Gå til innhold

Hjelp til pc, server, multimediasentral i ny enebolig


Anbefalte innlegg

Jeg famler litt etter hva jeg egentlig skal ha.

Håper noen har noen gode innspill


Det jeg ønsker:


- en plass ved stuen/kjøkkenet å enkelt dra opp en stor skjerm/ tv fra benkeplaten eller ut fra en vegg med et kraftig feste. Denne skjerm vil brukes som TV (RiksTV) og som en ren arbeidsstasjon. Dvs 3d modellering, tegning, arbeid, simuleringer (jobb)...trenger en god prosessor med bra med minne og tilgang til minst 1TB lokalt eller evt flere mot server lokalt.


- ingen kabler synlige. Ingen kabinett synlig i stue/kjøkken. Denne må plasseres i annet rom. Fortrinnsvis i kjelleren i teknisk rom. Dvs jeg må legge klart for skjermkabel på et strekk på rundt 30 m (tipper nå), nettverkskabel..


- trådløst tastatur (medi) må kunne fungere mot pc som står i annet rom i samme etasje, eller aller helst i kjeller. Radiobasert?


Det ville vært greit å hatt en server hjemme. Med enkel mulgihet for å bytte ut harddisker.


Kanskje "hoved pc" / sentralen kunne blitt brukt mot flere TV'r samtidig? Ville vært optimlat å slippe flere bokser mot hver TV i huset, men kun ha en sentral en som taklet trafikken....Det vil tilrettelegges for kablet nettverk.



alt av gode forslag eller gode nettsteder å utforske mer på tas med takk:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I øyeblikket ser det ut til at hdmi inntil 3840x2160@30Hz og 2560x1600@60Hz kan forlenges over den avstanden. Displayport inntil 2560x1600@120Hz kan forlenges inntil 30 meter.

 

USB 2.0 (tastatur/mus) kan også forlenges.

 

Jeg ville holdt "hoved pc" og "nas/tv-sentral" adskilt.

 

Det må uansett stå en form for mottaker (liten) for skjermsignal/usb ved skjermen til "hoved-pc". Kanskje man kan slippe boks ved tv som kan spille av videostrøm fra nettverk.

Lenke til kommentar

Det ser ut for meg som at det også er mulig å overføre 3840x2160@60Hz i avstander som er lenger enn behovet på 30m.

 

Dette koster sannsynligvis en del mer, men det er avhengig av mulighetene for trekke fram kabel. Kan det trekkes fram en preterminert kontakt eller må kontakten termineres på stedet?

 

Edit: Skriveleif.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...