Gå til innhold

[Løst] Enkel måte å lagre data fra HTML form/input?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med et skoleprosjekt så skal det lages en enkel nettside i html (kan inneholde litt javascript). Tingen er at vi helst skal bruke <form>/<input> i en eller annen sammenheng på nettsiden. Jeg tenkte en grei måte å bruke dette på var ved å gi brukere muligheten til å komme med tilbakemelding på prosjektet/nettsiden via et enkelt skjema.

 

Problemet er hvordan vi skal få lagret denne dataen som blir generert. PHP, ASP.net osv er ikke et alternativ. Enkel javascript går fint. Jeg har forsøkt å finne enkle metoder for å lagre denne dataen på en eller annen måte, men det ser ikke ut til å eksistere noen enkle metoder?

 

Eneste enkle alternativet jeg har funnet til nå (som vurderes) er å bruke:

<form action="MAILTO:[email protected]" ...>

MEN dette sender epost via brukerens epost klient, OG det blir ikke så veldig "fint formatert" (ikke det største problemet).

 

Finnes det noen andre enkle metoder for å få lagret data fra html form/input? Det skal også nevnes at nettsiden ligger på en skoleserver/hjemmeside, så jeg har ikke tilgang til noen database/webmail.

Endret av Ferdizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dataen skal lagres på serveren (ikke hos klienten, altså brukeren), eksister det faktisk ingen måter for å lagre denne dataen uten bruk av et skript på serveren eller bruk av en ekstern tjeneste (ikke en god idé, og det er nok litt juks i ditt tilfelle). Selv om du bruker <form> og får dataen over på serveren har du ingen måte å gjøre noe med det uten et server-skript.

 

Det eneste alternativet er å lagre dataen hos klienten, og det vil jo egentlig ikke hjelpe noe særlig?

 

Hvis du egentlig ikke trenger å lagre dataen noe sted, altså bare sende en e-post, er det ikke no problem å bruke mailto med JavaScript så lenge brukeren har en e-post-klient installert.

 

Som du ser, med bare HTML og JavaScript, er mulighetene svært begrenset.

Lenke til kommentar

Noe som dette, mener du?

<form action="mailto:[email protected]" method="get" autocomplete="off">
    <fieldset>
        <div>
            <input type="text" name="subject" placeholder="Subject" />
        </div>
        <div>
            <textarea name="body" placeholder="Message"></textarea>
        </div>
        <div>
            <input type="submit" />
        </div>
    </fieldset>
</form>

Ingen JavaScript blir brukt, og resultatet ser heller ikke stygt ut.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Noe som dette, mener du?

<form action="mailto:[email protected]" method="get" autocomplete="off">
    <fieldset>
        <div>
            <input type="text" name="subject" placeholder="Subject" />
        </div>
        <div>
            <textarea name="body" placeholder="Message"></textarea>
        </div>
        <div>
            <input type="submit" />
        </div>
    </fieldset>
</form>

Ingen JavaScript blir brukt.

 

Ja det er dette jeg ser som eneste alternativ. Problemet er bare det den metoden bruker epost-klienten til brukeren for å sende eposten. Men det er nok den enkleste og beste metoden i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Ja det er dette jeg ser som eneste alternativ. Problemet er bare det den metoden bruker epost-klienten til brukeren for å sende eposten. Men det er nok den enkleste og beste metoden i mitt tilfelle.

Ja, det er ditt eneste alternativ uten å bruke en ekstern tjeneste eller et skript på serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...