Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fremmedord til essay


Anbefalte innlegg

Skal skrive essay, og et kjent men lite kjært element er at det må være med fremmedord. Jeg vet ikke hvilken stut som fant på at et essay bør inneholde fremmedord slik at leseren ikke forstår hva som fortelles, men nok om det.

 

Jeg søker en eller annen database/tips som kan hjelpe meg å finne passelige fremmedord.

 

Har prøvd forskjellige nettsider men med dårlig resultat. Også prøvd Words synonymorbok men ordene blir ikke "nok fremmed".

 

Hovedsakelig verb jeg er ute etter.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ovenstående bok. Den er god. Du kan sikkert få hjelp av synonymordboka der.

 

Jeg har tidligere lært om essays, men aldri hørt at det skal være fremmedord med. Det sier seg litt selv at dette bare er tull. Et essays kjennetegn er helt andre ting enn fremmedord. Men en lærer kan selvfølgelig stille krav om dette, slik at en får øvelse med fremmedord.

 

Du kan også finne den omtalte boken på ordnett.no. Det koster vel ca. 20 kr eller noe for å abonnere på synonymordboken.

 

Så du har ingen unnskyldning for ikke å defenestrere, abdusere, rustifisere, predatere, pivotere, eller harangere.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg har ovenstående bok. Den er god. Du kan sikkert få hjelp av synonymordboka der.

 

Jeg har tidligere lært om essays, men aldri hørt at det skal være fremmedord med. Det sier seg litt selv at dette bare er tull. Et essays kjennetegn er helt andre ting enn fremmedord. Men en lærer kan selvfølgelig stille krav om dette, slik at en får øvelse med fremmedord.

 

Du kan også finne den omtalte boken på ordnett.no. Det koster vel ca. 20 kr eller noe for å abonnere på synonymordboken.

 

Så du har ingen unnskyldning for ikke å defenestrere, abdusere, rustifisere, predatere, pivotere, eller harangere.

 

Alle disse ordene er da virkelig en selvsagt del av et dannet menneskes ordforråd? :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen mulighet er å se litt på engelsk - en god del ord som er vanligere på engelsk finnes også som fremmedord på norsk. Forsøk å skrive som en 80 år gammel overklasse-dame ("How exceptionally peculiar"), og grav litt i en norsk ordliste. (Det er eksepsjonelt hvilke pekuliære ord som kan brukes i fornorsket staveform.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Alle disse ordene er da virkelig en selvsagt del av et dannet menneskes ordforråd? :lol:

 

Ja, som onomatoman bruker jeg disse flittig. Jeg ser at "onomatomani" ikke er med i den omtalte blå boken. Muligens snappet jeg det opp fra en psykologisk ordbok en gang.

Kanskje trådstarter kan skaffe en psykologisk ordbok? Hvis dette er en skoleoppgave, ville jeg bombardert læreren med en kolleksjon av de mest eksotiske og sjeldne fremmedord.

"Antediluviansk" er et av mine yndlingsord. Og hvorfor ikke være innovativ og bruke et slikt ord som verb selv om det ikke finnes i noen ordbok?

Lurt er det også å lære seg latinske/greske prefikser og suffikser. Da kan en lage ord som "koprolali" selv uten å viten at dette ordet allerede finnes. Men akkurat dette ordet finnes altså.

Lenke til kommentar

 

Alle disse ordene er da virkelig en selvsagt del av et dannet menneskes ordforråd? :lol:

 

Ja, som onomatoman bruker jeg disse flittig. Jeg ser at "onomatomani" ikke er med i den omtalte blå boken. Muligens snappet jeg det opp fra en psykologisk ordbok en gang.

Kanskje trådstarter kan skaffe en psykologisk ordbok? Hvis dette er en skoleoppgave, ville jeg bombardert læreren med en kolleksjon av de mest eksotiske og sjeldne fremmedord.

"Antediluviansk" er et av mine yndlingsord. Og hvorfor ikke være innovativ og bruke et slikt ord som verb selv om det ikke finnes i noen ordbok?

Lurt er det også å lære seg latinske/greske prefikser og suffikser. Da kan en lage ord som "koprolali" selv uten å viten at dette ordet allerede finnes. Men akkurat dette ordet finnes altså.

 

 

Jeg har sansen for deg, ærligøs :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...