Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvordan sette meg selv i respekt hos andre.


Anbefalte innlegg

Selvironi kommer du langt med. Mye du kan gjøre for å enkelt drite han ut ved bare å ha en ironisk tone når du sier det.

 

For eks. Reise deg opp å begynne å klappe forran hele klassen når han kaster bøkene dine i bakken og bare si noe ironisk i mens.

 

Gjorde noe lignende engang, det gjorde bare at han ble sykt flau.

 

Et eksempel er NSB reklamen som gikk for noen måneder siden, hvor billettkaren har på mikrofonen når han snakker med dama, så hele toget hører det Når han går ut i toget begynner hun ene å etterligne han me disse kattelydene etc.

Tenkte hver eneste gang at han skulle bare fortsatt med å lage disse lydene mot henne, da hadde det automatisk ikke vært like morsomt lengre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :) . den boken så nesten interessant ut. Akkurat når når jeg skriver det, ignorerte jeg han xD. Sitter jo ved siden av han så :p

 

Vil nevne at denne situasjonen ikke er så ille, det er enkelte dager han oppfører seg som en liten unge, og da hadde det vært greit å sette han på plass :)

Selvironi kommer du langt med. Mye du kan gjøre for å enkelt drite han ut ved bare å ha en ironisk tone når du sier det.

 

For eks. Reise deg opp å begynne å klappe forran hele klassen når han kaster bøkene dine i bakken og bare si noe ironisk i mens.

 

Gjorde noe lignende engang, det gjorde bare at han ble sykt flau.

 

Et eksempel er NSB reklamen som gikk for noen måneder siden, hvor billettkaren har på mikrofonen når han snakker med dama, så hele toget hører det Når han går ut i toget begynner hun ene å etterligne han me disse kattelydene etc.

Tenkte hver eneste gang at han skulle bare fortsatt med å lage disse lydene mot henne, da hadde det automatisk ikke vært like morsomt lengre ;)

Høres ut som et godt tips. Kan jo kanskje prøve det engang.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) . den boken så nesten interessant ut. Akkurat når når jeg skriver det, ignorerte jeg han xD. Sitter jo ved siden av han så :p

 

Det er en bok som mange mener har en livsendrende effekt. Det er jeg enig i.

Jeg skulle ønske noen pekte den ut til meg når jeg var yngre, for den gir deg virkelig et fortrinn i menneskelige relasjoner.

 

Om du leser den så vil du finne en annen måte å håndtere "problemet" på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en bok som mange mener har en livsendrende effekt. Det er jeg enig i.

Jeg skulle ønske noen pekte den ut til meg når jeg var yngre, for den gir deg virkelig et fortrinn i menneskelige relasjoner.

 

Om du leser den så vil du finne en annen måte å håndtere "problemet" på :)

 

Er det noen forskjell på norsk og engelsk versjon?

 

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

Må nesten komme med min personlige erfaring her.

 

Jeg ble mobbet av en gjeng med tosker på ungdomskolen (gikk på Spansk videregående som eneste Nordman der) og selv om jeg var utholdende ga de seg rett og slett ikke.

Til slutt fikk jeg nok,tok tak i den første av drittsekkene og ga ham en så kraftig dytt at han veltet 2 - 3 bord bak seg, så hoppet jeg så og si på ham , og gjorde meg klar til å dra til ham med knyttneven, men sa til ham at han ikke var verdt det, men om han gjorde det en gang til så kom han til å bli banket gul og blå.

 

Jeg fikk ikke noe mer problem i selve klassen etter dette men det var et par ganger de prøvde å gi meg juling på vei hjem etter trening ved å gå sammen 3 stykker , siden jeg trente Kung Fu på den tiden greide jeg å forsvare meg såpass bra at neste gang de skulle ta meg var de 10 stykker med feiginger. Endte opp med at jeg måtte ta en prat med instruktøren min i Kung fu som kjørte meg hjem pga dette.

 

Personlig tror jeg ikke det var noen god måte å løse dette på der i alle fall , det var et relativt voldelig miljø med narkotika og annet dritt inn i bildet men om jeg ikke tok meg i forsvar kom det til å gå utover meg da de drev med å ødelegge andre elevers eiendom , bøker osv og når de hadde muligheten slo ned på den de følte var "svak".

 

Mobbing / tull på skolen ble det slutt på og det er jeg glad for etter at jeg viste at jeg ikke var redd og kom til å forsvare meg om det var behov for det.

 

Når det gjelder TS sin situasjon så vil jeg påpeke at når andre elever kaster eiendelene dine rundt omkring så har du rett til å forsvare deg, det er tross alt din eiendom og ingen andre har rett til å ødelegge dette. Siden de nå er fysiske hadde jeg selv svart med å si klart ifra at "Nå holder du opp med dette, jeg sier det ikke en gang til". Om han håner deg svarer du ikke tilbake men gjentar han det med å ta på eiendelene dine må du bare rive disse fra ham eller dytte ham kraftig unna , velger han selv å være fysisk tilbake så vis at du ikke er redd for å svare tilbake fysisk (og dette mener jeg man skal gjøre selv om man ikke kommer til å vinne) , det hele handler jo tross alt om å sette seg selv i respekt for andre, men ikke minst oppnå personlig selvrespekt, noe mange ikke oppnår når man lar andre fortsette med hakking på deg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

(...)

