Gå til innhold

Hjelp til høyttalere og forsterker MAX 8000kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe anlegg til stua, men trenger litt hjelp til valg av komponenter. Tenkte aller først å bare gå for en lydplanke, men har bestemt meg for å øke budsjettet å heller kjøpe et anlegg. Så har 8000kr jeg kan bruke, men vil helst bruke mindre, i hvertfall i første omgang.

 

Egentlige ikke noen spesiele kriterier, men lydkvalitet og mulighet til å spille høyt er naturlig nok veldig viktig. Bass setter jeg også pris på, så en sub er kanskje et must. Airplay er også noe jeg aller helst vil ha, sammen med WIFI, uten noe ekstra utstyr, for enkel nettverkstilkobling. Så ønsker jeg at det er relativt fremtidsrettet i forhold til antall HDMI, tekonologier (Dolby Atmos?, Bluetooth, 4K, 3D osv). Noe jeg også ønsker er at jeg skal kunne bruke kun fjernkontrollen til forsterker til å styre alt, inkludert TV. Er det mulig med ACR HDMI port på TV, evt om det er mulig å programere forsterkern sin fjernkontroll?

 

Når det gjelder høyttalere, så er det fullt mulig for meg å utsette kjøp av eks. bakhøyttalere, evt også senter og sub, så lenge dere mener frontene leverer bra nok bass, og senter ikke er nødendig i første omgang. Og dama vil helst også ha noen som ser pene ut, spesielt frontene, som skal være gulvstående. Så har tenkt tanken på å kjøpe System Audio Saxo 30 brukt i hvitt? Lurt valg tror dere?

 

Nå har dere hvertfall en pekepinn på hva jeg ønsker, så håper jeg på god hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I slike anlegg inngår nokså mange komponenter, så tusenlappene får fort ben å gå på, og man må gjøre kompromiss.

 

Yamaha RX-A830 er en bra receiver og har de fleste funksjonene du etterspør. Komplett/MPX kjører med jevne mellomrom også tilbud opp mot 30% på receivere, så hvis du følger litt med så er det mulig å gjøre gode kjøp.

 

Jeg har selv System Audio Saxo 30 høyttalerpakke (+ sub), og er meget godt fornøyd med disse høyttalerne. Du skriver samtidig at du liker bass, men det får du ikke med Saxo 30 uten ekstra sub.

 

Når det gjelder sub, er virker det som om egne preferanser spiller inn mer enn på resten av anlegget. Noen vil ha kraftig brumlebass, men andre foretrekker strammere og "tightere" bass. I tillegg har man kanskje andre hensyn å ta, slik som koner og barn som har lagt seg når det er filmtid for far.

 

I en periode brukte jeg Saxo 30 sammen med Cambridge Audio X200, og det fungerte overraskende bra. Den lille sub'en spiller utrolig bra med tanke på størrelsen, og passet egentlig fint til Saxo 30. Den er også så liten at kona ikke så den, og jeg kunne se film med et greit lydnivå selv etter at barna var lagt seg.

 

Nå er Cambridgen flyttet til et annet anlegg i huset og jeg har kjøpt en Bowers & Wilkins ASW608 til kino'en. Jeg er også fornøyd med den, men den spiller noe mer ukontrollert men den leverer mye mer bass!

 

Mange virker også til å være godt fornøyd med XTZ sine subber, men jeg ingen erfaring med disse selv.

 

Surround.no har også mange fine høyttalerpakker om du vil gå for fullt 5.1 med en gang, feks dette fra Dynavoice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...