Gå til innhold

Mac problemer!


Anbefalte innlegg

For hver gang jeg slår på mac, må jeg nå logge meg på min bruker, med passord. Det går skikkelig tregt før den er oppstartet. Dette trengte jeg ikke tidligere. Har barn som bruker maskinen, og ønsker den som mest mulig brukervennlig. :dribble:

 

Så kan jeg få sms til mac, som jeg kanskje ikke engang har fått til iphone...

Jeg ønsker ikke at mac får samtaler eller meldinger, da vi er flere som bruker maskinen.

Hvordan slå av? :hmm:

 

Når jeg nå starter safari, må jeg ofte skifte tilbake til Google. Jeg har lagt det som valg i safarimeny, men andre kommer stadig tilbake.

Når jeg er inne og jobber på en side, plupper reklame og tar over hele siden.

Dette har jeg ikke vært plaget med før, og det er sinnsykt irriterende! :nei:

 

Vær så snill, kan noen der ute hjelpe meg her...? :xmas:

 

Marthe

:rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste tipset jeg kan gi deg: Ikke kjøp mac!

 

1. Mac har tendens for å bli forferdelig treig når harddisken begynner å fylle seg. Prøv å overføre filer/bilder til en ekstern harddisk?

 

2. Skal ikke være vanskeligere enn å logge ut av message-appen til mac? Det kan hvertfall jeg gjøre.

 

3. Jeg skjønner ikke helt? Du starter safari og så bytter du til Google? Den setningen gir ikke mening :D

 

4. Last ned adblock! Dette blokkerer all "pop-up" reklame.

https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock/gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom

Lenke til kommentar

For hver gang jeg slår på mac, må jeg nå logge meg på min bruker, med passord. Det går skikkelig tregt før den er oppstartet. Dette trengte jeg ikke tidligere. Har barn som bruker maskinen, og ønsker den som mest mulig brukervennlig. :dribble:

 

 

 

 

Det er jo akkurat det iPad'en mangler - mulighet til å la ungene logge inn med egen bruker og dermed ikke søple til for andre enn seg selv.

Lenke til kommentar

Hei, hvis jeg forstår deg riktig så ønsker du at når du starter mac'en så skal den komme rett til skrivebordet uten passord? isåfall åpne opp systemvalg - sikkerhet og personvern - generelt. Her vil du se et alternativ som heter deaktiver automatisk pålogging, fjern haka som er her. Da skal maskinen bare starte.

 

Mac'en blir tregere til å starte opp etterhvert som apple lanserer sine oppdateringer til osX fordi disse er større og tyngre å laste enn den gamle. Som Ajeey også påpeker så er du også avhengig av uhorvelig mye ledig diskplass for å holde farten i gang.

 

Men en ting som er smart å gjøre en gang i året er å kjøre diskverktøyet. Mest sannsynlig installerer du litt av hvert iløpet av et år, sletter en del programmer og andre filer. Diskverktøyet rydder veldig effektivt opp i programmer og filer som ligger veldig spredt utover disken. Kan nesten sammenlignes med diskdefragmentering i windows, men denne her merkes det stor effekt av hvis det aldri er blitt gjort. Dette kan også ta veldig lang tid ettersom hvor mye som må ryddes og fikses opp i.

programmer - verktøy - diskverktøy.

kjør først verifiser rettigheter, deretter reparer rettigheter. Du bør etter dette verifisere disken og deretter reparere disken.

Gjorde dette på en iMac når den var blitt 3 år gammel og det aldri var kjørt en reinstallering av osX. Ble veldig mye kjappere på oppstart og start av programmer.

 

Mener du at du har satt google som startside og at du må skifte tilbake til denne hele tiden, så kommer dette mest sannsynlig av programmer du installerer spør om du vil sette en eller annen side som startside. Her er det bare å ta seg 3 sekunder ekstra å se på hva som står før man setter igang en installasjon.

 

For å slippe reklame er adblock å anbefale. safari - valg - tjenester - hent tjenester - adblock.

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Hei, hvis jeg forstår deg riktig så ønsker du at når du starter mac'en så skal den komme rett til skrivebordet uten passord? isåfall åpne opp systemvalg - sikkerhet og personvern - generelt. Her vil du se et alternativ som heter deaktiver automatisk pålogging, fjern haka som er her. Da skal maskinen bare starte.

 

Mac'en blir tregere til å starte opp etterhvert som apple lanserer sine oppdateringer til osX fordi disse er større og tyngre å laste enn den gamle. Som Ajeey også påpeker så er du også avhengig av uhorvelig mye ledig diskplass for å holde farten i gang.

 

Men en ting som er smart å gjøre en gang i året er å kjøre diskverktøyet. Mest sannsynlig installerer du litt av hvert iløpet av et år, sletter en del programmer og andre filer. Diskverktøyet rydder veldig effektivt opp i programmer og filer som ligger veldig spredt utover disken. Kan nesten sammenlignes med diskdefragmentering i windows, men denne her merkes det stor effekt av hvis det aldri er blitt gjort. Dette kan også ta veldig lang tid ettersom hvor mye som må ryddes og fikses opp i.

programmer - verktøy - diskverktøy.

kjør først verifiser rettigheter, deretter reparer rettigheter. Du bør etter dette verifisere disken og deretter reparere disken.

Gjorde dette på en iMac når den var blitt 3 år gammel og det aldri var kjørt en reinstallering av osX. Ble veldig mye kjappere på oppstart og start av programmer.

 

Mener du at du har satt google som startside og at du må skifte tilbake til denne hele tiden, så kommer dette mest sannsynlig av programmer du installerer spør om du vil sette en eller annen side som startside. Her er det bare å ta seg 3 sekunder ekstra å se på hva som står før man setter igang en installasjon.

 

For å slippe reklame er adblock å anbefale. safari - valg - tjenester - hent tjenester - adblock.

 

Håper dette hjelper!

Tusen takk, veldig godt svart og til god hjelp! :-)

Har også lastet ned Avast antivirus, og den ryddet opp en del.

Lenke til kommentar

Diskverktøyet hjelper på hastigheten hvis disken virkelig trenger å repareres. Det bør man sjekke oftere enn en gang i året. Gjerne hver gang maskinen startes etter en "ublid" omstart/reset.

 

Filsystemet defragmenterer seg automatisk hele tiden.

 

Bruk av antivirusprogrammer kan føre til at maskinen blir tregere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...