Gå til innhold

Ny spillmus, trenger råd og erfaringer :)


Anbefalte innlegg

jeg vil bytte ut min gamle G700, men jeg vil gjerne ha en mus som er ca lik i design og utforming, da G700 passer handa mi ganske godt.

 

har kikka på disse:

 

ROCCAT Kone XTD https://www.komplett.no/roccat-kone-xtd-max-customization/763391#!tab:extra

 

CM Storm Havoc https://www.komplett.no/cm-storm-havoc-gaming-mouse/783678#!tab:extra

 

er det noen som har erfaring med disse?

 

jeg er også åpen for andre forslag, men det er viktig at de ligner på G700 i utforming.

 

takk

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er gærnt med G700? Har den selv og den ville funka greit for alle andre enn meg.
Hadde nesten anbefalt G700 hadde det ikke vært for at du har den allerede. ater programvaren til den, men det er egentlig slik med all programvare og drivere osm hører til tastatur og mus. Buggy og vanskelig å bruke.

 

Hva spiller du? For FPSer er optiske mus grei, anbefaler Microsoft Basic Optical Mouse 1.0a

Endret av sevs
Lenke til kommentar

foretrekker et minimum av knapper egentlig, 2 til nettlesernavigering må jo være der, men helst ikke så mye mer enn det.

 

jeg bruker en razer mamba nå, men utforminga er ikke optimal for håndleddet mitt. de to jeg linka til ser ut til å ligne en del på g700, så jeg lurte på om noen har testa en av de,

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

saken er den at begge mine g700 har fått problemer med museknapp 3, den under rullehjulet. dvs knappen funker, men hjulet slutter å sprette opp igjen til normal posisjon, så det blir bare uggent å bruke det.

Kontakt Logitech.

 

Har to like og da den ene begynte å trøble litt kontaktet jeg de. Problemet løste seg selv ved å ta ut batteriet, men de sendte en ny en uansett. Trengte ikke sende tilbake den gamle eller noen ting, så nå har jeg to. Dog knappen under selve hjulet på den første musen går ikke lenger an å trykke inn, men det er min feil da jeg smalt den i pulten etter en litt heftig spillsession :grin2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Roccat Kone Pure (essensiellt Roccat Kone XTD men krympet ned litt og med litt mindre ekstra-dilldall). Beste musen jeg har hatt så langt.

 

Det sagt - hvilken mus som passer best for deg er veldig smak og behag. Jeg tror om at du skal ha noen fornuftige råd om hva du kan like så må du som minimum fortelle oss hvilket grip du typisk bruker på musen da dette vil ha veldig mye å si for om en viss type mus passer for deg. hvis du ikke er sikker på hva dette betyr så kan du se her for en kort forklaring:

 

Palm-grip brukere fortrekker gjerne store mus (spesiellt om du har store hender) slik at hele hånden har støtte og fingrene når knappene naturlig. Palm grip gir deg lett tilgang til mange knapper mens du likevel har kontroll på musen.

 

Fintertip-grip er veldig fleksibelt, men fingertip-brukere fortrekker normalt mindre og lettere mus. Det gir deg mulighet for høy kontroll og hurtighet, men få knapper blir lett tilgjengelig å bruke uten at det går utover mus-kontrollen (sideknapper for eksempel er upraktisk siden du nesten garantert vil flytte musen når du trykker dem ned).

 

Claw-grip er litt hybrid at de to, men mye av det samme gjelder ved valg av mus som fingertip-grip.

 

Selv om du aldri har hørt om dette før så vil ditt grep sansynigvis falle i en av disse kategoriene, så se hva som ligner på det du gjør. Jeg ville ikke annbefale å prøve å tilpasse din stil til musen. Velg heller en mus som passer din stil. Grepene har hver sine foreler og ulemper uansett, og det aller viktigste er at du er komfortabel og naturlig når du bruker den.

 

Basert på hvilket grep du har så vil en god del ellers gode mus være "dårlige" valg for deg. Svære mus med masse ekstraknapper for en finger-tip gamer blir bare rot, og en liten lett mus med minimalistiske knappeutvalg vil føles som den "ikke passer for hånden" for en grip-gamer.

 

Hva du foretrekker i vekt på musen kan også være relevant å ta med om du vil være enda mer spesifikk. fingertip-brukere liker ofte lettere mus og grip-brukere liker ofte litt mer vekt, men dette er bare en tommelfinger-regel og kan absolutt variere.

 

Roccat Kone Pure som jeg foreslo er flott - men jeg vil ikke annbefale den for en palm-bruker pga. den er både veldig lett (ikke justerbar med vekter) og relativt liten. Ved mindre du har "jentehender" så vil du ikke hvile hele hånden på den. Jeg har også hatt Roccat Kone DTX og den er mer hybrid som kan kan gå begge veier føler jeg (nesten identisk utforming, men den er større og litt tyngre, med justerbare vekter dersom du skal ah enda mer vekt i den)

 

Laser vs optisk føler jeg er overdiskutert i forhold til hvilken relevanse det har. Begge er mer enn nok gode og mer enn nok nøyaktige. Det eneste relevante å ta med synes jeg er at laser er bittelitt mer kresen på hvilke underlag den aksepterer (med det blir irellevant med en gang du har en musmatte). Laser kan også freake litt ut hvis det kommer et hår over sensoren, men hvilket problem er det egentlig når det skjer 2 ganger i året og fikses ved et enkelt blås... optisk er veldig robust og greit og feiler skeldent, og lasers største fordel (ekstremt høy DPI) er egentig helt unødvendig. Gitt at musen støtter 800 eller mer DPI eller så, så mangler du ingenting (og det støtter alle dagens mus minimum).

 

Et aller siste tips: kjøp basert på passform og praktisk funksjonalitet. Programmerbare lys og mye annet dilldall slutter å bety noe for deg etter få dager. Det er grunnleggende funksjonalitet som du vet du har bruk for og passform/konfort som til slutt vil gjøre om du blir fornøyd eller ikke. Kone XTD er litt skyldig i slik "overdesign" og en god mus trenger ikke koste så mye om du kutter vekk dilldallet (hvilket i grunn og bunn er det de gjorde med Pure versjonen).

 

Lykke til med valget :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...