Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router kutter nettforbindelse etter et par timer


Anbefalte innlegg

Har en router som faller ut ca annenhver time, som så må rebootes for å komme opp igjen. Har ikke tilgang til utstyret fysisk akkurat nå, kun web-interfacet til routeren.

Routeren er forøvrig en D-Link DIR-857 satt opp med fast IP.

Hardware: A1
Firmware: 1.03 (Orginal)

 

Det skal sies at denne er en del av et litt komplekst (og dermed uoversiktlig) nettverk, som går over 2 bygg. Før routeren står det en ordinær Altibox (Zyxel?) router/modem, der fiber kommer inn. Etter routeren står det en HP ProCurve-switch, der nettet blir fordelt ut til diverse andre trådløse routere rundt i bygg 1. Det går og fiberlinje fra denne switchen til en tilsvarende switch i bygg 2, der det også er koblet på en del trådløse routere.

Ser at routeren kjører DHCP-server, men kan heller ikke huske at dette er deaktivert i switchen. Kan dette skape krøll, eller klarer disse å jobbe i lag?

 

Dette oppsettet har fungert smertefritt i et halvt år nå, så litt merkelig at det slutter å fungere helt uprovosert.

 

Alle tips mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bridge Zyxelen, skaff dere en skikkelig router, koble switchen til routeren - voila!

 

Tja, er bare en midlertidig løsning som skal holde til nyttår... Men bridging er nok noe jeg har oversett ja.

 

Kjør alle AP-ene som rene AP-er, uten DHCP og NAT (med mindre dette er et bevisst valg, og den som setter det opp har oversikt og kontroll).

 

Skulle gjerne hatt det slik, men alle brukere (forskjellige småbedrifter) ønsker å ha egen router ("eget" nettverk). Jeg har heller ikke tilgang til nettverksutstyr i bygg 2 uten videre, vi leverer i utgangspunktet bare fiberlinjen bort.

 

Er vel mulig å dele inn i virtuelle nettverk og bruke som rene AP'er, men blir fort mye trykking og commissioning føler jeg.

Lenke til kommentar

Skaff dere en skikkelig nettverksløsning og dropp hjemmeutstyret! Det er ikke beregner på den bruker dere utsetter det for, eller de funksjonene dere er ute etter, som separering, isolasjon og sikkerhet...

 

Enig i at det er en dårlig løsning, men den er som sagt midlertidig, og det er ikke aktuelt å kjøpe inn dyrt nettverksutstyr for en 3 ukers periode.

 

Belastningen er nok ikke så stor som den høres ut som heller, det er få sluttbrukere, og generelt lite bruk.

Lenke til kommentar

Den ser jeg...;) Jeg tenkte for et mere permanent bruk.. ;)

 

Men det lureste er i hvertfall å bridge Zyxelen og la D-Linken (med forbehold om at den faktisk klarer det - bør være bedre enn Zyxelen uansett) håndtere routingen... Oppdater FW på den også i samme slengen...

 

Men ta å sett switchen etter D-Linken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...