Gå til innhold

Mulighet for spesialsoldat borte?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Når jeg var på sesjon fikk jeg 7 av 9 på syn alt annet var 9, og høy score på fysiske og psykiske tester. Jeg har nå i det siste blitt mer og mer dratt mot utdanning som soldat (spesialjeger), har allerede planlagt befalutdanning, men har lyst til å ha utfordringer i jobben, som soldat.

 

Men siden jeg fikk 7 av 9 på sesjon så er jeg redd for at denne muligheten er borte?
Legen skrev "noe vanskligheter i felt", men alt annet var i topp stand. Håper jeg fortsatt kan forfølge drømmen om spesialsoldat for så senere noe annet i militær/politi.

Håper noen kloke hoder her inne kan komme med tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Når jeg var på sesjon fikk jeg 7 av 9 på syn alt annet var 9, og høy score på fysiske og psykiske tester. Jeg har nå i det siste blitt mer og mer dratt mot utdanning som soldat (spesialjeger), har allerede planlagt befalutdanning, men har lyst til å ha utfordringer i jobben, som soldat.

 

Men siden jeg fikk 7 av 9 på sesjon så er jeg redd for at denne muligheten er borte?

Legen skrev "noe vanskligheter i felt", men alt annet var i topp stand. Håper jeg fortsatt kan forfølge drømmen om spesialsoldat for så senere noe annet i militær/politi.

Håper noen kloke hoder her inne kan komme med tips :)

 

Det kommer litt ann på. Du kommer fint inn på befalsskole hvis det er planen. Skal du bli SOF så må du jo gå eget opptak for dette og der er kravene høyere. Dog er mentaliteten litt sånn at tallkarakteren på sesjonen har ikke så mye å si det er hva du presterer på opptaket som teller.

 

Så nei, muligheten er ikke borte ;)

Lenke til kommentar

 

Hei!

Når jeg var på sesjon fikk jeg 7 av 9 på syn alt annet var 9, og høy score på fysiske og psykiske tester. Jeg har nå i det siste blitt mer og mer dratt mot utdanning som soldat (spesialjeger), har allerede planlagt befalutdanning, men har lyst til å ha utfordringer i jobben, som soldat.

 

Men siden jeg fikk 7 av 9 på sesjon så er jeg redd for at denne muligheten er borte?

Legen skrev "noe vanskligheter i felt", men alt annet var i topp stand. Håper jeg fortsatt kan forfølge drømmen om spesialsoldat for så senere noe annet i militær/politi.

Håper noen kloke hoder her inne kan komme med tips :)

 

Det kommer litt ann på. Du kommer fint inn på befalsskole hvis det er planen. Skal du bli SOF så må du jo gå eget opptak for dette og der er kravene høyere. Dog er mentaliteten litt sånn at tallkarakteren på sesjonen har ikke så mye å si det er hva du presterer på opptaket som teller.

 

Så nei, muligheten er ikke borte ;)

 

Det er bra! Leste på opptakskrav at 9 på syn blant annet var et av kravene, der fikk jo jeg 7.. Skal inn i Garden i Oktober 2015, men hvis jeg ønsker yrke som soldat, burde jeg prøve å bli flyttet til en annen avdeling?

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Når jeg var på sesjon fikk jeg 7 av 9 på syn alt annet var 9, og høy score på fysiske og psykiske tester. Jeg har nå i det siste blitt mer og mer dratt mot utdanning som soldat (spesialjeger), har allerede planlagt befalutdanning, men har lyst til å ha utfordringer i jobben, som soldat.

 

Men siden jeg fikk 7 av 9 på sesjon så er jeg redd for at denne muligheten er borte?

Legen skrev "noe vanskligheter i felt", men alt annet var i topp stand. Håper jeg fortsatt kan forfølge drømmen om spesialsoldat for så senere noe annet i militær/politi.

Håper noen kloke hoder her inne kan komme med tips :)

 

Det kommer litt ann på. Du kommer fint inn på befalsskole hvis det er planen. Skal du bli SOF så må du jo gå eget opptak for dette og der er kravene høyere. Dog er mentaliteten litt sånn at tallkarakteren på sesjonen har ikke så mye å si det er hva du presterer på opptaket som teller.

 

Så nei, muligheten er ikke borte ;)

 

Det er bra! Leste på opptakskrav at 9 på syn blant annet var et av kravene, der fikk jo jeg 7.. Skal inn i Garden i Oktober 2015, men hvis jeg ønsker yrke som soldat, burde jeg prøve å bli flyttet til en annen avdeling?

