Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrisitet (fysikk 1)


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har muntlig eksamen om noen få dager. Jeg er ikke flink i faget,siden jeg er privatist og har ikke fått undervisning i faget.
Jeg skjønner rett og slett ikke dette med serie og parallell kobling osv. Kan noen svare meg på disse oppgavene her, jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det :hm:

 

Tegn opp ett koblingsskjema for en krets som er en seriekobling og en parallellkobling.

Tegn også opp ett koblingsskjema hvor en pære er koblet i serie, mens to andre er koblet i parallell.
Hvordan skal man beregne strømmen i kretsen?
Hvordan vil du koble amperemeteret og voltmeteret inn i kretsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har muntlig eksamen om noen få dager. Jeg er ikke flink i faget,siden jeg er privatist og har ikke fått undervisning i faget.

Jeg skjønner rett og slett ikke dette med serie og parallell kobling osv. Kan noen svare meg på disse oppgavene her, jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det :hm:

 

Tegn opp ett koblingsskjema for en krets som er en seriekobling og en parallellkobling.

Tegn også opp ett koblingsskjema hvor en pære er koblet i serie, mens to andre er koblet i parallell.

Hvordan skal man beregne strømmen i kretsen?

Hvordan vil du koble amperemeteret og voltmeteret inn i kretsen.

Skal prøve å svare på det du lurer på, si fra om det er noe du ikke forstår :-)

 

Seriekobling = motstander ligger etter hverandre som perler på en snor. Blir det brudd et sted i en seriekobling går det ingen strøm gjennom lenger.

Dersom du har juletrebelysning i seriekobling, og 1 lyspære ryker, da ville alle lysene slutte å lyse. Derfor er juletrebelysning parallellkoblet, da slutter bare pæren som har gått å lyse.

 

Total motstand i en seriekobling adderer du sammen: la oss si du har 4 lyspærer og alle har en motstand på 5ohm. Da plusser du sammen alle fire, 5+5+5+5=20ohm totalt.

 

I parallellkobling er 1/totalmotstand=1/motstandnr1 + 1/motstandnr2 + 1/motstandnr3 osv.

I parallellkobling blir motstanden alltid lavere enn den laveste motstanden. La oss si du parallellkobler en 4ohm motstand og en 100ohm motstand. Den totale motstanden skal da bli mindre enn 4ohm.

Den blir ( 1/4 + 1/100 ) ^-1 = 3,85 ohm.

 

 

Amperemeter må kobles i serie inn i kretsen, du må altså bryte kretsen og koble kretsen gjennom amperemeteret. Tenk at du har to q-tips og dytter en inn i hvert øre, q-tipsene er ledninger og hodet ditt er amperemeter. Skal amperemeteret virke må strømmen gå direkte gjennom amperemeteret (hodet ditt).

:)

 

Voltmeter må kobles i parallell med kretsen, over komponenten(e) du vil måle. Den svarte ledningen skal nærmest jord, men jeg tror ikke du trenger å tenke på det i fysikk 1. Kobler du rød ledning nærmest jord og svart nærmest spenningskilde vil voltmeteret vise minustegn forran spenningen (for eksmpel -10volt).

 

 

Det viktigste er at du kan U=R*I (volt = motstand * strøm) og kan snu rundt på denne formelen, f.eks. U / R = I eller U / I = R

Kirscoffs lover (summen av spenninger rundt en lukket sløyfe må alltid være lik 0 og strøm inn i et knutepunkt er lik strøm ut av knutepunktet). Tror ikke du skal regne med kirchoffslover, det holder at du husker de.

Det med lukket sløyfe betyr at hvis du har en spenningskilde som gir +100 volt, så vil de andre komponentene rundt i kretsen "forbruke" disse 100voltene slik at du får +100-100=0.

At strøm inn i et knutepunkt er lik strøm ut er ganske logisk også egentlig, sender du 10 ampere eller 10 biler inn i en rundkjøring så kommer det 10 ampere eller 10 biler ut av rundkjøringen også. Strøm og biler kan ikke teleportere.

 

Og så skal du kunne koble en enkel krets i serie og parallell og forklare forskjellen mellom disse.

Du kan tenke på serie og parallellkobling slik du vil, f.eks. kan du si at seriekobling er en bilvei fra Trondheim til Oslo mens parallellkobling er flere bilveier fra Trondheim til Oslo. Hvis en bilvei blir stengt i seriekoblingen stopper all trafikken opp, mens i parallellkobling kan trafikken gå på de andre veiene.

 

 

post-16776-0-64635400-1417650602_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...