Gå til innhold

Skjermkortoppgradering


Anbefalte innlegg

Heisann allihopa!

 

Føler tiden har kommet for et nytt skjermkort og denne gangen tror jeg at jeg vil ha et nvidia-kort. Føler temperatur og holdbarhet på AMD-kortene jeg har hatt rett og slett ikke holder mål og i tillegg vil jeg prøve noe nytt. Dessuten føler jeg at jeg burde få mer performance for pengene enn det 280X har gitt meg.

 

Spørsmålet er bare om jeg skal investere i den nye 900-serien eller et høyprestasjonskort fra "gamle" 700-serien? Ser for meg at det meste jeg vil bruke er 4000,-, men om forslaget du evt. har i tankene overskrider det så ikke nøl. Håper på litt insight fra mennesker som er flinkere til dette enn meg, setter stor pris på all hjelp.

 

Nåværende skjermkort er forøvrig: AMD Radeon 280X.
2NBshVE.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste skjermkortet for under 4K er vel GTX 780 TI, men jeg ville nok bare gått for et GTX 970.

 

Om "spranget" fra 280X til 970 er verd det .. hmmm. Har man råd har man lov.

Ja, det er jo det jeg har hørt andre si også. Men er dette virkelig all performancen jeg får ut av nåværende kort?

z8azmBs.png?1

 

Evt. om det finnes en mer sammenlignbar benchmark som man vanligvis bruker så kunne noen kanskje linket meg den?

 

Edit: dette var forøvrig overklokket fra 1020 til 1120 core speed.

Her har dere med default-settings:

NR7Gu5K.png?1

Endret av Luddezor
Lenke til kommentar

Du bør lese reviews av de ulike kortene, og sammenligne f.eks BF4 på f.eks 1080p, Ultra settings. Det som er litt tricky er at den øvrige hardwaren sjeldent er lik i de ulike testene så det er litt vanskelig å sammenligne sånn helt uten videre.

 

280x VS 970 så kan jeg tippe sånn ca 15 FPS mer average på 970 (?). Det avhenger jo litt av OC kompetanse her. 970 vil vel trekke mindre strøm og muligens bråke mindre/bli mindre varm også. 970 er smell nytt og 280x er i prinsippet fra sommeren 2012.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du bør lese reviews av de ulike kortene, og sammenligne f.eks BF4 på f.eks 1080p, Ultra settings. Det som er litt tricky er at den øvrige hardwaren sjeldent er lik i de ulike testene så det er litt vanskelig å sammenligne sånn helt uten videre.

 

280x VS 970 så kan jeg tippe sånn ca 15 FPS mer average på 970 (?). Det avhenger jo litt av OC kompetanse her. 970 vil vel trekke mindre strøm og muligens bråke mindre/bli mindre varm også. 970 er smell nytt og 280x er i prinsippet fra sommeren 2012.

Yeah, har lest nesten mer enn jeg burde, tror jeg. Jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg. Er som regel derfor jeg trekker til diskusjon.no for videre råd :p Men jeg forstår jo at det er vanskelig å gi noe særlig bedre råd enn det som allerede ligger ute på nettet. Ska ette værra lett, tydeligvis.

Lenke til kommentar

Hvis du har PSU til å drive det og hovedkort/kabinett til å støtte det så kan du jo vurdere 280X crossfire, altså kjøpe et nytt fra bruktmarkedet? Det vil nok gi mest bang-for-the-buck, men har jo samtidig sine ulemper/negative sider.

 

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=280x&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0/93&category=1/93/3215&category=2/93/3215/46&sort=0&periode=

Lenke til kommentar

Hvis du har PSU til å drive det og hovedkort/kabinett til å støtte det så kan du jo vurdere 280X crossfire, altså kjøpe et nytt fra bruktmarkedet? Det vil nok gi mest bang-for-the-buck, men har jo samtidig sine ulemper/negative sider.

 

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=280x&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0/93&category=1/93/3215&category=2/93/3215/46&sort=0&periode=

Har tenkt tanken, er bare veldig skeptisk til dual-kort oppsett, føler det bringer mer problemer enn det løser utifra det jeg har lest. Når det er sagt har jeg jo aldri prøvd det, så blir jo dumt å blankt si nei til idéen.

Har dette hovedkortet og har i tillegg plass til det i kabinettet og PSU til jobben, så burde jo definitivt sjekke det ut. Takk for tipset :)

Endret av Luddezor
Lenke til kommentar

Har ikke vært borti CFX selv siden 5870 / 6870 så skal ikke snakke for mye om dette. SLI derimot er jo bare gøy nå til dags :) Det virker som om "de" (både produsenter av skjermkort og utviklere av spill) begynner å få taket på multi-GPU setups.

 

Men det blir en oppveing.

 

Et annet alternativ er jo å kjøpe et GTX 970 nå, og så ett til om 1. år?

 

He he .. Valgets kvaler.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Her er forøvrig kompisen min sitt resultat med samme benchmark..

FPS:
27.8
Score:
700
Min FPS:
7.1
Max FPS:
59.8
[20:39:43] Vegard: System
Platform:
Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit
CPU model:
Intel® Core i7-4770K CPU @ 3.50GHz (3500MHz) x4
GPU model:
Intel® HD Graphics 4600 10.18.10.3907/NVIDIA GeForce GTX 580 9.18.13.4411 (3072MB) x1
Settings
Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1064 8xAA windowed
Preset
Custom
Quality
Ultra
Tessellation:
Extreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...