Gå til innhold

[Løst] Fikk parkeringsbot på ett felt som ikke var merket?!


James Bond

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg har fått parkeringsbot på ett felt som ikke var merket, eller der innkjørsel ikke hadde skilt over hvem som eier parkeringsområdet der f.ex det vanligvis står (P-Plassen eies av Q-Park/Micasa/Kommunen) også står det i tillegg på ett slikt skilt regler for parkering og om hvor lenge osv overtredelse medfører tauing på eiers bekostning osv osv..

 

Men her stod det ingenting! Ikke ett slikt skilt!

Greia er at jeg bor i ett boligfelt ikke mer enn 50 meter unna, og alle plassene utenfor blokka var opptatt (sikkert en gjest som har tatt min plass), så jeg kjørte tilbake:

Så at det stod skilt nærmest gjerdet og lengst vekk fra fotballbanen P-max 2 timer med bil for felt *Den veien* <-

På feltet i midten der jeg valgte å parkere var det ingen skilting eller markering.

På feltet nærmest til fotballbanen er det skiltet med Parkering Max 2 timer og pil *Gjelder -> den veien".

 

Jeg var og skulle ta blodprøver idag så gikk kl 12 ned til helseparken som ligger under 700 meter unna. Da jeg gikk forbi bilen min så jeg ingen bot.

Når jeg kom tilbake så jeg bot lå på bilen min og en parkeringsbetjent (han var ganske feit) som drev å kikka i ruta på andre biler.

 

Jeg ble forbannet og gikk rett bort til han og sa "HEI! hvorfor har JEG fått bot? Jeg står jo ikke på ett felt som har skilt som sier Max 2 timer parkering med pil" Han ville ikke se på meg engang så svarte han "Gjelder hele plassen.."

 

Jeg gadd ikke krangle og gikk inn i blokka mi. Jeg var så rasende at jeg følte jeg ville gå ut igjen å skjære opp dekka til bilen hans. Men jeg har uansett planlagt noe annet dersom jeg ikke slipper å betale. Har fått kun 2 parkeringsbøter før og da var det privateid selskap og jeg bare var ikke flink nok til å lese hovedskiltet før innkjørselen til P-plassene hvilke regler som gjelder.

 

I mitt tilfelle er det Sandefjord kommune som har gitt bot MEN inget hovedskilt står ved innkjørsel om hvilket selskap og lover og regler som gjelder. Så når jeg kommer kjørende og skulle inn på plassen, og jeg ikke ser noe skilt om det er privateid eller ikke, ingen spesielle regler heller, bare tenker at: Står jeg på det feltet nærmest gjerdet gjelder max 2 timer, i midten var det ikke merket med noe, mens feltet nærmest fotballbanen gjelder også kun max 2 timer, da tror jo ikke jeg noe annet enn det jeg ser!

 

Se bilder og prøv å bli klok på dette selv.

Forresten en ting jeg la merke til på bota (slik gul fin lapp) er at på denne, denne gangen stod det faktisk ikke at bilde var tatt.. Dette har jeg lagt merke til på 2 ganger før har vært tilfelle, men bilde for å bevise/henvise har ikke vært tatt. Så i prinsippet havner dette i retten kan ikke dem bevise noe som helst noe jeg mener styrker min sak veldig!

 

Hva syns dere jeg skal gjøre? Har vurdert å ringe ned å klage på bota!

 

edit: Man kan klikke på bildene også for å se enda større bilde forresten..

 

25pu8f6.jpg

14kffyg.jpg

s16hw0.jpg

foeo92.jpg

Endret av James Bond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet også at det står skilt på nederste bildet med sånn oransje/gul veimerking i plast med jernstang i midten men det syns jeg umulig kan bety at skal gjelde hele plassen. Det burde være skilt i hjørnet på feltet i midten med likt skilt som på første bilde at Parkering max 2 timer og pil, men det står ingenting.

 

Jeg brukte ikke skive når jeg trodde det ikke var noen regler for feltet i midten og det ikke var skiltet der heller som det var på de 2 andre.

Lenke til kommentar

Ring deg og spør om å få se bildet. har de ikke bilde kan du jo prøve deg på en klage.

 

Men tviler sterkt på at du får det igjennom, om de har bilde, med tanke på hvor kjent den plassen har blitt gjennom avisa det siste halvåret :-P

 

Det er også usansynlig at det skiltet skulle bety noe annet enn hele plassen. Jeg går utifra at de har satt opp de ekstra skiltene siden det ikke er gjerder der, og man kunne tenkt seg at folk kjører utenom "inngangen" for å parkere.

Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet om du hadde skrevet hva du hadde fått bot for. Men siden det er en offentlig plass regner jeg med at du har fått et parkeringsgebyr på 500 kr, og ut fra bildene har du vel fått det for og ikke ha fulgt bestemmelsen om urskive/maks parkeringstid.

 

Det går klart og tydelig fram fra skiltingen (både ved innkjøringen og inne på plassen) at dette er en offentlig regulert vei/p-plass, altså gjelder bestemmelsene som er gitt i vegtrafikkloven med forskrifter (og de skal du kunne når du har førerkort) og trafikkskilter. Dette er gitt ved at det er brukt offentlige trafikkskilt.

 

Skal du klage må du redegjøre godt for hva du mener er feil ved ileggelsen, ikke bare si at det var vanskelig å skjønne skilter, mangler bilde osv. Bilde er dessuten et dårlig argument, dommere tror mer på offentlige tjenestemenn enn sure bilførere, i ditt tilfelle også helt korrekt.. :)

 

I utgangspunktet gjelder skiltet som er satt opp i innkjørselen hele plassen. Fra skiltforskriften om skilt 552 (parkering): "Er skiltet plassert på eller ved særskilt avgrenset område, f.eks. parkeringsplass, gjelder skiltet for hele området".

 

Men. Det ser ut som det er flere typer reguleringer/skilter inne på plassen. Det er bl.a. merket noen rullestoler i asfalten. Er det skiltet handicap-parkering der? Også kan det skimtes et parkering forbudtskilt på det ene bildet innerst på plassen. Poenget er at om skiltet i innkjørselen skal ha gyldighet på hele plassen kan det ikke være flere typer skilt/reguleringer der, da skal det i så fall skiltes med skilt 376, Parkeringssone, i innkjørselen. Utfra dette kan det se ut som at plassen er feilskiltet og at feltene i midten ikke er omfattet av skiltet som står i innkjørselen.

Endret av Nicolae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parkeringsgebyr

Skilt 552 - Parkering med underskilt.

Maks p tid 2 timer, ankomst tiden ikke angitt.

500kr i bot.

 

I begynnelsen av innlegget ditt fikk du meg til å innse at jeg har gjort feil.

Men i slutten av innlegget ditt føltes det ut som noe er feil ett sted.

 

Ja hvordan kan det skiltet på siste bilde som står i veimarkeringen i jernstang liksom gjelde hele plassen? Det er jo ikke satt opp riktig engang!

Og jeg skal ikke ha bot for "Parkering med underskilt" når der jeg stod på midten i feltet, ikke hadde skilt engang?!

 

Asså ja jeg skjønner de har veldig lyst å skrive bøter, parkeringsbetjentene tror jo bare de gjør jobben riktig. Men hvordan kan de gjøre det når ikke skiltinga engang står riktig og ikke engang det som står i bota i det hele tatt er riktig?

 

Dette er faenme siste gang jeg parkerer enten på siden av veien eller på plassen der bare fordi en jævla idiot har tatt plassen som JEG har krav på.

Det er jeg som blir den store tapern bare fordi noen tok seg til rette, syns ikke det skal gå utover meg.

 

edit1: Ja det er forresten skiltet for handicap parkering på bilde 3 og 4 på det skiltet som er snudd. Det er også skiltet parkering forbudt på den grå veggen innerst på plassen og i bilde 1,2,3,4 med pil til venstre og høyre, og dette er så ingen skal ta seg plassen foran veggen.

 

Jeg kjørte jo selvsagt inn fra venstre så det var vel helt umulig for meg å se "det lille P skiltet" men skjønner godt at de som kjører inn fra høyre har litt lettere for å se skiltet. Det lille P skiltet som liksom skal gjelde for hele plassen er uansett en jævla vits.

 

edit2: Hvis du sier at stedet er feilskiltet og det burde stå "Parkeringssone" pga. bruk av flere typer forskjellige skilt har jeg hvertfall enda litt mer å banke i bordet med i tillegg til at bilde da jeg fikk bot ikke ble tatt.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Min umiddelbare reaksjon er at dette:

 

 

...

 

Åpenbart er en innkjørsel til et område som er å anse som en P-plass, og at skiltet i innkjørselen derfor med største selvfølge gjelder hele plassen - eller er ikke dette innkjørselen vi ser her?

 

Jepp. Fint lite rom for annen tolkning.

 

"Jeg klarer ikke lese skilt" er et dårlig klagegrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jupp jeg innser at var jeg som har gjort feil, bare veldig kjedelig at jeg kjørte ikke inn fra høyre fordi da hadde jeg sikkert sett skiltet, men jeg er jo vant til at det er plass til bilen min men det var ikke det, da kjørte jeg tilbake og kjørte inn på plassen fra venstre, jeg har gjort feil men satan så typisk at jeg ikke så det skiltet da :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...