Gå til innhold

Tips til kompaktkamera som takler ekstern blits?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fra før første generasjon Sony rx100, som jeg er godt fornøyd med, med unntak av at den ikke har blitssko. Fotografering innendørs på vintersstid liker jeg å ha en stor ekstern som rettes i hvit tak.

 

Jeg har nikon SLR pakke med en SB700, så hadde vært veldig greit å kunne benytte denne, men vet ikke om Nikon har noen i denne kompaktklassen som er verdt å bytte til?

 

Så tips til compact kamera med mulighet for ekstern blits?

 

(ser at på den nyeste RX100 er denne blitsskoen borte igjen som kom på 2. generasjon....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nikon SLR pakke med en SB700, så hadde vært veldig greit å kunne benytte denne, men vet ikke om Nikon har noen i denne kompaktklassen som er verdt å bytte til?

 

Fra Nikon har du P7800 og Coolpix A. Det har gått litt rykter om Coolpix med entommers sensor også, men det har ikke skjedd ennå. P7800 er over ett år så mulig etterfølgeren ikke er så langt unna. Den kan få større sensor, men det er selvsagt mulig at de fortsetter med 1/1.7-tommers også.

 

Jeg kjenner ikke Nikon-blitser, men kan de ikke brukes halvautomatisk med andre kameraer? Manueltt vil i hvert fall fungere.

 

Et annet spørsmål er om du virkelig vil ha en så stor blits som SB700 på et lite kompaktkamera. Det er selvsagt mulig å montere den, men kombinasjonen vil bli veldig topptung og uhåndterlig IMO.

 

Beveger du deg bort fra Nikon finnes det masse alternativ, men som Kristallo spør - har du noen krav til størrelse, pris osv?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Ønsker ca tilsvarende bildekvalitet som det jeg har i dag eller bedre.

 

pris, opptil ca 6000,-

 

Størrelse, pluss/minus det jeg har, går greit med en P7800, men ikke noe særlig større..

 

Ser at P7800 får en del kritikk for at den bufferen raskt blir full, så om jeg ønsker Nikon så burde jeg vel vente på etterkommeren.

Det som jeg i tillegg ser som en fordel er at feks P7800 har forholdsvis lik betjening med det jeg er vandt til?

 

Med mitt Sony RX100(Som jeg ikke bruker veldig ofte) tar det raskt litt tid før jeg er klar til å knipse ettersom jeg har Nikon D600 i fingra....

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil gå ned på bildekvalitet, ned på hastigheten, opp på størrelse og opp på pris så blir det RX100 II du må sikte deg inn på.

 

Hvis kameraet er tregt så har du det antakelig stilt inn feil. Slå av forhåndsvisningen osv, den er bare i veien.

 

Har du prøvd å vippe blitsen på RX100 opp i taket for å se hvordan det blir? RX100 er såpass bra i dårlig lys i forhold til andre lommekamera at du kan gå langt opp i ISO stigen før de vil gi bedre resultat med en kraftigere blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...