Gå til innhold

Har du dotter i øra, eller....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kommentert før på din unike evne til å fange dynamsike øyeblikk som levendegjør bildene dine. Lukkertiden er sikkert ikke valgt tilfeldig når man ser et bra resultat som her. Pent i kvadratisk utsnitt og med god balanse.

mvh

Jan

 

Takk for den utførlige og hyggelige tilbakemeldingen, Jan !

Angående lukkerhastigheten så er det ofte den jeg bruker og da kan nok ISO og blender variere alt ettersom :)

Lenke til kommentar

 

Har kommentert før på din unike evne til å fange dynamsike øyeblikk som levendegjør bildene dine. Lukkertiden er sikkert ikke valgt tilfeldig når man ser et bra resultat som her. Pent i kvadratisk utsnitt og med god balanse.

mvh

Jan

 

Takk for den utførlige og hyggelige tilbakemeldingen, Jan !

Angående lukkerhastigheten så er det ofte den jeg bruker og da kan nok ISO og blender variere alt ettersom :)

Ja, jeg regnet med at du hadde funnet en optimal lukkertid som du bruker my efor å få det rette dynamiske uttrykket. Jeg bruker nesten aldri lukkerprioritet av naturlige årsaker (tar sjelden bilder av ting i farta), men spennende å se dette brukt i rette konteksten - og med flott resultat.

mvh

Jan

Lenke til kommentar

 

 

Har kommentert før på din unike evne til å fange dynamsike øyeblikk som levendegjør bildene dine. Lukkertiden er sikkert ikke valgt tilfeldig når man ser et bra resultat som her. Pent i kvadratisk utsnitt og med god balanse.

mvh

Jan

Takk for den utførlige og hyggelige tilbakemeldingen, Jan !

Angående lukkerhastigheten så er det ofte den jeg bruker og da kan nok ISO og blender variere alt ettersom :)

Ja, jeg regnet med at du hadde funnet en optimal lukkertid som du bruker my efor å få det rette dynamiske uttrykket. Jeg bruker nesten aldri lukkerprioritet av naturlige årsaker (tar sjelden bilder av ting i farta), men spennende å se dette brukt i rette konteksten - og med flott resultat.

mvh

Jan

 

Jeg tror kanskje du misforsto hva jeg mente i stad, Jan ! Jeg bruker som regel nesten alltid å ha kamera på full manuell, men jeg har lært meg å tolke forholdene jeg fotograferer i mht eksponering.

Dette har jeg oppnådd ved å callibrere en ekstern lysmåler slik at den utnytter kameraets bildebrikke fullt ut.

Har deretter trent opp intuisjonen for å gjøre manuelle innstillinger beroende på hva jeg tar bildet av da det sjelden er tid til å dra opp den eksterne lysmåleren som er en Sekonic L-758DR. :)

Lenke til kommentar

Dagens bilde (søndag):

 

Her ser vi noe av hverdagsdramaet som utspiller seg på fuglebrett over hele landet i disse matsankingstider, som kanskje tilspisser seg litt ekstra hvis den ene ikke er grønn nok for den andre? Fuglenes positurer skaper iallefall en fin liten fortelling som vi som seere kan tolke selv. Lukkertiden er heldigvis lav nok til å vise litt bevegelse i vingene til grønnsisiken, noe gir litt ekstra intensitet til sisikens kjefting, og skaper dramatikk i bildet.

 

Forbedringsforslag: Det er så stor kontrast mellom den hvite foringsboksen og den mørke bakgrunnen at det går noe utover balansen i bildet. Vi blir ikke helt kloke på det, men tror løsningen er å ta med mer av foringsboksen på venstresiden av bildet. Lek litt med det, så ser du det nok raskt hva som blir best :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Har kommentert før på din unike evne til å fange dynamsike øyeblikk som levendegjør bildene dine. Lukkertiden er sikkert ikke valgt tilfeldig når man ser et bra resultat som her. Pent i kvadratisk utsnitt og med god balanse.

mvh

Jan

Takk for den utførlige og hyggelige tilbakemeldingen, Jan !

Angående lukkerhastigheten så er det ofte den jeg bruker og da kan nok ISO og blender variere alt ettersom :)

Ja, jeg regnet med at du hadde funnet en optimal lukkertid som du bruker my efor å få det rette dynamiske uttrykket. Jeg bruker nesten aldri lukkerprioritet av naturlige årsaker (tar sjelden bilder av ting i farta), men spennende å se dette brukt i rette konteksten - og med flott resultat.

mvh

Jan

Jeg tror kanskje du misforsto hva jeg mente i stad, Jan ! Jeg bruker som regel nesten alltid å ha kamera på full manuell, men jeg har lært meg å tolke forholdene jeg fotograferer i mht eksponering.

Dette har jeg oppnådd ved å callibrere en ekstern lysmåler slik at den utnytter kameraets bildebrikke fullt ut.

Har deretter trent opp intuisjonen for å gjøre manuelle innstillinger beroende på hva jeg tar bildet av da det sjelden er tid til å dra opp den eksterne lysmåleren som er en Sekonic L-758DR. :)

Gratuelerer med dagens bilde - velfortjent!

Ok, da henger jeg bedre med :) Interessant å høre litt om hvordan du jobber med eksponering ved denne type bilder. Ja, den Sekonic'en har jeg prøvd og den er jo kjempebra - liker godt den ekstra muligheten den har for å gjøre spot måling på litt avstand. Perfekt i min verden bla for å eksponere bakgrunner riktig ift f.eks en modell.

mvh

Jan

Endret av Jan Høydal
Lenke til kommentar

Dagens bilde (søndag):

 

Her ser vi noe av hverdagsdramaet som utspiller seg på fuglebrett over hele landet i disse matsankingstider, som kanskje tilspisser seg litt ekstra hvis den ene ikke er grønn nok for den andre? Fuglenes positurer skaper iallefall en fin liten fortelling som vi som seere kan tolke selv. Lukkertiden er heldigvis lav nok til å vise litt bevegelse i vingene til grønnsisiken, noe gir litt ekstra intensitet til sisikens kjefting, og skaper dramatikk i bildet.

 

Forbedringsforslag: Det er så stor kontrast mellom den hvite foringsboksen og den mørke bakgrunnen at det går noe utover balansen i bildet. Vi blir ikke helt kloke på det, men tror løsningen er å ta med mer av foringsboksen på venstresiden av bildet. Lek litt med det, så ser du det nok raskt hva som blir best :-)

 

Takk for den utførlige og konstruktive tilbakemeldingen, Kristoffer - og sist men ikke minst at bildet ble kåret til dagens bilde !

Angående forslag til forbedring så har jeg dessverre ikke mere å gå på angående bildets venstre side.

Bildet er kun beskjært i topp og bunn samt i høyre side. Kanskje kunne jeg dempet lyset på foringsautomaten :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagens bilde Birger! Flott action - bilde!

Interessant og lærerik diskusjon om eksponering her. Jeg syns det er utfordrende å ha kontroll både på lukker og dybdeskarphet ved fuglefoto. Det optimale er jo slik du gjør det men krever trening.

 

Når det gjelder lys (blender) kommer jo heldigvis etterbehandlingen oss til hjelp.

 

Jeg skal legge ut et "flaksebilde" jeg også. Men de er veldig raske vingene på disse småtrollene!

 

Ellers tips til foringsautomat: Jeg har kjøpt en på Felleskjøpet med sort netting. Dens syns jeg fungerer fra. Se på bildet jeg legger ut nå og på bjørkfinken jeg la ut tidligere.

 

Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...