 

Så, din anbefaling er å bli voldelig, lære seg nok til å forsvare seg når man til gjengjeld får 3 personer etter seg, for til slutt å håpe på at noen forsvarer deg når du får 10 personer mot deg?

 

Kanskje du skulle lært noe av din instruktør angående å unngå konflikt, det er nok en grunn til at han valgte å beskytte deg og ikke angripe dine motstandere.

 

Ja, man skal forsvare seg selv, men man kan fint forsvare seg uten å ty til vold. Og ved å ikke starte ett våpenkappløp kan man også unngå å en dag ende opp på sjukehus.

Lenke til kommentar

 

(...)

 

Så, din anbefaling er å bli voldelig, lære seg nok til å forsvare seg når man til gjengjeld får 3 personer etter seg, for til slutt å håpe på at noen forsvarer deg når du får 10 personer mot deg?

 

Kanskje du skulle lært noe av din instruktør angående å unngå konflikt, det er nok en grunn til at han valgte å beskytte deg og ikke angripe dine motstandere.

 

Ja, man skal forsvare seg selv, men man kan fint forsvare seg uten å ty til vold. Og ved å ikke starte ett våpenkappløp kan man også unngå å en dag ende opp på sjukehus.

 

 

Si meg, leser du i det hele tatt det som skrives?

Min personlige erfaring var at å forsvare seg i klasserommet ordnet opp med den daglige mobbingen , det fikk dog konsekvenser for meg og det var at de stadig vekk skulle prøve å "ta meg" ved å gjenge seg sammen. Dette hadde spesielt sammenheng med hvor vi bodde , at jeg selv trente kampsport og at jeg som "utlending" skulle taes. Jeg hadde trolig før eller siden måtte slåss mot denne gjengen uavhengig av om jeg forsvarte meg i klassen eller ei.

 

Ser ut som du glatt hoppet over den delen hvor jeg påpekte at jeg ikke tror det var noen god måte å løse det på der , jeg er faktisk en av de personene som går fysisk til grep som siste utvei og at det var jeg som tok en prat med min instruktør nettopp fordi jeg ønsket å unngå et slagsmål med 10 personer.

 

Men ja, det å ikke forsvare seg fra mobbere som tyr fysisk mot deg, er i mine øyne svært ødeleggende for den personen som blir utsatt for det , man har lov til å forsvare seg og dette er noe man bør gjøre istedenfor å tie. Det er mange barn og unge som står stille og tør ikke si ifra om at det ikke er greit å bli mobbet eller lar mobberne kaste ting og ødelegge eiendeler uten at det får konsekvenser for dem , enda verre er det de tilfellene de faktisk får juling til daglig og de tør ikke å prøve å forsvare seg i det hele tatt fordi de har fått høre hele tiden at det er galt å bruke vold , noe som i noen tilfeller bare gjør dem til enklere offer.

 

Hadde faktisk flere barn / unge vist at man ikke kan gjøre som man vil , så hadde det trolig vært mindre mobbing , mobberne går som regel på den personen de føler er den svakeste eller enkleste offeret og tror at de kan gjøre det man ønsker uten at det reageres på det. Og det er dessverre slik at det fortsatt finnes mange skoler hvor en viss type for oppførsel ikke reageres på før det er for sent og det er som regel de som blir mobbet som får gjennomgå ved å bli flyttet til en annen plass.

 

Du kan jo si meg hva som er galt med å :

 

1 : Først gi en verbal advarsel høyt :" "Nå holder du opp med dette, jeg sier det ikke en gang til"."

2 : Dytte vedkommende unna (eller ta tilbake eiendelene dine) om han ignorer advarselen og går fysisk på deg.

3 : Forsvare deg selv om vedkommende nå går til angrep på deg.

 

Er du forresten klar over at mange av mobbe ofrene havner på sykehus uten at de aldri har tydd til vold selv? At det er jenter og gutter som blir utsatt for både voldelig og seksuelle overgrep fra andre barn / ungdommer og tørr aldri si ifra? At flere unge jenter blir voldtatt av medelever og blir utsatt for mobbing i etterkant som forsvarer overgriperen?

Lenke til kommentar

(...)

Du kan jo si meg hva som er galt med å :

 

1 : Først gi en verbal advarsel høyt :" "Nå holder du opp med dette, jeg sier det ikke en gang til"."

2 : Dytte vedkommende unna (eller ta tilbake eiendelene dine) om han ignorer advarselen og går fysisk på deg.

3 : Forsvare deg selv om vedkommende nå går til angrep på deg.

 

Er du forresten klar over at mange av mobbe ofrene havner på sykehus uten at de aldri har tydd til vold selv? At det er jenter og gutter som blir utsatt for både voldelig og seksuelle overgrep fra andre barn / ungdommer og tørr aldri si ifra? At flere unge jenter blir voldtatt av medelever og blir utsatt for mobbing i etterkant som forsvarer overgriperen?

 

1. Ikke noe galt i å gi en verbal klage, men jeg vet ikke om det å si det som en trussel er det lureste...

2. Å dytte noen mener jeg er å gå for langt, og igjen kan jeg ikke se hvordan det tjener som noe annet enn en provokasjon.

3. Seff skal man forsvare seg, men det å bli voldelig er en lite effektiv måte å forsvare seg på.

 

Det er nok masse som skjer som ikke blir rapportert, riktig måte å jobbe for å motvirke det er å opplyse om hva man skal rapportere og ikke oppfordre folk til å ta ansvaret i egene hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...