Gå til innhold

Multicom Kunshan P150 skrur seg av etter at viftene går opp til maks


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Multicom Kunshan P150 fra november 2011 som skjermkortet (AMD 6990M) for et par uker siden tok kvelden. Etter å ha reklamert hos Multicom fikk jeg maskinen tilbake med nytt skjermkort og hovedkort (måtte byttes for å fikses en ødelagt USB-port)

Alt virket å være i orden da jeg startet den opp.

Etter å startet Dota 2 (som PCen alltid har kjørt uten problemer), går det mellom 2 og 10 minutter så kjører viftene raskt opp til maks før PCen skrur seg av. Fra viftene starter å akselerere til PCen skrur seg av tar det kanskje to sekunder.

Jeg har sendt mail til Multicom, men kommer ikke til å få svar før i morgen, så jeg håper dere har en quick fix i løpet av kvelden/i morgen tidlig.

 

PCen er ikke formatert siden jeg fikk den tilbake (Multicom har heller ikke formatert den), men jeg har fullstendig fjernet de gamle AMD skjermkortdriverne og installert nye.

 

Noen som kjenner til problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil eller dårlig montert kjøler. Starter en eller begge viftene å surre på maks? Hva er temperaturene på skjermkort og cpu? Bruk HWmonitor for å lese disse verdiene.

 

Takk for svar. Jeg skal forsøke å sjekke temperaturene. Lagrer HWmonitor automatisk tallene? Ellers blir det vanskelig å sjekke siden maskinen skrur seg av nærmest øyeblikkelig etter at viftene begynner å gå for fullt. Det er begge viftene som setter i gang, så vidt jeg kan se.

Ved feil eller dårlig montert kjøler, regner jeg med at PCen må sendes inn igjen. Er det kjølepasta du tenker på?

Lenke til kommentar

Har p150 selv. Helt lik maskin. Min har gjort det samme. Rens kjøleribbene. Skru dem ut og blås rene med trykkluft eller lignende. Hvis du ikke har gjort dette siden du kjøpte den tror jeg viftene dine jobber på 10% renser mine 2 ganger i året. Dette kan kanskje hjelpe. Hvis ikke er det kjølepastaen. Dette kan tenkes at du bør la multicom fikse hvis det går ut over garantien.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Jeg har blåst ut viftene med luftspray flere ganger siden jeg fikk den, men kun fra utsiden. Jeg har ikke åpnet den, og siden dette er en reklamasjonssak kan jeg vel risikere å miste reklamasjonsretten om jeg åpner den? Skal rense med malwarebytes også, bare for sikkerhetsskyld.

 

Jeg tror også det er en litt annerledes lyd i maskinen, kanskje viftene, enn det var før. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Jeg prøver å blåse ut viftene uten ifra. Skal jeg blokkere viftene slik at de ikke snurrer når jeg sprayer luft inn? Litt usikker på korrekt fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å gjøre uten å ta av dekselet. Dette er maskinen lagd for å ikke noe krise å miste reklamasjon av det. Under der ser du 2 vifter med hver sin separate kjøleribbe. Jeg tok dem ut. Mener på.det sitter egen sånn reklamasjonsforsegling på de delene du ikke skal fjerne. Disse er fritt uten forsegling. Sitter med 2-3 skruer. Når jeg renset første gang var over halve dekket med 2 mm tykk støvbelegg . Denne får du ikke blåst ut tror jeg. Jeg fjernet den med fingrene. PCen min skrudde seg av en varm sommerkveld med Word of tanks.

Lenke til kommentar

En lite oppdatering!

 

Feil eller dårlig montert kjøler. Starter en eller begge viftene å surre på maks? Hva er temperaturene på skjermkort og cpu? Bruk HWmonitor for å lese disse verdiene.

Begge viftene surrer på maks. Ingen av temperaturene, hverken GPU eller CPU var over 80 celsius. GPU ca 80 celsius maks, og CPU rundt 78.

 

Tror det er vanskelig å gjøre uten å ta av dekselet. Dette er maskinen lagd for å ikke noe krise å miste reklamasjon av det. Under der ser du 2 vifter med hver sin separate kjøleribbe. Jeg tok dem ut. Mener på.det sitter egen sånn reklamasjonsforsegling på de delene du ikke skal fjerne. Disse er fritt uten forsegling. Sitter med 2-3 skruer. Når jeg renset første gang var over halve dekket med 2 mm tykk støvbelegg . Denne får du ikke blåst ut tror jeg. Jeg fjernet den med fingrene. PCen min skrudde seg av en varm sommerkveld med Word of tanks.

 

Fikk Multicom på telefonen og ved hjelp av dem åpnet jeg PCen. Maskinen var relativt ren for støv. Multicom mente CPU kjøleren nok var montert feil, og ba meg skru den opp og feste den igjen. Det gjorde jeg, men problemet var ikke borte og alt var akkurat som før. PCen er nå sendt inn for andre gang. Artig ting å bruke tid på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...