Gå til innhold

Har Jim Solbakken rent mel i posen?


Solaar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest den.

 

Bra artikkel med mange åpne kilder og flere dokumenter som viser at Solbakken i det minste opererer i en gråsone.

 

Blir vanskelig å oppsummere en 17 sider lang artikkel i et kort innlegg med det jeg fikk ut av artikkelen er dette: Jim Solbakken følger alle regler, men det er fordi reglene lar han gjør det og han utnytter det til det fulle. I Norge kan du bare representere en part i en overgang, og offisielt har Jim Solbakken bare representert en part i alle overgangene, men....

 

Han er ofte rådgiver/"sparringspartner" til en spiller og opptrer som agent i alt annet enn på papiret. Så når overgangen til en klubb blir fiksa, da sitter han på en av klubbenes side, mens spilleren blir representert av en annen person. (Josimar prøver her å få fram at disse personene er er bekjente/kompiser eller jobber "på oppdrag" fra Solbakken. Og det virker som at det er noe i det)

 

Ta overgangen til Fredrik Guldbrandsen som et eksempel (står ikke om dette i artikkelen, men er akkurat samme oppskrift). Solbakken kom sammen med Guldbransen i et møte der Solbakken ble brukt som "sparringspartner (et veldig vagt ord som blir brukt veldig mye....), så senere når overgangen ble forhandlet var Solbakken Molde sin representant. Han hadde dermed først vært "sparringspartner" (agent i alt annet enn navn imo) til Guldbrandsen der han kunne overbevist han om hvilken klubb han skulle gå til, før han så jobbet for Molde for å hente da sin egen "klient".

 

Men siden Solbakken aldri hadde undertegnet (i alle fall ikke sendt inn til NFF) en representasjonsavtale med Guldbransen var det lov. Og holdningen til Solbakken og her Molde-direktøren i en VG-artikkel om Solbakken sin rolle er veldig klar:

 

Er det uproblematisk å være en slags rådgiver først, deretter representere en annen part?

- Det er uproblematisk hvis man følger regelverket. Og det gjør vi.

 

De følger regelverket, i alle fall offisielt. Slik systemet er laget virker det umulig å oppdage siden det er helt ok for NFF at en representasjonsavtale med en spiller blir sendt inn samme dag som en overgang skjer. Selv om enhver person vil skjønne at en overgang ikke er gjort på en dag, og at dermed representasjonen i en overgang som skjer 10.01 der representasjonsavtalen er skrevet under og sendt inn den 10. januar faktisk startet lenge før. Men ifølge Solbakken så starter representasjonsforholdet i det kontrakten er signert og sendt inn.

 

For meg minner det om Lance Armstrong og at hans oppfattelse av juks." The definition of ‘cheat’ is to gain an advantage on a rival or foe that they don’t have,” Armstrong told the television host, hardly seeming penitent. “I didn’t view it that way. I viewed it as a level playing field.” For Solbakken så starter regelverket med at han bare kan representere en klient i det han skriver og sender inn representasjonsavtalen til NFF, før det er gjort kan han gjøre det han vil. For det er ikke ulovlig...

 

Når alt det er sagt, kjøp Josimar, veldig fint blad ellers også. Og jeg tror virkelig ikke at Solbakken er den eneste som holder på slikt av agenter, spesielt utenfor norden tror jeg de fleste holder på slikt. Men det forandrer ikke på at det ikke burde være sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, takk for langt og utfyllende svar. Synes bare det har vært merkelig stille fra norsk sportspresse for øvrig om dette og lurer på hva årsaken er. Tipper det kan ha en sammenheng med at sportsjournalister og ordet "grave" ikke går sammen, de må jo som regel være kompiser med intervjuobjektene sine for å få de i tale og som oftest mangler de journalistutdannelse også. (Kjenner flere) Har mye forakt for den yrkesgruppa for å være helt ærlig.

 

Har lenge vært nysgjerrig på Josimar men alltid latt være å kjøpe nr fordi de har slått meg som en gjeng som er litt høye på seg selv og dermed ikke lydhøre for andre enn sine egne meninger. Synes også de oppfører seg litt slik på Twitter nå. Jeg vet at det er forutinntatt og tåpelig men slik er det jo ofte når man er dårlig informert. Jeg skal gi de en real sjanse.

 

Tegnet meg opp for to gratisnr tidligere, håper dette nr ligger i postkassa når jeg kommer hjem.

 

Solbakken har alltid slått meg for å være en litt sleip ål, samme med Solskjær for øvrig. Det er noe med glansbildet som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Helt enig at det har vært veldig stille i norsk sportspresse rundt dette, og det er merkelig. Mulig det er kompis-faktoren som regjerer her. Man har jo også en ekstra greie med at Mats MD er veldig innvolvert og faren hans er kanskje norges mektigste sportsjournalist. Der har du en konflikt som kan være vanskelig å håndtere.

