Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel TV nett vs. VDSL


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For øyeblikket har jeg 25/5 mbit VDSL fra Telenor som har fungert bra, helt til nå nylig hvor reall hastighet er mellom 10-15 mbit ned og 0.2 - 2 mbit opp.

 

Eidsiva har nylig bygget ut ny kabelTV infrastruktur i området, som også kan gi mulighet til internett over denne linja.

 

Det jeg lurte på er om denne typen internett er stabil og pålitelig ift. VDSL? Eidsiva kan levere 25/25 mbit til samme prisen jeg betaler for "25/5" fra Telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk beskjed når jeg ringte at det "ikke" var Fiber, så er vel Coax. Det er TV pakke inkludert ja, eller man MÅ bestille TV samtidig som man bestiller internett. Infrastrukturen er nybygd, så jeg antar det skal være rimelig høy kvalitet på det.

 

Takk for hjelpa! :)

COAX er en gammel teknologi, og holder ikke nevneverdig høyere stabilitet en VDSL. Som vanlig, så må man ta alt LMH1 skriver med ett STOR klype salt.

 

Ikke uvanlig at komponenter i koblingsskap korroderer bort, men påfølgende dårlig signal. Annen bakdel er at du ofte er nødt å ha TV, visst du skal ha bredbånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst? Greit jeg muligens ikke har alle diskusjons brukere med meg.

Selv er jeg ikke særlig fornøyd med coax, men alikevell, at nybygd coax Infrastruktur likevell skulle ruste og ikke klare 25 mbit nedlasting er sier vel litt mere om Rusher her.

 

Men problemer med coax er det ofte er versjon 3 (Euro docsis 3.0) som er utgående teknologi, snart kommer docsis 3.1 som betyr kjernenettet får 10 gigabit ned og 1 gigabit opp (fra ca 6 gigabit ned til 300 mbit opp) så med mindre det er få kunder tviler jeg på det er mulig å få 25 mbit opplasting.

 

Nå sier jeg ikke at folk ikke burde velge fiber.

Lenke til kommentar

Både en DSL-linje, en Coax-linje og en fiberlinje kan ha feil som går ut over hastigheten og/eller stabiliteten. Den vanlige fremgangsmåten (for meg) vil da være å feilmelde til leverandøren, og få rettet denne feilen.

 

Hvilke erfaringer bruker X har med teknologi Y er egentlig fullstendig likegyldig, da alt i utgangspunktet skal fungere like bra.

 

Det mest fremtidsrettede og skalerbare er imidlertid fiber, så hvis man har muligheten er det dumt å ikke hoppe på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Både en DSL-linje, en Coax-linje og en fiberlinje kan ha feil som går ut over hastigheten og/eller stabiliteten. Den vanlige fremgangsmåten (for meg) vil da være å feilmelde til leverandøren, og få rettet denne feilen.

 

Hvilke erfaringer bruker X har med teknologi Y er egentlig fullstendig likegyldig, da alt i utgangspunktet skal fungere like bra.

 

Det mest fremtidsrettede og skalerbare er imidlertid fiber, så hvis man har muligheten er det dumt å ikke hoppe på det.

Her er jeg igrunn enig.

 

I tillegg er det vel relativt vanlig at litt ulike teknologier benyttes om hverandre. F.eks kan Coax være beholdt i det lokale spredenettet i en boligblokk, mens det er fiber frem til blokka. Så det er slett ikke sikkert teknologien sluttbruker ser inne i leiligheten sin blir benyttet veldig lange stubben. (Jeg har til og med sett fiber inne i (rekkehus)leiligheter, mens det var coax mellom husene.)

 

Innimellom er det litt underlig hvor opptatte enkelte er av å få fiber inn i modemet sitt for deretter å koble til vanlig TP kabel (kobberkabel) fra modem til ruter...

 

Det viktigste må være at ISP leverer hastighetene de lover (fremfor hvordan de får det til).

 

Edit

Men for all del, får du tilbud om fiber inn så vil nok det være det beste dersom alt annet er likt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg 25/5 mbit VDSL fra Telenor som har fungert bra, helt til nå nylig hvor reall hastighet er mellom 10-15 mbit ned og 0.2 - 2 mbit opp.

Hvordan måler du? Høres ut til å være noe feil på linjen din, utstyret ditt, eller måten du måler på. Har selv 25/5 fra TN, og ligger på 26/5.5. Hadde tidligere 40/10 på samme utstyr, fikk da 50/12 på de beste målingene. Kobler fra alt annet og slår av WiFi når jeg måler, og måler med PC tilknyttet kabel. Måler man over WiFi er det mye som kan påvirke resultatet, og det kan bli ustabilt med flere enheter på samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...