytt frikort? Hvordan ?


Fjåtten Marcus

Anbefalte innlegg

Så jeg er litt utvandt til skattekort og sånt enda. Har jobbet ett halvt år hvorav jeg hadde skattekort de 2 første månende så skattekort etter det. alt har vært greit. Men nå som jeg må søke ny snart tipper jeg har jeg ikke helt oversikt over ting og tang.

 

 

Først og fremst. Når skal jeg søke nytt ? Og er det mulig og søke frikort på nytt nå så jeg kan la det kjøre opp til de 39 000 ? Og evt gjelder det da for januar lønn og videre?

 

 

 

 

Er veldig ukjent med dette som sagt. Så alt hjelp jeg kan få er bra :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frikortet er som nevnt over her basert på at dersom en tjener under grensen på skattekortet, så vil personfradrag (klassefradraget tidligere) kombinert med fritak for trygdeavguft gjøre at det blir 0 i skatt. I det øyeblikket du bikker grensen, blir skatt beregnet.

 

Så det er ikke en "skattefri" inntekt, det er bare det at fradragene alle får gjør at skatten blir 0.

 

Dersom du vet at du kommer til å tjene mer enn frikortet, få et skikkelig skattekort med en gang - ellers blir du trekt mer månedene etter. I løpet av et år blir du trekt like mye enten du har frikort eller ikke. Blir egentlig bare et spørsmål om periodisering, i og med at du ifbm ligningen får fastsatt skatt ut i fra hva du har tjent, ikke hva du har blitt trukket i skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...