 

Josimar-gjengen er litt høye på seg selv ja, og kanskje spesielt på twitter. Men sakene deres er som regel fine og er jo mange forskjellige skribenter. Noen ganger er det jo også anerkjenne internasjonale folk. Husker en situasjon for 1-2 år siden der de skrev om Real Madrid og salget av treningsannlegget der de mente at EU hadde dømt dem for ulovlig statsstøtte eller noe i den duren. Dette er jo kjent som en av de større Real Madrid-mytene som folk som ikke har kunnskaper nok om temaet gang på gang sier. Rett etter artikkelen (hovedfokuset var ikke på dette, men var 1-2 avsnitt om en lengre artikkel om spansk fotballøkonomi) nevnte Fjørtoft dette på CL-studio, tydelig at han hadde det fra saken. Jeg kontaktet både skribenten og redaktøren å innformerte dem om at de hadde tatt feil, noe de ikke var helt med på. Jeg ga så litt faen i det, men noen kompiser i realmadrid.no lagde så litt styr rundt det, og selv da mente Josimar at de hadde sitt på det tørre, men til slutt ga de seg og la inn en beklagelse i neste nummer.

Så lang historie kort. Ja, de er litt høye på seg selv og litt dårlige til å ta til seg kritikk. Men mye fint i bladet.

 

Og ja, helt enig med glansbildet med Solskjær. Tror rett og slett han er så smart at han utnyttet det at babyface assasin til det fulle.

Lenke til kommentar

MD ja, der sier du noe, det tenkte jeg ikke på. Kan bli konspiratorisk av mindre. Uten å ha lest artikkelen enda så fikk jeg med meg et av tilsvarene Solbakken har kommet med, det der han gikk til angrep på Østenstad i Nettavisen, har du lest det? Sjokkerende omtaler av en annen person uavhengig av denne saken, utrolig uproft.

 

I tillegg viser det seg at det han sa om Østenstad er feil, et av daværende styremedlemmer i Viking avkrefter påstandene Solbakken kommer med.

 

Uansett, merkelig å gå sånn til angrep på en person som ikke en gang er direkte involvert, (eller?). Man oppfører seg sjelden slik hvis man har rent mel i posen, men det er kanskje slik han er profesjonelt også? Kjenner flere av den typen personligheter i lignende yrker, ofte like høye på seg selv. Hva er det med at de ikke kan diskutere på en normal måte men må ty til personangrep med en gang? De som gjør det har som regel gått tom for argumenter og ønsker ikke å få sin egen agenda avslørt.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

MDD og TD greia er selvsagt bare en teori, men det er jo en vanskelig situasjon for TD og for VG. I tillegg så er Solbakken og Solskjær på en måte samme person. Går du etter Solbakken er jeg rimelig sikker på at du ikke får et intervju med Solskjær. Og det gjør nok mediene veldig forsiktige.

 

Ellers er dette fra BT-journalist Anders Pamer interessant:

 

 

 

 

Virker som den godeste Solbakken har sine egne kilder. Hadde vært litt morsomt for oss som ikke liker NFF om det viste seg at noen høyt der oppe er med på en ordentlig kospirasjon.

 

Lest hva han svarte til Østenstad ja. Er helt lignende svar han gir i Josimar ( de hadde et kort telefonintervju med han)

 

Limer inn de beste svarene hans fra det intervjuet:

 

"Du har fått tips av andre agenter om å lage sak om Jim Solbakken" tredjeperson er alltid classy

 

"Hvis du ringer NFF, de har alle papirer i alle overgangen. Hvis du spør dem om Jim Solbakken har brutt loven...." tredjeperson igjen...

 

"....Hører du har pratet med Jon Thorstensen. Hahaha. Det er trist"

 

"Selvfølgelig var jeg det. Der fikk du den. Nå har du gjort en godt stykke arbeid. Hahaha"

 

Han kan sine hersketeknikker, ingen tvil om det.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nye påstander fra Josimar: http://www.josimar.no/artikler/solbakken-og-mfks-dobbeltspill/1985/

 

Tipper saken ender med bot til Solbakken og at han får inndratt agent-lisensen for en periode.

 

Spørsmålet nå er hvorvidt Molde kan straffes? Har de gjort noe galt? Har de gjort noe andre klubber ikke gjør?

 

Det jeg synes er problematisk er hvordan Nordstrand Jacobsen dras inn i dette. Han har alltid slått meg som en real kar og jeg kan vanskelig se at han med viten og vilje har brutt regler.

 

Solskjær derimot, han er alt for perfekt. Blir spennende å følge saken videre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hehe, ja det kan du si. Leser man punktene så ser man at stort sett alt er foreldet og dermed ikke straffbart iflg FIFA …

 

Det som er så kjipt med den gjennomkorrupte organisasjonen er at de nærmest oppfordrer andre til å være korrupte også når de unnlater å sjekke ting grundigere enn dette. Og Solbakken vil for evig ha dette stemplet på seg, ihvertfall her i Norge, uavhengig om han er skyldig i ulovligheter eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...