 

 

"Yrke som soldat" er vagt. Alle militært ansatte i Forsvaret er soldater. Velg den avdelingen som du synes virker mest interessant er mitt tips. Selv gikk jeg rett på utdanning i Forsvaret fremfor å bruke et år førstegangstjeneste så dette er også noe du kan vurdere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

Når jeg var på sesjon fikk jeg 7 av 9 på syn alt annet var 9, og høy score på fysiske og psykiske tester. Jeg har nå i det siste blitt mer og mer dratt mot utdanning som soldat (spesialjeger), har allerede planlagt befalutdanning, men har lyst til å ha utfordringer i jobben, som soldat.

 

Men siden jeg fikk 7 av 9 på sesjon så er jeg redd for at denne muligheten er borte?

Legen skrev "noe vanskligheter i felt", men alt annet var i topp stand. Håper jeg fortsatt kan forfølge drømmen om spesialsoldat for så senere noe annet i militær/politi.

Håper noen kloke hoder her inne kan komme med tips :)

 

Det kommer litt ann på. Du kommer fint inn på befalsskole hvis det er planen. Skal du bli SOF så må du jo gå eget opptak for dette og der er kravene høyere. Dog er mentaliteten litt sånn at tallkarakteren på sesjonen har ikke så mye å si det er hva du presterer på opptaket som teller.

 

Så nei, muligheten er ikke borte ;)

 

Det er bra! Leste på opptakskrav at 9 på syn blant annet var et av kravene, der fikk jo jeg 7.. Skal inn i Garden i Oktober 2015, men hvis jeg ønsker yrke som soldat, burde jeg prøve å bli flyttet til en annen avdeling?

 

 

"Yrke som soldat" er vagt. Alle militært ansatte i Forsvaret er soldater. Velg den avdelingen som du synes virker mest interessant er mitt tips. Selv gikk jeg rett på utdanning i Forsvaret fremfor å bruke et år førstegangstjeneste så dette er også noe du kan vurdere.

 

Hvilken vei burde jeg forresten velge for å bli spesialsoldat?

Har tenkt endel på befal (sesjonsoffiser sa jeg var mer en godt nok kvalifisert for utdanning), men hva lønner seg å gjøre? befal--> spesialsoldat?

 

Og karakter 7 av 9 på syn har ikke noe å si? siden jeg har lest at man må ha 9 på alt for å komme inn

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar

For opptak til fallskjermjegertroppen gjelder ihvertfall følgende:

Følgende formelle kriterier må være tilfredsstilt for å være kvalifisert til å søke opptak.

Søkeren må være fylt 18 år før opptaket starter.
Søkeren må ha godkjent vandel, dvs. ikke være dømt for straffbare forhold (registrert i doms- og bøteregisteret).
Søkeren må ha godkjent syn: Ikke være fargeblind eller fargesvak (karakter 9 fra sesjon).
Søkeren må bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser.
Laseroperasjon er OK, såfremt søkeren oppnår godkjent synstest.
Medisinsk seleksjon vil bli gjennomført, søkeren må bestå legesjekk.
Søkeren må bestå psykomotoriske prøver. Disse tar sikte på å måle kandidatens simultankapasitet og evne til problemløsning.

 

http://www.fallskjermjeger.no/index.php?page=krav

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

 

Med yrke som soldat mener jeg da i spesialavdeling eller noe lignende. Altså de som blir spesialtrent i close combat, stridsteknikk, overlevelse og alle de tingene.

 

Hvordan utdanning tok du, og hvordan ville du anbefalt? @zyg0te

Vi kan ta det på PM

 

 

Ooooooh! :ph34r::roll:

 

Ja det kan bli et problem. Marinejegerne har krav til karakter 9 på syn fra sesjon. Vil tro FSK har det samme, desverre.

Det du kan gjøre er å sende inn en egen synstest som konstaterer at du har normalt fungerende øyne (så fremt du faktisk har det).

 

-Og ja, dersom du vurderer en karriere i Forsvaret som yrkessoldat bør du prøve å flyttes over til noe annet enn garden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil bare presisere at selvom du er kvalifisert fysisk til befalsutdanningen så bør du gjøre deg opp noen tanker med det å søke befalsskole. Ikke alle som kommer inn, burde ha komt inn for å si det sånn... :)

 

Jeg ville gått førstegangstjenesten først så får du en smak av forsvaret før du eventuelt skriver under en kontrakt for 2 år med befalsutdanning! Viktigste er innstillingen din til den tjenestestillingen og tjenestestedet du havner på. En ammunisjonsassistent i stridstrenBN kan få mye ut av året sitt på lik linje som en crew chief assistent for F16 på Ørlandet eller som vognfører CV90 i KESK på Rena. Vedlikehold, venting og kø vil 99% sikkert bli en del av hverdagen din, ta det med et smil.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...