Gå til innhold

Bulk eller Cut? 15 år


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 15 år og begynte på treningsstudio rett etter sommerferien. Jeg har trent veldig hardt og har aldri hatt problemer (skader/vondt) jeg har hatt noen pt timer og fått hjelp av broren min (trent i 4 år) så jeg gjør alle øvelser korrekt.

 

 

Jeg ser ganske bra ut når jeg flexer (syntes jeg) har six pack og alt. Men når jeg bare står vanlig rett opp og ned kommer den bulende magen (ikke litt fett, men mest luft i magen tipper jeg.. Og i tillegg har jeg en del fett på ræva :,(

 

Jeg har veldig lyst til å bli kvitt det irriterende fettet for å imponere jentene, men samt har jeg utrolig lyst til å bli større og mer muskuløs. Hva syntes dere?

 

Så har jeg et spørsmål:

Bør jeg bulke, eller bør jeg cutte? (Massetrene/miste fett)

 

PS: Når jeg flexer (blant annet armer) ser musklene mine utrolig store ut, men når jeg står og slapper av så ser ikke (F.eks armene mine) noe store/muskuløse ut.. Noen tips til hvordan jeg kan "fikse" det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er 15 år og begynte på treningsstudio rett etter sommerferien. Jeg har trent veldig hardt og har aldri hatt problemer (skader/vondt) jeg har hatt noen pt timer og fått hjelp av broren min (trent i 4 år) så jeg gjør alle øvelser korrekt.

 

 

Jeg ser ganske bra ut når jeg flexer (syntes jeg) har six pack og alt. Men når jeg bare står vanlig rett opp og ned kommer den bulende magen (ikke litt fett, men mest luft i magen tipper jeg.. Og i tillegg har jeg en del fett på ræva :,(

 

Jeg har veldig lyst til å bli kvitt det irriterende fettet for å imponere jentene, men samt har jeg utrolig lyst til å bli større og mer muskuløs. Hva syntes dere?

 

Så har jeg et spørsmål:

Bør jeg bulke, eller bør jeg cutte? (Massetrene/miste fett)

 

PS: Når jeg flexer (blant annet armer) ser musklene mine utrolig store ut, men når jeg står og slapper av så ser ikke (F.eks armene mine) noe store/muskuløse ut.. Noen tips til hvordan jeg kan "fikse" det?

Ikke tenk på å cutte en gang. Når du har såpass lav fettprosent er det ikke bra for kroppen.

 

Alle lagrer fett forskjellig, og du er heldig som lagrer fett bak. Jentene liker det.

 

Jeg anbefaler 3 skikkelige helkroppsøkter i uken og et godt kalorioverskudd for å bygge generell masse og styrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Akse. Tenåringer burde ikke vurdere å cutte i det hele tatt. Tenåringer skal vokse.

 

Hvis du bruker tenåra på å bulke, og heller cutter når du blir 20, så vil den cutten ha ekstremt mye større effekt. Du tror du har store og markerte muskler nå? HA!

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er 15 år og begynte på treningsstudio rett etter sommerferien. Jeg har trent veldig hardt og har aldri hatt problemer (skader/vondt) jeg har hatt noen pt timer og fått hjelp av broren min (trent i 4 år) så jeg gjør alle øvelser korrekt.

 

 

Jeg ser ganske bra ut når jeg flexer (syntes jeg) har six pack og alt. Men når jeg bare står vanlig rett opp og ned kommer den bulende magen (ikke litt fett, men mest luft i magen tipper jeg.. Og i tillegg har jeg en del fett på ræva :,(

 

Jeg har veldig lyst til å bli kvitt det irriterende fettet for å imponere jentene, men samt har jeg utrolig lyst til å bli større og mer muskuløs. Hva syntes dere?

 

Så har jeg et spørsmål:

Bør jeg bulke, eller bør jeg cutte? (Massetrene/miste fett)

 

PS: Når jeg flexer (blant annet armer) ser musklene mine utrolig store ut, men når jeg står og slapper av så ser ikke (F.eks armene mine) noe store/muskuløse ut.. Noen tips til hvordan jeg kan "fikse" det?

Ikke tenk på å cutte en gang. Når du har såpass lav fettprosent er det ikke bra for kroppen.

 

Alle lagrer fett forskjellig, og du er heldig som lagrer fett bak. Jentene liker det.

 

Jeg anbefaler 3 skikkelige helkroppsøkter i uken og et godt kalorioverskudd for å bygge generell masse og styrke.

 

Takk for svar Akse, med helkropp mener du vel squats, deadlift, benkpress osv?

For i så fall det gjør jeg.

Her er treningsprogrammet mitt:

 

Dag 1: Tricep og Bryst (benkpress, dumbell press, incline dumbell press, close grip benkpress (tricep) og dumbell bak hodet og bittelitt maskiner.)

