Gå til innhold

To Seagate Barracuda S-Ata i Raid 0


Z1mz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig. Axx tid har gått oppover på de diskene jeg har prøvd (bare Pata IDE disker ,men har prøvd en god del av dem nå da) og dette er ikke bra. Transfer speed går utrolig mye opp og dermed tjener du endel på feks Windowsboot. (selv om axxtid har endel og si)

 

Har aldri hatt en Seagate disk som feiler selv så jeg ville ha gjort det. Har faktisk aldri hatt en disk som klikker (utenom en DOA sak)

 

PS: Jeg har hatt:

 

5x IBM 180gxp 123.5gig

5x Seagate Baracuda V 120gig

4x Samsung 5400rpm

2x Samsung 7200rpm

2x WD 80 8mbcahce

 

Ingen av dem har feilet..

Lenke til kommentar

bah @ p-ata disker.

 

Grunnen til at "axx tid" går opp (er jeg ganske sikker på, men ikke 100%, korriger meg om jeg tar feil) er at plate-størrelsene er blitt større. Dermed høyere access tid, men raskere burst. WD diskene er på 36 gb. Kan ikke være for store plater her. Jeg installerte Windows på en Raptor forleden, og i forhold til min (ganske så raske) maxtor p-ata 120gb 8mb var det deilig. Med raid kan du nok sitte og se på 100-110+ mb scores i atto (fresh boot). Jeg ligger og pusher mot 60mb (fresh boot) med single raptor. Kanskje jeg bytter ut den ene 200 s-ata'en jeg har i systemet med en raptor til for en enda bedre følelse.

 

(jada, jada, jeg vet at s-ata enda ikke er hva det kommer til å bli, men fortsatt bedre enn p-ata om du liker raske disker)

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del forskjell på s-ata i raid 0 i forhold til p-ata i raid 0..

 

Forskjellen er cpu bruken.Om du har 2 stykk s-ata disker i raid er det nesten ikke cpu bruk på maskinen kontra p-ata disker hvor man bruker en god del cpu kraft ved overføring av filer.Skal du bruke diskene til video vill jeg anbbefale s-ata i raid 0 istedet for p-ata i raid 0..Er en god del forskjell synes jeg..

Lenke til kommentar
Om du har 2 stykk s-ata disker i raid er det nesten ikke cpu bruk på maskinen kontra p-ata disker hvor man bruker en god del cpu kraft ved overføring av filer.

Jer er bare nyskjerrig om du har testet dette på to identiske systemer under like forhold?

 

Har ikke lest noen sted om at s-ata raid kontrollere har "hardware raid". De er vel like som de gamle p-ata raid kontrollerne. De bruker CPUen til og prossessere raiden men det er f.eks highpoint chippen som styrer alt. Det blir i realiteten det samme som software raid bare en smule bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...