Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrolyse


Anbefalte innlegg

Hei!

Håper at noen der ute kan hjelpe meg å forstå hva elektrolyse egentlig er og hvordan det fungerer!

Jeg har lest litt om det på nettet og i naturfagsboken og det virker som at hovedpoenget rundt elektrolyse er at man skiller (spalter) en kjemisk forbindelse (f.eks CuCl2) ved å tilføre likestrøm?

Men før man kan spalte kopperklorid f.eks så må man tilføre vann og gjøre elementet om til en elektrolytt? Eller er kopperklorid i seg selv allerede en elektrolytt fordi det har evnen til å lede strøm når det oppløses i vann (eller en annen væske?).

Jeg prøver å formulere i hodet en god forklaring på hva elektrolyse er og hvordan det er relevant i dag, men jeg får det ikke helt til.

Elektrolyse er når man reverserer en redoksreaksjon ved å legge to elektroder (katode + anode) ned i et beger med en elektrolytt og med en strømkilde som leverer likestrøm.

Hvorfor trenger man likestrømmen for å få kopperklorid til å dele seg?

Hvorfor deles ikke kopperkloridet når man legger anoden og katoden ned i begeret uten tilførsel av likestrøm?

Er elektrolyse noe som brukes i en større sammenheng? Her og nå så virker det kun som en metode for å skille en forbindelse i et beger med en liten strømkilde og noen elektroder.

Jeg vet jeg er litt på bærtur, så håper noen gidder å opplyse meg litt om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Håper at noen der ute kan hjelpe meg å forstå hva elektrolyse egentlig er og hvordan det fungerer!

 

Jeg har lest litt om det på nettet og i naturfagsboken og det virker som at hovedpoenget rundt elektrolyse er at man skiller (spalter) en kjemisk forbindelse (f.eks CuCl2) ved å tilføre likestrøm?

 

Men før man kan spalte kopperklorid f.eks så må man tilføre vann og gjøre elementet om til en elektrolytt? Eller er kopperklorid i seg selv allerede en elektrolytt fordi det har evnen til å lede strøm når det oppløses i vann (eller en annen væske?).

 

Jeg prøver å formulere i hodet en god forklaring på hva elektrolyse er og hvordan det er relevant i dag, men jeg får det ikke helt til.

 

Elektrolyse er når man reverserer en redoksreaksjon ved å legge to elektroder (katode + anode) ned i et beger med en elektrolytt og med en strømkilde som leverer likestrøm.

 

Hvorfor trenger man likestrømmen for å få kopperklorid til å dele seg?

 

Hvorfor deles ikke kopperkloridet når man legger anoden og katoden ned i begeret uten tilførsel av likestrøm?

 

Er elektrolyse noe som brukes i en større sammenheng? Her og nå så virker det kun som en metode for å skille en forbindelse i et beger med en liten strømkilde og noen elektroder.

 

Jeg vet jeg er litt på bærtur, så håper noen gidder å opplyse meg litt om dette!

 

Elektrolyse er mye brukt i industrien. Man fremstille en rekke metaller, for eksempel aluminium, litium eller magnesium, i tillegg til at det blir brukt for å galvanisere gjenstander. Det kan bety å legge et lag av sink oppå en del i jern for å forhindre rust.

 

En elektrolytt er, rent kjemisk, en væske som inneholder frie ioner slik at den kan lede strøm. Dersom du løser bordsalt (NaCl) i et glass med vann har du en elektrolytt.

 

Når man utfører elektrolyse presser man elektroner mot katoden (som er en av elektrodene). Her vil positivt ladde ioner tiltrekkes, og når de kommer bort reduseres de ved at de plukker opp ett eller flere elektron. Ofte ender man opp med et metallisk lag på katoden, for eksempel om Zn^2+ reduseres til metallisk Zn (sink). Negativt ladde ioner blir tiltrukket anoden, hvor de gir fra seg elektroner og blir oksiderte.

 

Dersom prosessen skjer automatisk, har du en galvanisk celle. Da er du nødt for å ha et positivt cellepotensial. Du må slå opp i en tabell og legge sammen de aktuelle reduksjonspotensialene for å finne dette. Om du får et negativt cellepotensial vil dette være den spenningen som trengs for å drive reaksjonen rundt ved elektrolyse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...