 

Dag 2: BIcep og rygg (deadlift (markløft), sånn stang intill veggen, sittende roing, nedtrekk, kneet oppå benk og løfter opp dumbell på siden. Bicep: Bicep curls, og mange andre typer bicep øvelser)

 

Dag 3: Bein og skuldre, den verste treningsdagen syntes jeg :p (squats (knebøy), gå ned i 90 grader med beina med dumbells i henda (sånn man tråkker foran seg) Benpress (ikke maskin men sånn man putter vekter på), litt maskiner. Skuldre: Skulderpress oppover(dumbells over hodet), Stang over hodet, pullups, og mange andre skulderøvelser)

 

så da har jeg stort sett med noen helkroppsøvelser ;)

 

Btw morsomt at du nevnte kalori overskudd, leste en del om det forrige uke og har begynt å spise overdrevent mye i det siste (litt mye usunt da :p)

 

Men igjen, takk for svar

Lenke til kommentar

Enig med Akse. Tenåringer burde ikke vurdere å cutte i det hele tatt. Tenåringer skal vokse.

 

Hvis du bruker tenåra på å bulke, og heller cutter når du blir 20, så vil den cutten ha ekstremt mye større effekt. Du tror du har store og markerte muskler nå? HA!

Takk for svar, men hvorfor vil det være mer effektivt å bulke når jeg er 20 år? :)

Lenke til kommentar

Men dere siden dere jeg mener jeg ikke burde cutte før om noen år, hvordan vil jeg da kunne se best mulig ut til sommer da? altså hvordan kan jeg ta kalorioverskudd uten å få altfor mye fett på kroppen? vil gjerne se bra ut til jeg begynner på videregående :)

Endret av togtrener
Lenke til kommentar

 

Enig med Akse. Tenåringer burde ikke vurdere å cutte i det hele tatt. Tenåringer skal vokse.

 

Hvis du bruker tenåra på å bulke, og heller cutter når du blir 20, så vil den cutten ha ekstremt mye større effekt. Du tror du har store og markerte muskler nå? HA!

Takk for svar, men hvorfor vil det være mer effektivt å bulke når jeg er 20 år? :)

 

Frem TIL du blir 20...

 

Hormonproduksjonen din er nå tilnærmet det en på 25 år som bruker dop har.

Dra nytte av dette...

Lenke til kommentar

Men dere siden dere jeg mener jeg ikke burde cutte før om noen år, hvordan vil jeg da kunne se best mulig ut til sommer da? altså hvordan kan jeg ta kalorioverskudd uten å få altfor mye fett på kroppen? vil gjerne se bra ut til jeg begynner på videregående :)

Du bør bulke et par-tre år fra nå av. Du har enormt vekstpotensiale nå. Du kan ha en rå fysikk om to til tre år.
Lenke til kommentar

 

 

Enig med Akse. Tenåringer burde ikke vurdere å cutte i det hele tatt. Tenåringer skal vokse.

 

Hvis du bruker tenåra på å bulke, og heller cutter når du blir 20, så vil den cutten ha ekstremt mye større effekt. Du tror du har store og markerte muskler nå? HA!

Takk for svar, men hvorfor vil det være mer effektivt å bulke når jeg er 20 år? :)

 

Frem TIL du blir 20...

 

Hormonproduksjonen din er nå tilnærmet det en på 25 år som bruker dop har.

Dra nytte av dette...

 

så jeg bør spise og trene som bare det? :)

Lenke til kommentar

 

Men dere siden dere jeg mener jeg ikke burde cutte før om noen år, hvordan vil jeg da kunne se best mulig ut til sommer da? altså hvordan kan jeg ta kalorioverskudd uten å få altfor mye fett på kroppen? vil gjerne se bra ut til jeg begynner på videregående :)

Du bør bulke et par-tre år fra nå av. Du har enormt vekstpotensiale nå. Du kan ha en rå fysikk om to til tre år.

 

Du mener cutte?

Lenke til kommentar

 

 

 

Men dere siden dere jeg mener jeg ikke burde cutte før om noen år, hvordan vil jeg da kunne se best mulig ut til sommer da? altså hvordan kan jeg ta kalorioverskudd uten å få altfor mye fett på kroppen? vil gjerne se bra ut til jeg begynner på videregående :)

Du bør bulke et par-tre år fra nå av. Du har enormt vekstpotensiale nå. Du kan ha en rå fysikk om to til tre år.

Du mener cutte?
Nei, jeg mener spis godt og løft tungt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dere siden dere jeg mener jeg ikke burde cutte før om noen år, hvordan vil jeg da kunne se best mulig ut til sommer da? altså hvordan kan jeg ta kalorioverskudd uten å få altfor mye fett på kroppen? vil gjerne se bra ut til jeg begynner på videregående :)

Ved å spise til vekten går opp ca 1,5kg-ish i mnd.

Men under vekst blir det umulig å gå etter.

 

To måltider mer en du spiste før gjør susen.

Vil tippe 44kcal pr kg for en i vekst, minimum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Enig med Akse. Tenåringer burde ikke vurdere å cutte i det hele tatt. Tenåringer skal vokse.

 

Hvis du bruker tenåra på å bulke, og heller cutter når du blir 20, så vil den cutten ha ekstremt mye større effekt. Du tror du har store og markerte muskler nå? HA!

Takk for svar, men hvorfor vil det være mer effektivt å bulke når jeg er 20 år? :)

Frem TIL du blir 20...

 

Hormonproduksjonen din er nå tilnærmet det en på 25 år som bruker dop har.

Dra nytte av dette...

så jeg bør spise og trene som bare det? :)
Absolutt!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...